بررسی تبلت شیائومی پد ۵

بررسی تبلت شیائومی پد ۵ ؛ یک تبلت اندرویدی زیبا برای کار و بازی

به بهانه رونمایی از تبلت اندرویدی جدید شیائومی در اینجا به بررسی تبلت شیائومی پد ۵ – Xiaomi Pad 5 همراه با تمام امکانات و قابلیت‌هایش خواهیم پرداخت.

آیپدهای اپل تا زمانی که عرضه شوند، بازار تبلت‌ها را تحت سلطه خود خواهند داشت. در این بین سهم تبلت‌های اندرویدی از بازار کم بوده است. اما به نظر می‌رسد این بازار در حال تغییر و تحول است. پس از سامسونگ که سال گذشته از تبلت فوق‌العاده گلکسی تب S7 خود رونمایی کرد، اکنون نوبت به شیائومی با رونمایی از تبلت شیائومی پد ۵ رسیده است.

از آخرین تبلت عرضه شده شیائومی که شیائومی می پد ۴ نام داشت بیش از سه سال است که می‌گذرد. شیائومی در این مدت محصولات بسیار خوبی را با قیمت مناسب روانه بازار کرده است و حالا تبلت Pad 5 بهترین تبلتی است که این شرکت تاکنون طراحی کرده است. اما آیا این تبلت به قدری جذاب است که مجدداً تبلت‌های اندرویدی را به میدان رقابت برگرداند؟

در این مقاله قصد داریم به بررسی تبلت شیائومی پد ۵ بپردازیم و شما را با هرآنچه که قرار است این تبلت در اختیارتان بگذارد، آشنا کنیم.

بررسی تبلت شیائومی پد ۵ : سخت افزار و طراحی

شیائومی پد ۵ یک تبلت ۱۱ اینچی با ظاهری شبیه به آیپدهای مدرن اپل، به خصوص آیپد ایر ۲۰۲۰ است. ما می‌توانیم تأیید کنیم که روش‌های متفاوتی برای زیبا کردن طراحی قاب جلویی و بدنه یک تبلت وجود ندارد. به همین خاطر می‌توان به شیائومی در انتخاب یک طراحی فلزی مسطح برای تبلت جدیدش حق داد. حتی اگر به پشت و بخش جانبی تبلت گلکسی تب S7 سامسونگ هم نگاه کنید متوجه شباهت آن با آیپد می‌شوید.

حداقل اینکه قاب پشتی تبلت جدید شیائومی از طراحی مستقلی استفاده می‌کند. از یک روکش مات با شیب رنگی که تا حد زیادی اثر انگشت را به خودش جلب نمی‌کند گرفته تا طراحی ماژول دوربین دو رنگ، از ویژگی‌هایی هستند که می‌توان آن‌ها را در بسیاری از گوشی‌های هوشمند مدل ۲۰۲۱ شیائومی نیز یافت. ماژول دوربین پشتی از یک دوربین ۱۳ مگاپیکسلی میزبانی می‌کند و در جلو نیز زمانی که آن را به صورت عمودی در دست بگیرید، یک دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی دیده می‌شود.

در پنل جلویی این تبلت یک نمایشگر ۱۱ اینچی IPS LCD با رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۶۰۰ پیکسل و نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی حضور دارد که بیش از ۱ میلیارد رنگ را به نمایش می‌گذارد و از فضای رنگی DCI-P3 نیز پشتیبانی می‌کند. عملکرد نمایشگر این تبلت در زیر نور آفتاب و محیط داخل خانه عالی است، اگرچه روکش روی صفحه باعث می‌شود هنگام استفاده در محیط‌های بیرونی انعکاس زیادی داشته باشید. هر کسی که معمولاً از تبلت خودش برای خواندن و نوشتن استفاده می‌کند، ترجیح می‌داد شیائومی مثل آیپدها به جای نسبت ابعاد تصویر گسترده، از نسبت ۳ به ۲ استفاده می‌کرد. اما کاربرانی که بیشتر از تبلت خود برای بازی کردن و فیلم دیدن استفاده می‌کنند، نمایشگر فعلی تبلت شیائومی را ترجیح می‌دهند.

