آزادسازی واردات خودرو

آیا آزادسازی واردات خودرو تاثیر چشم‌گیری بر بازار خواهد داشت؟

در این ویدیو به این پرسش پاسخ داده‌ایم که اجرای طرح آزادسازی واردات خودرو تا چه اندازه بر بازار تاثیرگذار خواهد بود.

طی چند سال اخیر قیمت خودروهای داخلی و خارجی آنقدر افزایش پیدا کرده که خرید یک اتومبیل مناسب برای بسیاری از خانواده‌ها و جوانان ایرانی به یک رویا تبدیل شده است. به همین خاطر هر خبر یا گزارشی در خصوص کاهش قیمت خودروها توجهات بسیاری را به خود جلب می‌کند. چند روز قبل مجلس با تصویب طرح ساماندهی بازار خودرو قدمی در راستای کاهش قیمت خودروهای خارجی برداشت، اما این تصمیم چه تاثیری بر خودروهای ایرانی خواهد داشت؟

برخی فعالان بازار خودرو معتقدند با آزاد شدن واردات خودرو، قیمت خودروهای خارجی کاهش قابل توجهی خواهد داشت. مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در این باره گفته بود تا 80 درصد کاهش قیمت قابل پیش‌بینی است، اما به دلیل روند صعودی قیمت دلار، محدود بودن واردات و شروط سخت آن، برخی فعالان بازار نیز میزان کاهش قیمت را موقت و جزئی می‌دانند.

نگاهی به طرح آزادسازی واردات خودرو

در پاسخ به این پرسش که «آیا با اجرای طرح آزادسازی واردات خودروهای خارجی، حتما خودروهای تولید داخل ارزان‌تر خواهند شد؟» باید گفت: تنها با تصویب طرح آزادسازی واردات خودرو، قیمت خودروهای داخلی ارزان نمی‌شود؛ زیرا دلیل منطقی و توجیه اقتصادی برای آن وجود ندارد. چون نه قیمت ارز کاهش یافته و نه هزینه‌های سربار تولید تغییری کرده است. اما در صورتی که واردات خودرو افزایش پیدا کند و روند تحویل خودروهای داخلی به خریداران تسهیل یابد، می‌توانیم امیدوار باشیم که وضعیت بازار تنظیم و خودروهای داخلی در بازار آزاد کمی ارزان شوند، اما این تصور که با صرف تصویب یک طرح بازار دچار شوک و تغییر می‌شود، اساساً اشتباه است. البته با حذف تبصره مربوط به دخالت شورای رقابت در حوزه خودرو و همکاری مناسب دولت از سال آینده می‌توان انتظار کاهش بیشتر قیمت خودروهای داخلی و خارجی را داشته باشیم.

در این ویدیو به بررسی زوایای مختلف طرح آزادسازی واردات خودرو پرداخته و به تمام پرسش‌های مهم در این باره پاسخ داده‌ایم. نظر شما در این باره چیست؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*