چه تفاوتی بین نسخه قدیمی و نسخه جدید پلی استیشن ۵ وجود خواهد داشت؟

گفته می‌شود سونی در حال کار روی نسخه جدید پلی استیشن ۵ است. اما چه تفاوتی بین نسخه قدیمی و جدید PS5 وجود دارد؟ منابع توضیح می‌دهند.

ماه گذشته گزارشی منتشر شد که در آن ادعا می‌شد نسخه جدید پلی استیشن ۵ که تغییرات چشم‌گیری نسبت به نسخه فعلی دارد، به زودی عرضه می‌شود. این تغییرات برای اولین بار توسط یک یوتیوبر به نام Austin Evans رویت شد. او متوجه تغییر در سایز سینی حرارتی (Heatsink) بین مدل ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ کنسول PS5 شده و معتقد است که نسخه قدیمی‌تر، کنسول بهتری بود!

ما در اینجا می‌خواهیم آزمایش اوانس را زیر سوال ببریم و آن را به چالش بکشیم. بر اساس گزارش مشترکی که از سوی Gamers Nexus و Digital Foundry منتشر شده، تفاوت چندانی بین نسخه قدیمی و جدید PS5 وجود ندارد.

Gamers Nexus که آزمایش حرارتی را روی سه مدل پلی استیشن ۵ (نسخه استاندارد، نسخه دیجیتال و نسخه ۲۰۲۱) انجام داده، به این نتیجه رسیده که مدل جدید چند درجه گرم‌تر است. شاید این بد به نظر برسد، اما اختلاف دمای بین دو نسل خیلی ناچیز است و نمی‌تواند روی کنسول یا تجربه کاربری تأثیرگذار باشد.

Digital Foundry نیز دو نسل کنسول PS5 را با اجرای چندین بازی مختلف محک زده است. نتیجه آن عملکرد یکسان هر دو کنسول بوده است. حتی وقتی کنسول‌ها با قرار گرفتن در یک فضای بسته گرم می‌شوند هم عملکرد آن‌ها یکسان است.

طراحی فن متفاوت نسخه جدید پلی استیشن ۵

منابع همچنین عنوان می‌کنند حافظه و VRM MOSFET که روی مدل اصلی خیلی گرم کار می‌کردند، در نسل جدید کمی خنک‌تر فعالیت خواهند کرد. این به خاطر تغییراتی است که در طراحی فن جدید این کنسول ایجاد شده و هیچ ارتباطی با سینی حرارتی ندارد. سینی حرارتی هر دو نسل شبیه به یکدیگر است. تفاوت در طراحی فن در ویدیوی منتشر شده توسط اوانس نیز دیده می‌شد.

در مجموع اطلاعات زیادی در خصوص خود کنسول ارائه نشده است. سینی حرارتی کوچک‌تر و سبک‌تر نسخه جدید PS5 هیچ تأثیر منفی روی عملکرد کنسول نخواهد گذاشت. البته همچنان توصیه می‌شود کنسول را داخل یک فضای سربسته مثل محفظه میز تلویزیون قرار ندهید. هرچند اگر این کار را هم انجام دهید، هیچ تفاوتی در عملکرد این کنسول در یک محیط سربسته با نسل گذشته آن ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*