بررسی تبلت شیائومی پد ۵

فیلم دیدن با این دیوایس خیلی لذت‌بخش است. این تبلت از سیستم اسپیکر چهارگانه استریو با تنظیم Harmon Kardon استفاده می‌کند که می‌تواند از صدای دالبی اتموس نیز پشتیبانی کند.

زیر قاب، این تبلت از تراشه اسنپدراگون ۸۶۰ کوالکام قدرت می‌گیرد، یک باتری ۸.۷۲۰ میلی‌آمپر ساعتی، رم ۶ گیگابایتی و حافظه ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایتی نیز آن را همراهی می‌کنند. هرچند این مشخصات فنی یک دیوایس پرچمدار در سال ۲۰۲۱ نیست، اما شیائومی نیز تبلت جدیدش را با هدف بازار تبلت‌های پرچمدار معرفی نکرده است. با بررسی تبلت شیائومی پد ۵ درمیابینم که این یک دستگاه میان‌رده رو به بالا است که می‌تواند قاتل پرچمداران هم لقب بگیرد. این تبلت همچنین فاقد اسکنر اثر انگشت است؛ بنابراین باید با استفاده از یک پین کد، رمز عبور یا قفل‌گشایی با تشخیص چهره نه چندان امن قفل صفحه تبلت خودتان را باز کنید.

بررسی تبلت شیائومی پد ۵

وزن دستگاه ۵۲۱ گرم است و با وجود کیبورد کیس و قلم هوشمند Smart Pen، وزن کلی باز هم کمتر از ۱ کیلوگرم خواهد بود تا خیلی آسوده آن را داخل کیف خود قرار دهید و به راحتی در تمام طول روز تبلت را با خودتان حمل کنید.

نرم افزار

شیائومی پد ۵ سیستم عامل اندروید ۱۱ با رابط کاربری سفارشی MIUI 12.5.2 را اجرا می‌کند. به جز پشتیبانی از دستگاه‌های جانبی مثل ماوس و ترک پد و استفاده از تقسیم صفحه در حالت افقی، نرم افزاری که روی این تبلت اجرا می‌شود بسیار شبیه به آن چیزی است که در گوشی‌های هوشمند شیائومی نیز شاهد حضور آن هستیم.

بررسی تبلت شیائومی پد ۵

این هم خوب است و هم بد. به اعتقاد شخصی من، انیمیشن‌های سطح سیستم عامل MIUI یکی از بهترین در بین تمام رابط‌های کاربری سفارشی اندروید است. نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی نمایشگر این تبلت حتی باعث جذابیت بیشتر نمایش این انیمیشن‌های روان و زیبا نیز می‌شود. رابط کاربری گوشی‌های شیائومی با اجازه اجرای اپلیکیشن‌ها در پنجره‌های شناور، تغییر سایز و قرار دادن آن‌ها در هر کجای صفحه که خواستند، در مالتی‌تسکینگ هم جزو بهترین‌ها هستند. این راهکاری کاربردی‌تر از نمای اسپلیت اسکرین معمولی خود اندروید است. البته نرم افزار Pad 5 همچنان به شما اجازه می‌دهد صفحه را به دو نیمه تقسیم کنید (دو پنجره ۵۰ به ۵۰ یا دو پنجره ۷۵ به ۲۵) و اپلیکیشن‌هایتان را در آن‌ها اجرا کنید.

اما شیائومی این نرم افزار را برای استفاده در یک نمایشگر بزرگ‌تر بهینه نکرده است تا بتوانید از تبلت خود به عنوان یک لپ تاپ استفاده کنید. به صورت پیشفرض کیبورد Gboard گوگل روی نسخه جهانی شیائومی پد ۵ نصب شده است که فاقد لایه‌های split/thumb است. این یعنی وقتی تبلت را به حالت افقی به دست می‌گیرید، کیبورد مجازی روی صفحه چندان کارآمد نخواهد بود. گرچه Gboard به شما اجازه کوچک‌تر کردن کیبورد را می‌دهد، اما در کوچک‌ترین حالت هم دکمه‌ها فاصله بسیار زیادی از یکدیگر دارند و نوشتن با یک دست را سخت می‌کنند. اگر هم بخواهید یک اپلیکیشن کیبورد دیگر مثل SwiftKey که دارای لایه‌های split/thumb است را هم روی این تبلت نصب کنید، کارایی مناسبی با کیبوردهای فیزیکی ندارد و فقط می‌توانید از خود کیبورد روی صفحه استفاده کنید.

