مقایسه آیفون ۱۳ پرو با آیفون ۱۲ پرو

مقایسه آیفون ۱۳ پرو با آیفون ۱۲ پرو ؛‌ آیا آیفون جدید ارزش ارتقا دارد؟

به بهانه رونمایی از گوشی‌های سری iPhone 13 در اینجا به مقایسه آیفون ۱۳ پرو با آیفون ۱۲ پرو به عنوان پرچمداران دو نسل اپل می‌پردازیم.

سرانجام ما با خانواده آیفون ۱۳ اپل ملاقات کردیم و آن‌ها حداقل روی کاغذ گوشی‌های جذابی به نظر می‌رسند. علاوه بر پردازنده جدید A15 Bionic، ما دوربین‌هایی عالی با سنسورهای بزرگ که عکس‌های بهتری در محیط‌های تاریک می‌گیرند، باتری‌های بزرگ‌تر و از همه مهم‌تر در مدل‌های سری پرو یک نمایشگر با نرخ رفرش بسیار سریع را در اختیار خواهیم داشت که می‌تواند انیمیشن‌های روی صفحه را به روان‌ترین شکل ممکن به نمایش بگذارد.

آیفون ۱۳ در نخستین نگاه جذاب است. این خانواده نسبت به آیفون ۱۲ نسل گذشته یک گام پیشرفته‌تر شده‌اند. ولی از آنجا که از عرضه آیفون ۱۲ فقط یک سال گذشته است، پس ارزش این را دارند هنوز هم جزو بهترین گوشی‌هایی باشند که می‌توانید خریداری کنید.

ما در اینجا قصد داریم دو مدل پرو آیفون‌های امسال و سال گذشته را کنار یکدیگر بگذاریم و با مقایسه آیفون ۱۳ پرو با آیفون ۱۲ پرو، در انتخاب بهترین گزینه به شما کمک کنیم.

مقایسه آیفون ۱۳ پرو با آیفون ۱۲ پرو

طراحی

  • آیفون ۱۳ پرو: ابعاد ۱۴۶.۷ در ۷۱.۵ در ۷.۶۵ میلی‌متر و وزن ۲۰۴ گرم
  • آیفون ۱۲ پرو: ابعاد ۱۴۶.۷ د ر ۷۱.۵ در ۷.۴ میلی‌متر، وزن ۱۸۵ گرم
  • آیفون ۱۳ پرو مکس: ابعاد ۱۶۰.۸ در ۷۸.۱ در ۷.۶۵ میلی‌متر، ۲۴۰ گرم
  • آیفون ۱۲ پرو مکس: ابعاد ۱۶۰.۸ در ۷۸.۱ در ۷.۴ میلی‌متر، ۲۲۸ گرم

دو گوشی سری آیفون ۱۳ پرو از طراحی مشابهی با نسل قبلی خودشان برخوردارند. این شامل همان فریم لبه تیز، شیشه مات برای قاب پشتی و سه لنز دوربین قرار گرفته در گوشه سمت چپ بالای قاب پشتی و همچنین آهنرباهای مخصوص شارژ بی‌سیم MagSafe می‌شود.

بیشتر بخوانید:

رنگ های آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ پرو مکس: پررنگ و پرقدرت!

تمام این گوشی‌ها به یک فریم فولادی ضد زنگ مجهز هستند و یک بریدگی به همراه فیس آیدی در بالای صفحه نمایش آن‌ها قرار دارد؛ اگرچه این بریدگی در نسل جدید کوچک‌تر شده است و این بزرگ‌ترین تفاوت دو آیفون مدل ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ نیز محسوب می‌شود. اپل همچنان از درگاه لایتنینگ روی گوشی‌ّهایش استفاده می‌کند، هیچ کدام با یک آداپتور شارژ عرضه نمی‌شوند و تمام مدل‌ها از گواهی IP68 برای مقاومت در برابر آب و گرد و غبار برخوردارند.

مقایسه آیفون ۱۳ پرو با آیفون ۱۲ پرو

آیفون ۱۳ پرو

نمایشگر

  • آیفون ۱۳ پرو: ۶.۱ اینچ، ۲۵۳۲ در ۱۱۷۰ پیکسل، تراکم ۴۶۰ پیکسل در هر اینچ، روشنایی ۱۲۰۰ نیت، نرخ رفرش ۱۰ تا ۱۲۰ هرتز
  • آیفون ۱۲ پرو: ۶.۱ اینچ، ۲۵۳۲ در ۱۱۷۰ پیکسل، تراکم ۴۶۰ پیکسل در هر اینچ، روشنایی ۱۲۰۰ نیت
  • آیفون ۱۳ پرو مکس: ۶.۷ اینچ، ۲۷۷۸ در ۱۲۸۴ پیکسل، تراکم ۴۶۰ پیکسل در هر اینچ، روشنایی ۱۲۰۰ نیت، نرخ رفرش ۱۰ تا ۱۲۰ هرتز
  • آیفون ۱۲ پرو مکس: ۶.۷ اینچ، ۲۷۷۸ در ۱۲۸۴ پیکسل، تراکم ۴۶۰ پیکسل در هر اینچ، روشنایی ۱۲۰۰ نیت

