راکتور هسته ای سبز

چین به زودی اولین راکتور هسته ای سبز جهان را آزمایش خواهد کرد

چین قصد دارد اولین راکتور هسته ای سبز جهان که با سوخت توریم و نمک مذاب کار می‌کند را به زودی مورد آزمایش قرار دهد.

چین مدتی است روی ساخت یک راکتور هسته‌ای جدید کار می‌کند که سوخت آن از توریم (thorium) بوده و به عنوان اولین راکتور هسته ای سبز جهان محسوب می‌شود. طبق اعلام مقامات چینی، این راکتور به زودی آزمایش خود را به صورت رسمی آغاز خواهد کرد. در همین راستا بسیاری از کارشناسان صنعت هسته‌ای بر این باورند که چنین پروژه‌ای کشور چین را به نخستین کشوری تبدیل خواهد که توانسته این فناوری را در مقیاس تجاری توسعه دهد. اگر کارایی این راکتور به اثبات برسد، جامعه جهانی در پیدا کردن جایگزین‌های ایمن‌تر و کارآمدتر برای انواع متداول انرژی هسته ای به نقطه عطف بزرگی دست پیدا خواهد کرد.

جزئیاتی از اولین راکتور هسته ای سبز جهان

راکتور هسته ای سبز

راکتور جدید چین نسبت به سایر راکتورهای سنتی بسیار متفاوت است؛ چرا که به جای آب نمک‌های مذاب درون آن در جریان خواهند بود. این ویژگی باعث می‌شود انرژی هسته‌ای با هزینه‌هایی به صرفه و ایمن به تولید برسد. همچنین راکتورهای توریمی نسبت به راکتورهای سنتی زباله‌های رادیواکتیوی کمتری تولید خواهند کرد که گامی بزرگ برای رفع اعتراضات همیشگی به صنعت هسته‌ای محسوب می‌شود.

فرایند ساخت اولین راکتور هسته ای سبز جهان که در شهر Wuwei چین در نزدیکی حاشیه صحرای گوبی واقع شده در ماه اکتبر تکمیل خواهد شد و مسئولان این راکتور نیز اعلام کردند تا پایان همین ماه عملیات آزمایشی آن نیز آغاز خواهد شد.

راکتور هسته ای سبز

گفتنی است توریم یک فلز رادیواکتیو ضعیف بوده که به نقره شباهت زیادی دارد و به شکل طبیعی در سنگ‌ها یافت می‌شود، اما در حال حاضر صنایع مدرن از آن استفاده نمی‌کنند. همچنین توریم محصول ضایعاتی حاصل از استخراج منابع کمیاب زمین در چین محسوب می‌شود؛ از این رو می‌توان آن را جایگزین مناسبی برای اورانیوم دانست، زیرا چین برای تامین اورانیوم می‌بایست هزینه‌های زیادی را صرف کند.

لیندون ادواردز، مهندس هسته‌ای از موسسه علوم و فناوری هسته‌ای استرالیا در این خصوص بیان کرد توریم نسبت به اورانیم از فراوانی بیشتری برخوردار است؛ از این رو در 50 یا 100 سال آینده که ذخایر جهانی اورانیوم به تدریج کاهش پیدا خواهند کرد، این فناوری یک جایگزین مناسب برای اورانیوم خواهد بود. وی افزود با توجه به این که به بلوغ رسیدن این فناوری به چندین دهه زمان نیاز دارد، برای همین باید از همین حالا برای توسعه آن اقدام کرد.

ریتسوو یوشیوکا، رئیس سابق مجمع بین‌المللی توریم نمک مذاب در ژاپن گفت چین پروژه راکتور نمک مذاب خود را در سال 2011 آغاز کرده و برای توسعه آن حدود 500 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده است. ضمن این که مسئولیت اداره این راکتور بر عهده موسسه فیزیک کاربردی شانگهای (SINAP) است. همچنین این راکتور در گام نخست برای تولید فقط 2 مگاوات انرژی حرارتی طراحی شده است؛ یعنی فقط می‌تواند انرژی حداکثر 1000 خانه را تامین کند. البته نباید فراموش کرد که این راکتور فقط به شکل آزمایشی توسعه پیدا کرده است. از این رو اگر نتایج آزمایش‌ها موفقیت‌آمیز باشد، چین تا سال 2030 یک راکتور 373 مگاواتی را خواهد ساخت؛ راکتوری که قادر به تامین انرژی صدها هزار خانه خواهد بود.

جیانگ کجون، مدل‌ساز انرژی در موسسه تحقیقات انرژی و توسعه ملی پکن اعلام کرد اولین راکتور هسته ای سبز جهان که توسط چین توسعه پیدا کرده با توجه به شرایط فعلی تغیرات آب و هوایی توسعه پیدا کرده و باعث می‌شود چین به هدف خود یعنی به صفر رساندن انتشار کربن تا سال 2050 نزدیک شود. گفتنی است تا به امروز فقط راکتورهای کشورهای آلمان، انگلیس و آمریکا از سوخت توریم به عنوان سوخت هسته‌ای بالقوه در آزمایش‌های خود استفاده کردند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*