بررسی تبلت شیائومی پد ۵

در حالی که این نرم افزار از دستگاه‌های ورودی پشتیبانی می‌کند، اما پشتیبانی از جسچرهای حرکتی در آن چندان تعریفی ندارد. شما می توانید  با اسکرول ماوس یک صفحه وب را به بالا و پایین اسکرول کنید یا با دو انگشت روی ترک پد این کار را انجام دهید. اما نباید انتظار کار خاص دیگری را از آن‌ها داشته باشید. این درحالیست که در هر دو تبلت آیپد و گلکسی تب اس ۷ شما می‌توانید از دو انگشت خود برای بازگشت سریع به صفحه هوم یا جابجایی بین اپلیکیشن‌ها با سه انگشت استفاده کنید. هیچ یک از این جسچرهای حرکتی توسط تبلت شیائومی پشتیبانی نمی‌شود. به این دلیل دو تبلت آیپد و گلکسی تب اس ۷ پشتیبانی خوبی از جسچرهای ترک پد دارند که کیبورد کیس رسمی خود آن‌ها نیز با ترک پد عرضه می‌شود. اما این در خصوص شیائومی صدق نمی کند.

لازم به ذکر است که MIUI مثل iPadOS اپل یک نشانگر ماوس را روی صفحه این تبلت به نمایش می‌گذارد. آن یک نشانگر نیمه شفاف سفید گرد است که وقتی روی یک فیلد متنی بروید به یک خط افقی تبدیل می‌شود.

بررسی تبلت شیائومی پد ۵

اما مشکل نرم افزاری دیگری که این تبلت دارد، دسترسی به داک صفحه هوم فقط از طریق صفحه هوم است. این یعنی شما حتماً باید از اپلیکیشنی که اجرا کرده‌اید خارج شوید تا بتوانید داک را باز کنید. این درحالیست که در آیپد، از همه جا می‌توانید به داک دسترسی پیدا کنید. برخی از مشکلات دیگر تبلت‌های اندرویدی، در شیائومی پد ۵ هم دیده می‌شود. به عنوان مثال تمام اپلیکیشن‌ها برای صفحه نمایش بزرگ بهینه نشده‌اند. فرقی نمی‌کند عرض صفحه نمایش دیوایس شما چقدر باشد، توییتر در اندروید فقط در یک نمای تک پنجره‌ای اجرا می‌شود. وقتی هم که صفحه را به جهت افقی برگردانید، یک توییت کل صفحه را اشغال می‌کند، در حالی که در iPadOS اپل چندین توییت با منوی کناری به نمایش درمی‌آید.

راه حل این مشکل، اجرای اپلیکیشن در نمای Split-screen است. این کار باعث می‌شود نسبت ابعاد نمایشگر تبلت شما بیشتر به یک گوشی نزدیک شود.

عملکرد شیائومی Pad 5 به عنوان یک تبلت معمولی

بسیاری از کاربران برای این تبلت یک کیبورد کیس نمی‌خرند و از آن به عنوان یک تبلت معمولی استفاده می‌کنند. عملکرد نمایشگر این تبلت خوب است. بافت قاب پشتی، وزن پایین و اسپیکرهای استریو از این تبلت یک پخش کننده عالی برای مشاهده فیلم و سریال روی کاناپه یا تخت ساخته است. و در حالی که چیپست اسنپدراگون ۸۶۰ در قلب تپنده آن نمی‌تواند قدرتمندترین چیپست سال ۲۰۲۱ باشد، اما از پس اجرای اپلیکیشن‌ها و بازی‌های مختلف برمی‌آید.

بررسی تبلت شیائومی پد ۵

باتری ۸.۷۳۰ میلی‌آمپر ساعتی آن عمر باتری بالایی را ارائه می‌کند. در بررسی که ما انجام دادیم، این تبلت می‌تواند ۹ ساعت به طور مدام برای انجام امور کارهای مختلف مورد استفاده قرار بگیرد و پس از آن همچنان ۲۵ درصد شارژ داشته باشد.

