نمایشگر ۱۲۰ هرتز آيفون

نمایشگر ۱۲۰ هرتز آيفون تماما بر پایه فناوری سامسونگ است

اپل در حالی از سری آیفون 13 رونمایی کرد که تنها مدل‌های پرو iPhone 13 دارای نمایشگر ۱۲۰ هرتز هستند. جالب اینجاست که نمایشگر ۱۲۰ هرتز آيفون کاملا بر پایه فناوری سامسونگ است.

سال گذشته برای اولین بار شنیدیم که اول مي‌خواهد با استفاده از نمایشگر ۱۲۰ هرتز پروموشن در آيفون به رقبای اندرویدی خود در این زمینه برسد؛ اما بعدا مشخص شد که استفاده از پنل‌های ۱۲۰ هرتز به سری آیفون 13 موکول شده است.

نمایشگر ۱۲۰ هرتز آيفون

این اتفاق کمی عجیب بود؛ زیرا اپل اولین شرکتی بود که از نمایشگر LTPO با نرخ تازه‌سازی تطبیقی در اپل واچ استفاده کرد و سپس آیپد پرو را نیز با پنل ۱۲۰ هرتز پروموشن در اختیار کاربران قرار داد. برخی تحلیلگران بر این باورند که شاید هزینه‌های مربوطه باعث این تصمیم شده است.

نمایشگر ۱۲۰ هرتز آيفون

بالاخره پس از مدت‌ها انتظار، چند روز پیش اپل از مدل‌های پرو آيفون 13 با نمایشگر پروموشن پرده برداری کرد. پرچمداران اندرویدی و حالا گوشی‌های میان رده این اکوسیستم از رفرش ریت بالا بهره می‌برند.

مشخصات صفحه نمایش ۱۲۰ هرتز آيفون 13 پرو مکس

آیا تفاوتی بین نمونه مورد استفاده اپل و رقبای اندرویدی وجود دارد؟ در نگاه اول که خیر. «نمایشگر سوپر رتینا XDR جدید با فناوری پروموشن و نرخ تازه‌سازی تطبیقی ۱۲۰ هرتز که باعث می‌شود صفحات لمسی سریع‌تر باشند و بهتر واکنش نشان دهند» دقیقا همان کاری را انجام می‌دهد که می‌توان از نامش حدس زد و بهتر است بگوییم کاری که صفحه نمایش‌های سامسونگ مدت‌هاست انجام می‌دهند.

بله، پنل پروموشن رتینا XDR مورد استفاده در آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس توسط سامسونگ ساخته شده است. غول کره‌ای ساخت بهترین پنل با رفرش ریت بالا بازار یعنی وان پلاس 9 پرو را نیز به عهده داشته است.

نمایشگر ۱۲۰ هرتز آيفون

پنل مورد استفاده در گلکسی اس 21 اولترا دارای رفرش بیت ۱۰ تا ۱۲۰ هرتز است؛ اما وان پلاس تصمیم گرفت این میزان را گسترش داده و به ۱ تا ۱۲۰ هرتز برساند. هرچند که گویا اپل از پنلی که از سامسونگ تحویل گرفته، راضی بوده است و تغییر مهمی در آن ایجاد نکرده است. تنها مورد عنوان شده پویایی بالای آن است که سبب می‌شود با هربار لمس صفحه توسط کاربر، رفرش ریت تغییر کند.

ویژگی‌های رفرش ریت پویا در آیفون 13 پرو و پرو مکس

شاید در نگاه اول رویکرد اپل کمی عجیب به نظر برسد. مخصوصا وقتی که نمایشگر پرچمداران 2021 این شرکت را با نماینده وان پلاس مقایسه کنید؛ اما این را نیز نباید فراموش کرد که در بررسی‌های انجام شده نمایشگر وان پلاس 9 پرو با توجه به محتوای در حال نمایش یا روی ۶۰ هرتز بود یا ۱۲۰ هرتز و خیلی کم پیش می‌آمد که از این میزان پایین‌تر برود.

ولی اپل در حین مراسم خود دقیقا نشان داد که در چه حالت‌هایی نمایشگر آیفون رفرش ریت را بین ۱۰ تا ۱۲۰ هرتز تنظیم می‌کند. در واقع می‌توان گفت تغییری که اپل در پنل‌های سامسونگ ایجاد کرده به تغییر مستمر رفرش ریت مربوط می‌شود.

دانلود ویدیو

به عنوان مثال کافی است که به سراغ یک تصویر دیگر بروید تا نمایشگر فورا رفرش ریت را به ۱۲۰ هرتز رسانده و انیمیشن گذار را در روان‌ترین حالت ممکن نشان دهد. سپس این میزان به ۸۰، ۶۰ و ۳۰ هرتز کاهش پیدا می‌کند و در نهایت در هنگامی که تنها در حال نگاه کردن به تصویر هستید و کاری نمی‌کنید به ۱۰ هرتز می‌رسد.

این اتفاق سبب می‌شود که مصرف باتری تا حد زیادی کاهش پیدا کند. البته گوشی‌های اندرویدی نیز چنین ادعایی داشتند و باید کمی منتظر ماند و دید رفرش ریت پویا آيفون 13 در عمل چگونه است. شاید در نهایت مشخص شود نمایشگر آيفون کاملا برگرفته از فناوری سامسونگ بوده و اپل هیچ تغییر مهمی در آن ایجاد نکرده است.

نمایشگر ۱۲۰ هرتز پروموشن در آيفون 14

احتمالا عدم حضور رفرش ریت بالا در آیفون 13 تا حدودی به دلیل این است که نمایشگر ۶۰ هرتز LTPS OLED این گوشی و پنل ۵.۴ اینچی آيفون 13 مینی توسط ال‌جی ساخته شده‌اند. سال گذشته اپل سرانجام موفق شد تامین‌ کنندگان پنل‌های اولد خود را متنوع‌تر از قبل کند و ال‌جی مسئولیت تولید صفحه نمایش آیفون 12 را به عهده گرفت. امسال نیز اپل سفارش ساخت ۵۰ میلیون پنل را به ال‌جی داد.

شاید بپرسید که مشکل چیست؟ خب، ال‌جی تاکنون موفق به ساخت نمایشگر LTPO در ابعادی بزرگتر از اپل واچ نشده است و به همین خاطر نتوانست نمایشگر ۱۲۰ هرتز با مصرف باتری پایین را به موقع آماده کند. این موضوع مخصوصا در رابطه با آيفون 13 مینی اهمیت بالایی داشت؛ چرا که عمر باتری نسل قبل این گوشی فاجعه بود و استفاده از پنل ۱۲۰ هرتز بدون فناوری جدید می‌توانست شرایط را حتی بدتر کند.

البته برخی منابع داخلی گزارش کرده‌اند که ال‌جی می‌خواهد خط تولید خود را به LTPO TFT OLED تغییر دهد تا بتواند سال آینده نیاز اپل را تامین کند. این گزارش یک معنی مشخص دارد و آن اینکه اپل سال آینده دو تامین کننده برای پنل‌های ۱۲۰ هرتز مدرن LTPO خواهد داشت و تمامی مدل‌های آیفون 14 از رفرش ریت بالا بهره خواهند برد.

آيا نمایشگر ۱۲۰ هرتز آيفون می‌تواند شما را به تنهایی به خرید این گوشی ترغیب کند؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. تمام دنیاو برندهای دنیا،نیازمند فناوری و قطعات سامسونگ هستن