ویروس در سیارات فرازمینی

محققان از احتمال کشف ویروس در سیارات فرازمینی خبر دادند

مدیر مرکز مفاهیم بنیادی در علم از دانشگاه ایالتی آریزونا با اشاره به این که حیات بیگانه از زندگی میکروبی تا تمدن‌های فوق پیشرفته را شامل می‌شود گفت احتمال کشف ویروس در سیارات فرازمینی بسیار زیاد است.

پرفسور پل دیویس (Paul Davies)، ستاره‌شناس و مدیر مرکز مفاهیم بنیادی در علم از دانشگاه ایالتی آریزونا عنوان کرد حیات بیگانه از زندگی میکروبی تا تمدن‌های فوق پیشرفته را شامل می‌شود، اما با توجه به این که وجود انواع میکروب‌ها و سایر عوامل میکروسکوپی برای تشکیل و ادامه حیات ضروری است، ویروس‌ها نیز به عنوان یکی از عوامل مهم برای تشکیل حیات در سیارات فرازمینی محسوب می‌شوند.

احتمال کشف ویروس در سیارات فرازمینی

پروفسور دیویس در ادامه گفته‌های خود بیان کرد ویروس‌ها بخشی از چرخه حیات به‌شمار می‌روند و اگر در یک سیاره‌ای حیات میکروبی وجود داشته باشد، احتمال کشف ویروس نیز بسیار زیاد خواهد بود. وی با اشاره به این که ویروس‌ها قطعات ژنتیکی متحرک نیز محسوب می‌شوند، افزود ماده ژنتیکی ویروس‌ها با فرآیندی به نام انتقال افقی ژن در ژنوم انسان‌ها و سایر حیوانات وارد می‌شود. از این رو منشا بخش زیادی از ژنوم انسان‌ها از ویروس‌های مختلف است.

این دانشمند با اشاره به این که اهمیت وجود میکروب‌ها برای تشکیل حیات بسیار زیاد است گفت نباید نقش ویروس‌ها را فراموش کرد. وی افزود اگر حیات سلولی در سیارات دیگر شناسایی شود، احتمال کشف ویروس یا عوامل مشابه آن برای انتقال اطلاعات ژنتیکی بین سلول‌ها بسیار زیاد است. طبق گفته این دانشمند، کشف یک سیاره فقط با یک نوع میکروب بسیار بعید به نظر می‌رسد؛ چرا که حیات بیگانه بدون شک یک اکوسیستم کامل است.

احتمال کشف ویروس های فرازمینی آن هم در شرایطی که بحران شیوع ویروس کرونا باعث اختلال زندگی بشر شده است می‌توان نگران‌کننده باشد، اما دیویس بر این باور است که کشف ویروس در سیارات فرازمینی نگران‌کننده نخواهد بود. وی تاکید کرد ویروس‌هایی خطرناک خواهند بود که با میزبان خود بسیار سازگار شوند؛ از این رو دور بودن آنها از سیاره زمین برای ما خطرناک نخواهد بود.

پروفسور دیویس با اعلام این که شیوع گسترده کرونا باعث شد تا انسان‌ها دید منفی به ویروس‌ها پیدا کنند، خاطرنشان کرد باید بدانیم تمام ویروس‌ها بد نبوده و بسیاری از آنها برای انسان‌ها مفید خواهند بود؛ برای مثال ویروس‌های آلوده‌کننده باکتری‌ها به نام فاژ جزو ویروس‌های مفید محسوب می‌شوند که با حمله به باکتری باعث نابودی آنها شده و نتیجه این فرایند کنترل جمعیت باکتری‌ها خواهد بود.

همچنین نباید نفش ویروس‌ها در سایر فرایندهای مهم نظیر کمک به گیاهان برای زنده ماندن در خاک‌های بسیار گرم و تاثیر روی چرخه‌های بیوژئوشیمی را فراموش کرد. ضمن این که طبق گفته پروفسور دیویس، قسمت زیادی از ژنوم انسان‌ها از بقایای ویروس‌های باستانی به وجود آمده است و در واقع بدون حضور ویروس‌ها حیات پایدار در زمین ایجاد نمی‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*