آیفون ۱۳ پرو اپل به یک نمایشگر ۶.۱ اینچی Super XDR Retina با رزولوشن ۲۵۳۲ در ۱۱۷۰ پیکسل مجهز است که تراکم پیکسلی ۴۶۰ پیکسل در هر اینچ را ارائه می‌کند. این نمایشگر از فناوری ProMotion که نرخ رفرش انطباق‌پذیر ۱۲۰ هرتزی را ارائه می‌کند نیز برخوردار است. اپل این فناوری نمایشگر را برای نخستین بار با تبلت آیپد پرو معرفی کرد.

بیشتر بخوانید:

نمایشگر ۱۲۰ هرتز آیفون تماما بر پایه فناوری سامسونگ است

گوشی آیفون ۱۳ پرو مکس اپل نیز به یک نمایشگر ۶.۸ اینچی Super XDR Retina با رزولوشن ۲۷۷۸ در ۱۲۸۴ پیکسل و تراکم پیکسلی ۴۵۸ پیکسل در هر اینچ مجهز است. این گوشی نیز فناوری ProMotion را مثل مدل پرو ارائه می‌کند.

مقایسه آیفون ۱۳ پرو با آیفون ۱۲ پرو

آیفون ۱۳ پرو

در آن سو آیفون ۱۲ پرو به یک نمایشگر هم اندازه با ۱۳ پرو مجهز است و رزولوشن و تراکم پیکسلی آن‌ها نیز یکسان است. با این تفاوت که خبری از فناوری ProMotion و نرخ رفرش انطباق‌پذیر ۱۲۰ هرتزی در این گوشی نیست و نرخ رفرش استاندارد ۶۰ هرتزی را ارائه می‌کند.

گوشی آیفون ۱۲ پرو مکس نیز به نمایشگری هم اندازه با ۱۳ پرو مکس و با همان رزولوشن و تراکم پیکسلی مجهز است، ولی مثل ۱۲ پرو نرخ رفرش نمایشگر آن ۶۰ هرتزی است.

مقایسه آیفون ۱۳ پرو با آیفون ۱۲ پرو

آیفون ۱۲ پرو

هر چهار مدل از HDR پشتیبانی می‌کنند و فناوری True Tone، اوج روشنایی ۱۲۰۰ نیت و هپتیک تاچ را نیز ارائه می‌کنند.

سخت افزار و مشخصات فنی

  • آیفون ۱۳ پرو: چیپست A15 Bionic / حافظه ۱۲۸-۲۵۶-۵۱۲ گیگ و ۱ ترابایت، شارژ‌ بی‌سیم و مگ سیف
  • آیفون ۱۲ پرو: چیپست A14 Bionic / حافظه ۱۲۸-۲۵۶-۵۱۲ گیگ، شارژ‌ بی‌سیم و مگ سیف
  • آیفون ۱۳ پرو مکس: چیپست A15 Bionic / حافظه ۱۲۸-۲۵۶-۵۱۲ گیگ و ۱ ترابایت، شارژ‌ بی‌سیم و مگ سیف
  • آیفون ۱۲ پرو مکس: چیپست A14 Bionic / حافظه ۱۲۸-۲۵۶-۵۱۲ گیگ، شارژ‌ بی‌سیم و مگ سیف

دو گوشی سری آیفون ۱۳ پرو اپل از چیپست A15 Bionic به همراه نسل جدید موتور عصبی اپل قدرت می‌گیرند و به یک پردازشگر گرافیکی ۵ هسته‌ای مجهز هستند. هر دو در نسخه‌های ۱۲۸-۲۵۶-۵۱۲ گیگ و ۱ ترابایتی عرضه می‌شوند و همچنین شارژ بی‌سیم و شارژ MagSafe را هم ارائه می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

بنچمارک آیفون ۱۳ پرو در Geekbench ؛ پیشرفت ۵۵ درصدی در عملکرد گرافیکی

در آن سو دو مدل ۱۲ پرو و پرو مکس سال گذشته چیپست A14 Bionic را در زیر قاب خود دارند، چهارمین نسل موتور عصبی اپل و یک پردازشگر گرافیکی ۴ هسته‌ای را هم در اختیار دارند. هر دو در سه نسخه ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی عرضه می‌شوند و خبری از نسخه ۱ ترابایتی نیست. با این حال ارائه شارژ بی‌سیم و شارژ MagSafe در آن‌ها نیز یافت می‌شود.

