رنگ فوق سفید نیاز به تهویه هوا را کاهش می‌دهد

رنگ فوق سفید جدید با بازتاب 98 درصد نور خورشید نیاز به تهویه هوا را کاهش می‌دهد

رنگ فوق سفیدی توسط محققان دانشگاه پردیو ساخته شده که قادر به بازتاب 98 درصد از نور خورشید است و نیاز به تهویه هوا را کاهش می‌دهد.

رنگ سفید بر روی خانه‌ها، خسته‌کننده و حوصله سر بر است. اما این کار سبب می‌شود تا قدمی در راستای حفاظت از سیاره زمین برداشته شود. محققان دانشگاه پردیو آمریکا موفق شدند تا رنگ فوق سفیدی را بسازند که 98.1 درصد از تابش نور خورشید را بازتاب می‌کند. این رنگ فوق سفید، در عین حال، گرمای فروسرخ را تولید می‌کند.

بازتاب بیش از 98 درصدی این رنگ، یک رکورد جهانی گینس به شمار می‌رود. بر خلاف رنگ‌های معمولی که سطوح را گرم می‌کنند، این رنگ فوق سفید، سطوح را خنک‌تر از محیط می‌کند. در برخی موارد، می‌توان از این رنگ فوق سفید به عنوان تهویه هوا استفاده کرد. این رنگ فوق سفید، نسبت به سیستم تهویه هوای معمولی یک خانه، قدرت خنک کنندگی بیشتری دارد. این رنگ برای زیر بنای حدود 93 متر، 10 کیلووات قدرت خنک کنندگی دارد.

قبلا نیز رنگ‌های بسیار دیگری وجود داشتند که بازتاب کننده نور خورشید بودند اما هیچ کدام آنها بیش از 90 درصد از نور خورشید را بازتاب نمی‌کنند و باعث خنک شدن سطوح نمی‌شوند. حتی ممکن است یک رنگ سفیدتر، این مقدار را نیز بیشتر کند.

این محققان از ضریب بالایی از سولفات فلز باریوم در مقادیر مختلف برای این کار استفاده کردند. از این ترکیب در لوازم آرایشی و کاغذهای عکس‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد. طیف گسترده‌تر مقادیر سبب می‌شود تا طیف نور بیشتری را پخش کند و بنابراین، نور بیشتری را بازتاب کند.

فروش و تولید انبوه رنگ فوق سفید

هنوز مشخص نیست که این رنگ فوق سفید تا چه اندازه به مرحله صنعتی شدن رسیده است اما محققان بسیار مایل هستند تا هر چه زودتر این پروژه خود را تجاری سازی کنند. آنها قبلا آن را ثبت کردند و امتیاز آن را بدست آوردند. آنها قرار است با یک کمپانی برای تولید انبوه این رنگ و فروش آن همکاری کنند.

در صورتی که این محصول وارد بازار شود و قیمت معقولانه‌ای داشته باشد، می‌تواند نقش بسیار مهمی در مبارزه علیه تغییرات آب و هوایی ایفا کند. این رنگ فوق سفید می‌تواند نیاز به تهویه هوا در برخی از خانه‌ها، به خصوص در مناطق بسیار گرمسیر و با نور خورشید فراوان، را کاهش دهد یا حتی از بین ببرد. استفاده از این رنگ فوق سفید همچنین می‌تواند باعث کاهش آلاینده‌ها و مصرف برق شود و نقش مهمی در کاهش هزینه‌ها در روزهای گرم تابستان داشته باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*