اولین گوشی موبایل

نگاهی به اولین گوشی های موبایل که دنیا را متحول کردند

در این مطلب می‌خواهیم نگاهی به اولین گوشی های موبایل که با ویژگی‌های نوآورانه خود دنیا را متحول کردند، داشته باشیم. این گوشی‌ها زمینه ساز پیشرفت دستگاه‌های دیگر شدند.

گوشی‌های هوشمند جدید قابلیت‌ها و توانایی‌های زیادی دارند. آنها می‌توانند کارهای زیادی برای ما انجام دهند؛ از تصویر برداری گرفته تا وبگردی. هرچند پیش از فراگیر شدن این قابلیت‌ها، باید مورد آزمایش قرار می‌گرفتند. دستگاه‌هایی که در ادامه مشاهده می‌کنید شاید معروف‌ترین گوشی‌‌های دنیا نباشند؛ اما در بخش‌های مشخصی عنوان اولین گوشی موبایل را یدک می‌کشند و زمینه را برای پیشرفت سایر دستگاه‌ها فراهم کرده‌اند.

اولین گوشی های موبایل که تاریخ ساز شدند

اولین گوشی موبایل مجهز به دوربین

دوربین‌ها این روزها به پای ثابت تمامی گوشی‌‌های هوشمند بدل شده‌اند و تصور یک گوشی هوشمند بدون آنها ممکن نیست؛ اما حدود ۲۰ سال پیش شرایط به گونه دیگری بود. در سال ۱۹۹۹ یک تولید کننده گوشی ژاپنی به نام Kyocera از محصول جدید خود با نام Visual Phone VP-210 رونمایی کرد.

اولین گوشی موبایل / اولین گوشی موبایل مجهز به دوربین

این گوشی نقره‌ای از لحاظ استاندارد‌های آن زمان یک دستگاه زیبا و مدرن محسوب می‌شود؛ اما وجه تمایز آن چیز دیگری بود. در جلوی این گوشی یک ماژول دوربین بزرگ قرار گرفته بود که می‌توانست با رزولوشن 0.11 مگاپیکسل (که در آن زمان خیلی بالا بود) عکس بگیرد. حافظه داخلی Kyocera Visual Phone VP-210 ظرفیت ۲۰ عکس را داشت.

اولین گوشی موبایل با چند دوربین

گوشی‌های پرچمدار و میان رده امروزی هرکدام به چندین دوربین مجهز شده‌اند تا تجربه دلچسبی را در زمینه عکاسی و فیلم برداری برای کاربر به ارمغان بیاورند.

اولین گوشی موبایل / اولین گوشی موبایل مجهز به چند دوربین

جا دارد که در اینجا از اچ تی سی وان M8 به عنوان اولین گوشی هوشمند مدرن که به چند دوربین مجهز شده بود، یاد کنیم؛ اما عنوان اولین گوشی با چند دوربین به ال جی تعلق می‌گیرد.

اولین گوشی موبایل / اولین گوشی موبایل مجهز به چند دوربین

ال جی اپتیموس 3D در اوایل سال ۲۰۱۱ با دو دوربین در بدنه پشتی عرضه شد. این گوشی با محوریت تصاویر سه بعدی ساخته شده بود و این موضوع در نمایشگر سه بعدی و رابط کاربری سه بعدی محور آن مشخص بود. دوربین‌های این گوشی به صورت مجزا عمل نمی‌کردند و با کمک یکدیگر برای خلق یک تصویر 3D کار می‌کردند.

اولین گوشی مجهز به حسگر اثر انگشت

حسگر‌های اثر انگشت ویژگی خیلی خاصی در گوشی‌های هوشمند به حساب نمی‌آیند و این جمله حتی در مورد نمونه‌های مورد استفاده در زیر نمایشگر نیز صدق می‌کند؛ اما قبل از اینکه استفاده از آنها به یک استاندارد در گوشی‌های هوشمند بدل شود، پنتک با عرضه Gi100 در سال ۲۰۰۴ این ویژگی را به گوشی‌‌ها اضافه کرد.

