قیمت خودرو در بازار

قیمت خودرو در بازار ایران تا ۱۰ درصد کاهش یافت + قیمت خودروهای پرفروش

به دنبال تصویب طرح آزادسازی واردات خودرو در مجلس، قیمت خودرو در بازار ایران تا ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است. در ادامه نگاهی به قیمت خودروهای پرفروش می‌اندازیم.

با نگاهی بر جدیدترین قیمت خودروها مشخص می‌شود که هم‌اکنون قیمت خودرو در بازار ایران با کاهش مواجه شده است. دلیل این امر، طرح تازه به تصویب رسیده مجلس تحت عنوان آزادسازی واردات خودرو است. لازم به ذکر است که طبق گفته فعالان و متخصصان صنعت خودرو، در صورت اجرایی شدن این طرح قیمت خودرو کاهش بسیاری زیادی را تجربه خواهند کرد.

تصویب این طرح و اجرای احتمالی آن باعث شده تا بسیاری از افراد برای جلوگیری از ضرر به سراغ فروش اتومبیل خود بروند، از طرفی دیگر نیز خریداران چشم به انتظار کاهش قیمت‌ها هستند و از این رو فعلا به بازار مراجعه نمی‌کنند.

قیمت خودروها

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان در ارتباط با این موضوع عنوان کرد بازار خودرو در حال حاضر پذیرای هیچ مشتری نیست و رکود بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کند. تا قبل از این نیز بازار با رکود همراه بود، اما این رکود در پی تصویب طرح آزادسازی واردات خودرو و اجرای احتمالی آن نسبت به گذشته بسیار بیشتر شد. هم‌اکنون تعداد بسیاری از افراد به سراغ فروش خودرو خود می‌روند، اما در مقابل حتی یک متقاضی هم به منظور خرید اتومبیل به بازار مراجعه نمی‌کند.

مؤتمنی ادامه داد از این رو تمام اتومبیل‌های موجود در بازار از داخلی گرفته تا خارجی و مونتاژی هم‌اکنون در حال تجربه کاهش 10 درصدی قیمت هستند؛‌ اما به دلیل این که مشتری به بازار خودرو مراجعه نمی‌کند، قیمت خودرو در بازار می‌تواند با کاهش بیشتری نیز همراه شود.

برای نمونه‌ای از کاهش قیمت در خودروهای مونتاژی می‌توان به هایما پلاس که تا پیش از این با قیمت تقریبی 770 میلیون به فروش می‌رسد و هم‌اکنون به 730 میلیون کاهش پیدا کرده، جک که با قیمت تقریبی 775 میلیون به فروش می رسد و هم‌اکنون 720 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است و همچنین مزدا 3 که اخیرا یک میلیارد و 300 تومان قیمت داشته و در حال حاضر یک میلیارد تومان قیمت دارد اشاره کرد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران در ادامه بیان کرد این کاهش قیمت مختص خودروهای مونتاژی نیست و گریبان خودروهای خارجی را نیز گرفته است. برای نمونه اتومبیلی که تا پیش از این با قیمتی برابر با 1.8 میلیارد تومان به فروش می‌رسید هم‌اکنون به پایین‌تر از 1.6 میلیارد رسیده است؛ اما با این وجود مشتری به سراغ خرید آن نمی‌رود.

جدول مقایسه قیمت خودرو در بازار از 24 تا 31 شهریور

خودرو (ایران خودرو)24 شهریور ماه (میلیون تومان)31 شهریور ماه (میلیون تومان)
پژو ۲۰۷ اتوماتیک۴۲۵۴۲۰
دنا پلاس توربو دنده‌ای۴۳۰۴۳۲
پژو ۲۰۷ دنده‌ای۳۴۲۳۳۰
دنا۳۲۵۳۱۹
پژو ۲۰۶ V۸۳۱۲۳۰۵
پرو ۲۰۶ تیپ ۵۳۰۴۲۹۴
رانا LX۲۷۳۲۳۰
تارا دنده‌ای۴۹۰
پژو پارس۲۷۳۲۶۵
سمند LX۲۴۵۲۳۳
۴۰۵ GLX۲۲۷۲۲۳
رانا پلاس۲۴۰۲۶۵
پژو ۲۰۶ تیپ۲۵۱۲۳۸
خودرو (سایپا)23 شهریور ماه (میلیون تومان)31 شهریور ماه (میلیون تومان)
سایپا ۱۱۱۱۵۳۱۵۱
سایپا ۱۳۱۱۳۷۱۳۶
تیبا۱۴۸۱۴۳
کوییک دنده‌ای۱۷۳۱۶۹
سایپا ۱۳۲ (۱۳۹۸)۱۳۲۱۳۰
تیبا ۲۱۶۰۱۵۵
کوییک S۱۵۴
خودروهای مونتاژی و خارجی۳۱ شهریور ماه (تومان)
کیا سورنتو ۲۰۱۸۳.۵ میلیارد
رنو کولیوس۲.۶ میلیارد
اسپورتیج ۲۰۱۸۲.۴۵ میلیارد
نیسان جوک۱.۴۸ میلیارد
هیوندا النترا ۲۰۱۸۱.۴۵ میلیارد
مزدا ۳۱ میلیارد
کیا اپتیما ۲۰۱۷۱.۷۲ میلیارد
هایما S۷۷۳۰ میلیون
جک S۵۷۳۰ میلیون