عملکرد شیائومی Pad 5 برای کار با کیبورد کیس

جنس کیبورد کیس این تبلت از پلاستیک و چیزی شبیه به ابریشم است و به طور مغناطیسی به پشت تبلت پد ۵ می‌چسبد. شکل و ظاهر آن دقیقاً مثل تمام کیبورد کیس‌هایی است که برای آیپد، گلکسی تب اس ۷ و دیگر تبلت‌های بازار عرضه می‌شود. با این حال برخلاف رقبا فقط در یک زاویه می‌توان از آن استفاده کرد.

فضای مناسبی بین کلیدهای آن وجود دارد و بازخورد آن‌ها نیز مناسب است. با این حال این کیبورد فاقد ترک پد یا کلیدهای ردیف F است.

عملکرد شیائومی Pad 5 با قلم هوشمند Smart Pen

قلم شیائومی Smart Pen که مخصوص این تبلت طراحی شده، قیمت ۶۰ دلاری دارد. این قلم به به صورت مغناطیسی به بالای تبلت می‌چسبد (مثل اپل پنسل) و از همین طریق هم شارژ می‌شود. در مجموع عملکرد این قلم مثل اپل پنسل یا اس پن سامسونگ است.

بررسی تبلت شیائومی پد ۵

نکته مهم در اینجا وجود دو دکمه فیزیکی در کنار قلم است که به شما اجازه می‌دهند آن‌ها را تنظیم کنید و از آن‌ها برای اجرای فرامین مختلفی مثل تغییر رنگ یا ابزار نقاشی استفاده کنید.

دوربین‌ها

بسیاری از کاربران از تبلت خود برای عکاسی در خیابان استفاده نمی‌کنند. ولی ما برای تکمیل بررسی تبلت شیائومی پد ۵ دست به چنین کاری زدیم. این تبلت از یک دوربین اصلی ۱۳ مگاپیکسلی بهره می‌برد که برای یک تبلت مناسب است، اما نمی‌توانید انتظار داشته باشید کیفیت آن مثل دوربین یک گوشی هوشمند باشد. این دوربین قادر به ضبط ویدیوهای 4K با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه است.

بررسی تبلت شیائومی پد ۵

نمونه عکس دوربین پشتی

اما دوربین سلفی آن شما را به دردسر خواهد انداخت. زیرا اگر بخواهید در حالت افقی از این دوربین استفاده کنید، شما به گوشه سمت راست متمایل خواهید شد و کادر استاندارد نخواهد بود. این یعنی زاویه تصویر در تماس‌های ویدیویی ناخوشایند است و به سختی می‌توانید به دوربین نگاه کنید. این دوربین قادر به ضبط ویدیوهای 1080p با نرخ ۳۰ فیم بر ثانیه است.

بررسی تبلت شیائومی پد ۵

نمونه عکس دوربین سلفی

جمع‌بندی

شیائومی این تبلت را با قیمت ۳۵۰ یورو برای نسخه حاوی ۶ گیگ رم و ۱۲۸ گیگ حافظه وارد بازار می‌کند که برای دو برابر شدن این حافظه باید ۴۰۰ یورو بپردازید. این قیمت مناسبی است، اما فراموش نکنید که اپل همین چند روز پیش از یک آیپد ۱۰.۹ اینچی با قیمت پایه ۳۹۰ یورویی رونمایی کرد.

درست مثل تبلت شیائومی، آیپد ارزان اپل هم از چیپست دو سال پیش (A13 Bionic) قدرت می‌گیرد. اما از نظر قدرتی، آن قوی‌تر از چیپست اسنپدراگون ۸۶۰ زیر قاب تبلت شیائومی است. در طراحی پد ۵ با ظاهر مدرن‌تر پیروز رقابت است، در حالی که یک نمایشگر سریع‌تر با تراکم پیکسلی بیشتر، اسپیکرهای بهتر و حافظه دو برابری در نسخه پیش‌فرض را ارائه می‌کند. تبلت پد ۵ شیائومی از نظر نرم افزاری نیازمند پیشرفت‌های بیشتری است، اما همین حالا هم یکی ارزشمندترین تبلت‌های اندرویدی بازار محسوب می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*