اولین گوشی موبایل / اولین گوشی موبایل مجهز به حسگر اثر انگشت

پتنتک Gi100 یک گوشی تاشو با ظاهری معمولی و مشخصات مناسب بود. وجه تمایز این گوشی حسگر اثر انگشتی بود که برای دسترسی راحت‌تر در وسط کلید‌های جهت‌نما قرار داشت. البته تنها کارایی این حسگر باز کردن قفل گوشی نبود و کاربر می‌توانست هر کدام از انگشتان خود را برای شماره گیری سریع یکی از مخاطبین تعریف کند.

پس از این گوشی بود که شرکت‌هایی همچون HTC و توشیبا به فکر استفاده از حسگر اثر انگشت در گوشی‌های خود افتادند.

اولین گوشی با نمایشگر HD

اولین گوشی موبایل / اولین گوشی موبایل مجهز به نمایشگر HD

سامسونگ در سال ۲۰۱۱ با عرضه Galaxy S2 HD LTE دنیا را تکان داد. این گوشی به یک نمایشگر 720p فوق‌العاده مجهز شده بود. اندازه صفحه نمایش ۴.۶۵ اینچ بود که در آن زمان بسیار بزرگ به حساب می‌آمد. تراکم پیکسلی پنل سوپر امولد مورد استفاده در این گوشی نیز به ۳۱۶ پیکسل در اینچ می‌رسید.

اولین گوشی موبایل با صفحه نمایش لمسی

نمایشگرهای لمسی مهمترین ابزار تعاملی ما با گوشی‌های موبایل هستند؛ اما شرایط همیشه اینگونه نبوده است. البته گوشی‌های لمسی از میانه دهه ۲۰۰۰ کم کم جایگاه خود را در میان کاربران پیدا کردند، ولی اولین گوشی مجهز به نمایشگر تاشو در اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی روانه بازار شد.

اولین گوشی موبایل / اولین گوشی موبایل مجهز به نمایشگر لمسی

شرکت آی بی ام با معرفی IBM Simon دست به یک نوآوری جذاب زد. البته طراحی این گوشی هیچ شباهتی با دستگاه‌های مدرن امروزی ندارد. در واقع بدنه باریک و بلند این گوشی عحیب به نظر می‌آمد. آی بی ام در این گوشی به جای دکمه‌های فیزیکی از یک نمایشگر LCD لمسی بزرگ استفاده کرده بود.

لیست ویژگی‌های این دستگاه به گونه‌ای است که همانند یک گوشی هوشمند به نظر می‌آید. شما می‌توانستید با استفاده از آن تماس بگیرید، ایمیل بفرستید و فکس ارسال کنید. از دیگر فابلیت‌های IBM Simon می‌توان به دفترچه تلفن، ساعت، تقویم و برنامه یادداشت برداری اشاره کرد. آی بی ام قیمت ۱۰۹۹ دلار را برای گجت خاص خود در نظر گرفته بود.

اولین موبایل مجهز به بلوتوث

فناوری بلوتوث در سال ۱۹۹۹ معرفی شد و در مدت زمان کوتاهی به دستگاه‌های مختلف وارد شد. اولین دستگاه موبایلی که به فناوری بلوتوث مجهز شده بود، اریکسون T36 نام داشت. اریکسون این دستگاه را در نمایشگاه COMDEX 2000 به نمایش گذاشت؛ اما به دلیل تاخیر‌های ایجاد شده به دلیل کمبود منابع، اریکسون T36 هرگز وارد بازار نشد.

اولین گوشی موبایل / اولین گوشی موبایل مجهز به بلوتوث

شرکت اریکسون در سال ۲۰۰۱ نسخه بهبود یافته این گوشی را با نام T39 روانه بازار کرد. این گوشی به جز بلوتوث ویژگی نوآورانه خاصی نداشت.

اولین گوشی با ناچ نمایشگر

بسیاری از کاربران گمان می‌کنند که گوشی Essential PH-1 اولین محصولی بود که با بریدگی نمایشگر (ناچ) عرضه شد؛ اما در واقع این شارپ آکواس اس 2 است که با اختلاف تنها چند روز این افتخار را از آن خود کرده است. گوشی شارپ به صورت گسترده عرضه نشد و فقط در برخی بازار‌های آسیایی حضور پیدا کرد. همین نیز باعث شد که توجه چندانی به آن نشود.