مقایسه آیفون ۱۳ پرو با آیفون ۱۲ پرو

آیفون ۱۳ پرو

هر چهار گوشی مقایسه آیفون ۱۳ پرو با آیفون ۱۲ پرو از شبکه موبایل 5G و دو سیم کارت پشتیبانی می‌کنند.

دوربین‌ها

  • آیفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس: سه‌گانه، زوم اپتیکال ۶ برابری، حالت شب، حالت ویدیویی سینمایی، استایل‌های فوتوگرافی و حالت ماکرو
  • آیفون ۱۲ پرو: سه‌گانه، زوم اپتیکال ۴ برابری، حالت شب
  • آیفون ۱۲ پرو مکس: سه‌گانه،‌ زوم اپتیکال ۵ برابری، حالت شب

سه لنز روی قاب پشتی تمام آیفون‌های مدل پرو حضور دارد و همگی در تعداد لنزها با هم برابر هستند. ضمن اینکه سنسور ۱۲ مگاپیکسلی اصلی، سنسور ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید و سنسور ۱۲ مگاپیکسلی تله فوتو نیز در آن‌ها مشترک است. اما مشخصات فنی این لنزها در آیفون‌ها با هم فرق می‌کند.

بیشتر بخوانید:

نگاهی به جزئیات دوربین آیفون ۱۳ پرو؛ اپل چه چیز جدیدی برای عرضه دارد؟

اپل از یک سیستم دوربین با سه لنز جدید در دو مدل ۱۳ پرو و پرو مکس استفاده کرده که دیافراگم سنسور اصلی f/1.5، سنسور اولترا واید f/1.8 و سنسور تله فوتو f/2.8 است. علاوه بر این، دوربین جدید آیفون می‌تواند زوم اپتیکال ۶ برابری را ارائه کند.

هر دو لنز اصلی و اولترا واید به لرزشگیر اپتیکال سنسور شیفت مجهز هستند و برخی ویژگی‌های جدید از جمله حالت فیلمبرداری Cinematic Video، استایل‌های فوتوگرافی، حالت پرتره در شب، عکاسی ماکرو و همچنین یک قابلیت ویژه به نام ProRes نیز به نرم افزار آن اضافه شده است.

مقایسه آیفون ۱۳ پرو با آیفون ۱۲ پرو

آیفون ۱۲ پرو

در آن سو آیفون ۱۲ پرو به سنسور اصلی f/1.6، سنسور اولترا واید f/2.4 و سنسور تله فوتو f/2.0 با زوم اپتیکال ۴ برابری مجهز است. خبری از لرزشگیر اپتیکال سنسور شیفت در این مدل نیست، اگر چه مثل سری جدید حالت عکاسی شبانه را ارائه می‌کند.

دوربین اصلی و اولترا واید ۱۳ پرو مکث مشابه همان دوربین سری ۱۲ پرو است، اما از یک سنسور تله فوتو متفاوت با دیافراگم f/2.2 و زوم اپتیکال ۵ برابری برخوردار است.

در عین حال ۱۲ پرو مکس نیز از همان لنز تله فوتو ۱۳ پرو و پرو مکس استفاده می‌کند، اما لنز اصلی آن مثل مدل ۱۲ پرو دیافراگم f/1.6 را ارائه می‌کند. ضمن اینکه فقط دوربین اصلی ۱۲ پرو مکس به لرزشگیر اپتیکال سنسور شیفت مجهز است.

هر چهار مدل از یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی TrueDepth در جلو استفاده می‌کنند که دارای حالت شب است. Deep Fusion دیگر فناوری مشترک دوربین آیفون‌های این دو نسل است.

جمع‌بندی

آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس از طراحی مشابهی با نسل گذشته خود برخوردارند. بزرگ‌ترین تفاوت آن‌ها کوچک‌تر شدن ناچ بالای نمایشگر است که از زمان معرفی آیفون ایکس در سال ۲۰۱۷، هیچ تغییری نکرده بود.

مدل‌های پرو آیفون ۱۳ از سخت افزار توانمندتر، باتری بهبود یافته، نمایشگرهای سریع‌تر و امکانات بیشتری در بخش دوربین خود بهره می‌برند. شاید کوچک‌تر شدن ناچ بالای نمایشگر نتواند دلیل بزرگی برای ارتقا گوشی از سری ۱۲ به ۱۳ باشد، اما دیگر پیشرفت‌های سخت افزاری در ۱۳ پرو و پرو مکس قطعاً برای کاربران جذاب خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*