بزرگ ترین شبیه ساز جهان

محققان موفق به ساخت واقعی‌ترین و بزرگ ترین شبیه ساز جهان شدند

محققان حوزه نجوم توانستند واقعی‌ترین و بزرگ ترین شبیه ساز جهان را بسازند که می‌تواند تکامل جهان طی 13 میلیارد سال را مدل‌سازی کند.

ستاره شناسی با سایر علوم بسیار متفاوت است؛ چرا که در آن فقط یک مدل قابل مطالعه بوده و ستاره‌شناسان امکان مطالعه چندین جهان را ندارند، اما در این بین محققان با شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای و خلق چندین جهان می‌توانند تغییر بخش‌های مختلف آن را در کنار نقش ماده تاریک و انرژی تاریک در جهان مورد بررسی قرار دهند. در همین راستا محققان توانستند واقعی‌ترین و بزرگ ترین شبیه ساز جهان را بسازند. برای این شبیه‌ساز نام اوچو (Uchuu) در نظر گرفته شده است که در زبان ژاپنی به معنی فضای بیرونی است.

جزئیاتی از واقعی‌ترین و بزرگ ترین شبیه ساز جهان

بزرگ ترین شبیه ساز جهان

واقعی‌ترین و بزرگ ترین شبیه ساز جهان حاوی ۲.۱ تریلیون ذره در فضایی به پهنای ۹.۶ میلیارد سال نوری بوده و قادر است تکامل جهان طی 13 میلیارد سال را مدل‌سازی کند. همچنین این جهان شبیه‌سازی شده روی رفتار ماده تاریک در جهان در حال انبساط تمرکز دارد. محققان به کمک ابر کامپیوتر ATERUI II مستقر در ژاپن توانستند این شبیه‌ساز را بسازند. جالب است بدانید با وجود این که این ابر کامپیوتر از قدرت بسیار زیادی بهره می‌برد، اما برای جمع‌آوری داده‌ها و شبیه‌سازی این پروژه حدود 1 سال زمان صرف شد.

اوچو آنقدر جزئیات یک جهان را در سطح گسترده‌ای شبیه‌سازی کرده است که محققان موفق شدند در آن خوشه‌های کهکشانی و هاله ماده تاریک کهکشان‌های مجزا را کشف کنند که این موارد می‌تواند اطلاعاتی در خصوص جهان اولیه را در اختیار محققان قرار دهد.

جولیا اف ارزا (Julia F. Ereza) یک دانشجوی دکترا در این خصوص بیان کرد اوچو را باید همانند یک ماشین زمان محسوب کرد؛ چرا که به کمک آن ما قادر خواهیم بود در این دنیای شبیه‌سازی شده به گذشته برویم، به آینده سفر کنیم و حتی زمان را متوقف سازیم. وی افزود به کمک اوچو اکنون به امکان بزرگ‌نمایی یک کهکشان دسترسی داریم و حتی می‌توانیم تمام یک خوشه کهکشانی را رصد کنیم. این دانشجوی دکترا چنین ابزاری را برای مطالعه کیهان بسیار ضروری دانست.

محققان برای ساخت این مدل دقیق از جهان به میزان زیادی محاسبات و فضای ذخیره‌سازی احتیاج داشتند. از این رو در استفاده از این ابزار نجومی از بیش از ۴۰ هزار پردازنده چند هسته‌ای استفاده شد و همچنین بیش از 3 پتابایت داده به تولید رسید. این میزان برابر 3 میلیون گیگابایت داده است، اما محققان موفق شدند با فشرده‌سازی این حجم از داده را به 100 ترابایت کاهش دهند. هرچند این میزان داده همچنان بسیار زیاد محسوب می‌شود، اما امکان ذخیره‌سازی آن در یک درایو رایانه وجود خواهد داشت.

همچنین محققان امکانی را فراهم کردند تا بتوان به شکل آنلاین به داده‌های خام این شبیه‌ساز دسترسی پیدا کرد و به همین دلیل علاقه‌مندان این حوزه به خرید درایوهای گران‌قیمت نیازی نخواهند داشت، اما برای جستجو در این جهان مجازی باید آن را دانلود که قطعا برای دانلود این ابزار به فضای هارد بسیار زیادی نیاز خواهد بود. علاوه بر این که این شبیه‌ساز کیهان را به شکل دقیقی شبیه‌سازی می‌کند، این مدل شبیه‌سازی شده برای محققان که روی داده‌های علمی فعالیت می‌کنند نیز بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*