فیلترشکن ها

فیلترشکن ها یک به یک از کار می‌افتند؛ طرح صیانت استارت خورده است؟

فیلترشکن ها و وی پی ان‌های مورد استفاده توسط کاربران ایرانی طی روزهای گذشته با قطعی شدیدی مواجه شده که بسیاری آن را به اجرای طرح صیانت مربوط می‌دانند.

بسیاری از کاربران ایرانی با استفاده از فیلترشکن و وی پی ان می‌توانند با تغییر آی پی از سایت‌های مسدود شده بازدید کنند. در واقع کاربران با استفاده از فیلترشکن ها قادرند بخش عمده تحریم‌های اینترنتی و فیلترینگ اعمال شده را دور بزنند و از خدمات اینترنت جهانی بهره‌مند شوند، اما طی روزهای گذشته کاربران ایرانی از قطعی وی پی ان‌ها و فیلترشکن ها به شکل گسترده خبر دادند و شرکت‌های ارائه دهنده وی پی ان نیز دلیل این قطعی گسترده را به مسدود شدن آپی‌های داخل ایران مربوط دانستند.

جزئیات قطعی فیلترشکن ها

در همین رابطه یکی از کاربران با تایید قطعی فیلترشکن ها و وی پی ان‌ها اعلام کرد با فیلتر شدن آی پی فیلترشکن ها با اختلال در اینترنت جهانی و وی پی ان‌ها مواجه شدیم. یک کاربر دیگر نیز در این خصوص اظهار کرد وی پی ان‌هایی را که از سایت‌های داخلی خریداری می‌کردیم به طور کامل قطع شدند. گفتنی است این قطعی گسترده آی پی فیلترشکن ها باعث شده تا بسیاری از کاربران آغاز طرح صیانت را دلیل از کار افتادن فیلترشکن ها مربوط بدانند، اما آیا طرح صیانت آغاز شده است؟

آیا طرح صیانت آغاز شده؟

عادل طالبی، کارشناس حوزه فناوری و اطلاعات در همین خصوص بیان کرد مسدودسازی سرور فیلترشکن‌ها در راستای سخت‌گیری‌های طرح صیانت از فضای مجازی در حال حاضر اقدامی قانونی محسوب می‌شود. وی افزود افرادی که چنین کاری را انجام می‌دهند در ابتدا باید بدانند که مسدودسازی سرورهای فیلترشکن ها به نفع عموم مردم و کسب‌وکارهای مجازی است یا خیر؟ که به نظر می‌رسد این موضوع هنوز توسط مسئولان بررسی نشده است.

طبق مصوبه‌ای که در نظر گرفته شده ارتباط داخل با شبکه‌های خارجی فقط از طریق گذرگاه‌های ایمن مرزی شبکه ملی اطلاعات که به درگاه‌های مشخص اتصال به خارج و اتصال با داخل مجهز است، امکان‌پذیر خواهد بود. این کارشناس حوزه فناوری و اطلاعات در ادامه گفته‌های خود به مصوبه 35 شورای عالی مجازی که در سال 95 تصویب شد اشاره کرد و گفت:

طبق این مصوبه تا سال 1404 اینترنت بین‌الملل کشور تا 70 درصد باید کند شود، و با اجرای طرح صیانت از فضای مجازی به این مصوبه سرعت بخشیده شده است.

گفتنی است بررسی‌ها نشان می‌دهد طرح صیانت از کاربران فضای مجازی و ایجاد شبکه ملی اطلاعات در مراحل ابتدایی خود قرار دارد؛ زیرا طبق این طرح قرار است هر چیزی که از خارج از مرزها به داخل چنین شبکه‌ای وارد می‌شود باید مورد بررسی قرار بگیرد؛ از این رو با مسدودسازی سرور وی پی ان‌ها دیگر محتوای اینترنت جهانی خارجی بدون بررسی وارد کشور نمی‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

16 دیدگاه

  1. سایت‌تون باز نمیشه، من الان با فیلترشکن وارد شدم

  2. مسوولین چرا این کارو میکنن؟ چون میدونن هنوز آدمای احمق و شل مغز و عقب افتاده تو این مملکت زیاده و میشه روز به روز به بهونه های مختلف همه رو تیغ زد تو حاضری دسترسی خودت به دنیا قطع بشه یا واسه بچت گوشی نگیری یا خودت حواست به گوشی بچه باشه؟

  3. خاک توسر مسئول های این کشور

    اینا خودشون با دست خودشون گورشونو میکنن با این کارا نارضایتی بیشتر میشه اعترضات بیشتر میشه یا اینکه بیشتریا جمع میکنن میرن از این خراب شده …

  4. با بستن تمامی VPN ها خیلی از فریلنسرایی که ارز آوری میکردن یا از کار بیکار میشن یا از ایران میرن

  5. این طرح خیلی خوبیه. باید در نظر داشت که وی پی ان ها باعث دسترسی آسانتر کودکان و نوجوانان به هرسایتی حتی غیراخلاقی میشود. برای همین خیلی خوبه که خود وی پی ان ها فیلتر شدند

  6. تمام وی پی ان ها ، دی ان اس ها برای من مثل قبل داره کار میکنه مشکلی نیست

  7. وقتی بتونن تمام راههای اطلاعات مردم رو مسدود کنن،دیگه خیالشون راحته و میتونن کلاغ رو رنگ کنن جای قناری بفروشن…کار 2030 داره راحت تر میشه

  8. مال من ک کلا از کار افتادن هیچکدوم کار نمی کنن

  9. به به تمام مشکلات کشور حل شد تنها کشوری که از پسرفت فکر میکنن پیشرفت کردن مسئولاش