اولین گوشی موبایل / اولین گوشی موبایل با ناچ نمایشگر

در نهایت این اپل بود که با عرضه آيفون ایکس در سال ۲۰۱۷ ناچ نمایشگر را به همگان شناخت و باعث محبوبیت آن شد. کمی پس از آن نیز تولید کنندگان گوشی‌های اندرویدی همانند بسیاری از موارد دیگر از اپل پیروی کردند و ناچ را به گوشی‌های خود آوردند.

اولین گوشی موبایل / اولین گوشی موبایل با ناچ نمایشگر

هرچند که این روز‌ها گوشی‌های اندرویدی عموما از حفره نمایشگر استفاده می‌کنند و حتی برخی گوشی‌های پرچمدار دوربین سلفی را به زیر نمایشگر انتقال داده‌اند تا کاربر بتواند از نمایشگر تمام صفحه لذت ببرد؛ اما اپل همچنان ناچ را حذف نکرده است.

اولین گوشی موبایل با لرزشگیر اپتیکال

نوکیا قمار بزرگی روی سیستم عامل ویندوز کرد و همین اتفاق نیز باعث شد که تاج و تخت پادشاهی را برای همیشه از دست بدهد. البته شرکت فنلاندی گوشی‌های جذاب و خوبی را با سیستم عامل ویندوزفون روانه بازار کرد و تا حدی نیز باعث پیشرفت آن شد. یکی از این گوشی‌ها نوکیا لومیا 920 بود که در سال ۲۰۱۲ با طراحی زیبا، نمایشگر باکیفیت و پردازنده قدرتمند نگاه‌ها را به خود جلب کرد.

اولین گوشی موبایل / اولین گوشی موبایل با لرزشگیر اپتیکال

نوکیا تاکید زیادی روی کیفیت دوربین این گوشی داشت و یکی از قابلیت‌های مهم آن اضافه شدن لرزشگیر اپتیکال بود که به کاربر اجازه می‌داد علیرغم لرزش دست، تصاویر بسیار باکیفیتی بگیرد. تا پیش از این، گوشی‌ها از لرزشگیر دیجیتال استفاده می‌کردند.

اولین گوشی موبایل با قابلیت اتصال به اینترنت

در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی اینترنت سر و صدای زیادی به پا کرده بود و همین نیز باعث شد که به گوشی‌‌های موبایل راه پیدا کند. نوکیا 9000 Comunicator اولین گوشی موبایلی بود که می‌توانست به اینترنت متصل شود. این گوشی همچنین به یک کیبورد QWERTY کامل نیز مجهز شده بود.

اولین گوشی موبایل / اولین گوشی موبایل با قابلیت اتصال به اینترنت

نوکیا 9000 همچنین با یک نمایشگر بزرگ همراه شده بود که می‌تواند آن را به عنوان یکی از اجداد گوشی‌های هوشمند معرفی کند. محصول نوآورانه نوکیا توانایی ارسال فکس، فرستادن ایمیل و انجام برخی کارهای اداری همچون پردازش ورد را داشت.

اولین موبایل مجهز به NFC

بیشتر کاربران NFC را به عنوان فناوری مورد استفاده در سرویس‌هایی همچون اپل پی و سامسونگ پی می‌شناسند. این ویژگی چند سالی است که به یک استاندارد در گوشی‌های هوشمند بدل شده است؛ اما پیش از اینکه تا این حد همه گیر شود، گوشی نوکیا 6131 NFC برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ از آن استفاده کرد.

اولین گوشی موبایل / اولین گوشی موبایل مجهز به NFC

این گوشی از لحاظ ظاهری تفاوت زیادی با سایر گوشی‌های رایج بازار نداشت و مهمترین ویژگی آن در درونش نهفته بود. NFC به این گوشی اجازه می‌داد تا فایل‌ها را به صورت بی سیم بفرستد، کارت‌های تجاری را ذخیره کند و حتی پرداخت‌ها را انجام دهد. نوکیا احتمال استفاده از گوشی به عنوان کارت شناسایی و کیف پول را پیش بینی کرده بود.

