پروژه ساخت بزرگترین تلسکوپ جهان آغاز شد

تلسکوپ عظیم ماژلان یا Giant Magellan Telescope که به اختصار GMT شناخته می شود ، بزرگترین تلسکوپ جهان است که پس از ۱۰ سال طراحی و برنامه‌ریزی اکنون پروژه ساخت آن در کوهستان‌های شمال شیلی آغاز به کار کرده است.این تلسکوپ ۱۰ برابر بزرگ‌تر از هابل معروف و ۶ برابر بزرگ‌تر از بزرگ‌ترین تلسکوپ حال حاضر است.

GMT-2015-Sunset1-medium

در کوهستان‌های شمال شیلی تلسکوپ GMT یا Giant Magellan Telescope بنا خواهد شد. تلسکوپی که در آن از ۷ آینه‌ی جدا با قطر ۸.۴ متر استفاده می‌شود و به همین جهت بزرگ‌ترین تلسکوپ جهان خواهد بود. آینه‌های به کار رفته می‌توانند حدود ۶ برابر نوری که توسط بزرگ‌ترین تلسکوپ فعلی جمع می‌شود را متمرکز کنند. در قیاس با تلسکوپ معروف هابل هم ۱۰ برابر دقیق‌تر خواهد بود.

GMT-2015-sideview1-medium

هابل نگاه بشر به دنیای فرازمینی را تغییر داده و تصاویری از ۲ تا ۵ میلیارد سال قبل به دانشمندان و منجمین ارایه کرده است. حال با تلسکوپ بزرگ ماژلان می‌توان گذشته‌ی دورتری را رصد کرد، زمانی که دریای یکنواختی از گاز تدریجاً به ستاره‌ها و کهکشان‌ها تبدیل شده است.

GMT-2015-MirrorsSunset1-med

یکی از اهداف پی‌ریزی تلسکوپ بزرگ ماژلان، کشف سیاراتی است که حول ستارگان همسایه در گردش هستند. شاید این سیارات مرکز سکونت بعدی بشر باشد. ماژلان در کنار ماهواره‌ی TESS (مخفف Transit Exoplanet Survey Satellite به معنی ماهواره‌ی بررسی سیارات در حرکت) که در سال ۲۰۱۷ پروازش را شروع می‌کند، برای بررسی سیارات به کار خواهد رفت. در حال حاضر تلسکوپ فضایی کپلر ناسا با بررسی سایه‌ی کوچک سیارات دوردست روی ستاره‌شان آنها را رصد می‌کند. TESS برخلاف کپلر که سیاراتی در فاصله‌ی ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ سال نوری را هدف گرفته، به ستارگان و سیارات نزدیک اختصاص می‌یابد.

GMT-2015-Night1-medium

اتمسفر کره‌ی زمین طیف نوری که از سیارات و ستارگان دریافت می‌شود را تغییر می‌دهد. تلسکوپ بزرگ ماژلان برای جبران کردن این تغییر از مکانیزم جدیدی بهره می‌برد که شبیه سیستم کاهش نویز است، البته منظور از نویز به صورت صدا نیست بلکه نویز واژه‌ای کلی برای توصیف هر نوع نوسان غیرطبیعی و غیرواقعی است. در تلسکوپ ماژلان نور دریافتی پس از عبور کردن از آینه‌های اصلی به آینه‌های ثانوی می‌رسد که در هر ثانیه ۲۰۰۰ بار تغییر شکل می‌دهند تا اثرات اتمسفر روی طیف نوری از بین برود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد این پروژه به وب سایت رسمی آن مراجعه فرمایید.ویدیوی زیر درک بهتری را از این پروژه عظیم به شما خواهد داد.

منبع : gizmodo

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. من با امکانات کمی که در ایران است میتوانم با یکدهم قیمت و یک سوم زمان همین تلسکوپ را بسازم

  2. بسیار مطلب خوبی بود
    متشکر
    این پروژه های تحقیقاتی بشر چه حس خوب و عجیبی داره
    برای به اشتراک گذاری چنین مطالب ارزنده ای ازتون تشکر می کنم

    “در قیاس با تلسکوپ معروف هابل هم ۱۰ برابر دقیق‌تر خواهد بود.”

    حتی فکرش هم لذت بخشه
    پیشرفت بزرگی به حساب میاد