اولین گوشی با سیستم عامل iOS

نمی‌توان لیستی از اولین گوشی‌ها در بخش‌های مختلف تهیه کرد و از نسل اول آيفون صحبت نکرد. استیو جابز، مدیرعامل اپل در هنگام معرفی این گوشی در سال ۲۰۰۷ اعلام کرد که گوشی‌های امروزی یا هوشمند نیستند و یا اینکه کار با آنها ساخت است. وی گفت که اپل می‌خواهد با ارائه یک دستگاه جدید صنعت گوشی را متحول کند و همین کار را نیز کرد.

اولین گوشی موبایل / اولین گوشی موبایل با سیستم عامل iOS

ظهور آیفون همچون طوفانی بود که بزرگان این صنعت همچون نوکیا و سونی اریکسون را درنوردید. این گوشی با هماهنگی بسیار خوب بین سخت افزار و نرم افزار به تدریج توانست دل کاربران را به دست آورد.

اولین گوشی موبایل مقاوم در برابر نفوذ آب

شاید خیلی از کاربران با شنیدن نام گوشی مقاوم در برابر آب یاد سری اکسپریا سونی می‌افتند؛ اما در واقع این موتورولا بود که در سال ۲۰۱۰ اولین گوشی با این قابلیت را روانه بازار کرد.

اولین گوشی موبایل / اولین گوشی موبایل مقاوم در برابر آب

موتورولا دیفای توانسته بود گواهی IP67 را برای مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار به دست آورد. Defy در برابر نفوذ ذرات ریز مقاوم بود و می‌توانست برای مدت ۳۰ دقیقه بدون هیچ مشکلی در عمق تقریبا یک متری آب دوام بیاورد. موتورولا Defy به طور کلی یک دستگاه مقاوم بود.

اولین گوشی موبایل اندرویدی

اندروید یک پلتفرم موبایلی گسترده با میلیارد‌ها دستگاه مختلف در سطح جهان است. در حال حاضر تولید کنندگان بسیار زیادی از این سیستم عامل استفاده می‌کنند؛ اما کدام گوشی اولین دستگاهی بود که از این سیستم عامل استفاده کرد؟ این افتخار به اچ تی سی Dream تعلق دارد.

اولین گوشی موبایل / اولین گوشی اندرویدی

این گوشی در سال ۲۰۰۸ با اندروید 1.0 عرضه شد و بعد‌ها نیز به‌روزرسانی اندروید 1.6 را دریافت کرد. در پشت نمایشگر ۳.۲ اینچی این گوشی نیز یک کیبورد فیزیکی قرار گرفته بود. اچ تی سی دریم از ۲۵۶ مگابایت (بله مگابایت!) حافظه ذخیره سازی و ۱۹۲ مگابایت رم بهره می‌برد.

این گوشی در زمان عرضه نقدهای متفاوتی را دریافت کرد؛ اما در هر حال زمینه ساز شکوفایی و رشد یکی از قدرتمند‌ترین و جذاب‌ترین سیستم عامل‌های دنیا شد.

گوشی‌های عادی که در نهایت اسطوره شدند

گوشی‌های موجود در این لیست ویژگی‌هایی را به دنیای موبایل اضافه کردند که ممکن بود هرگز همه گیر نشوند و همین نیز سبب زیبایی آنها شده است. در واقع عموم جامعه پیش از عرضه این دستگاه‌ها به اهمیت بالقوه برخی ویژگی‌ها توجهی نداشتند. سخت است بخواهیم وضعیت کنونی دنیای موبایل را در صورت نبود این گوشی‌ها تصور کنیم.

به نظر شما چه گوشی‌های دیگری شایسته حضور در لیست «اولین گوشی های موبایل» بودند؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. ال جی optimus 3D چند سال جلوتر از نسل خودش بود که متاسفانه دیگه تکرار نشد

  2. سلام. ای کاش در مورد اولین گوشی که به زوم فضایی مجهز شده بود هم میگفتی.

  3. آخی یادشون بخیر چه گوشیای بودن