تست چشمی کرونا

تست چشمی کرونا چیست و آیا واقعا کار می‌کند؟

به گفته وزیر راه، از زائران اربعین در هنگام بازگشت به کشور تست چشمی کرونا گرفته می‌شود. اما تست چشمی چیست و آیا واقعا کار می‌کند و دقیق است؟

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در روز گذشته در رابطه با بازگشت زائران اربعین به کشور اظهار کرد تمهیدات لازم برای بازگشت زائران از مرزهای هوایی و زمینی در نظر گرفته شده است. وزیر راه اعلام کرد طبق توافقاتی که انجام شده، از زائران اربعین به جای تست PCR ، تست چشمی کرونا گرفته خواهد شد. به گفته قاسمی، قرار شد برای تسریع در تخلیه و انتقال زائران، این تست به صورت چشمی و بدون انجام تست پی سی آر انجام شود.

این اظهارات واکنش بسیاری از کاربران را به دنبال داشت و این سوال به وجود آمد که تست چشمی کرونا چیست و آیا واقعا کار می‌کند؟ یکی از سوال‌هایی که به وجود آمد این است که اصلا چرا وزیر راه و شهرسازی باید در مورد نحوه گرفتن تست کرونا صحبت کند؟ قطعا چنین مساله‌ای در حیطه وظایف وزیر بهداشت است و بهتر بود وزارت بهداشت در این خصوص اظهار نظر رسمی می‌کرد. سوال دیگر این است که آیا تست چشمی کرونا واقعا عمل می‌کند یا این هم اختراعی مانند دستگاه تشخیص ویروس کرونا از راه دور است؟ آیا در کشورهای دیگر هم از تست چشمی کرونا استفاده می‌کنند؟

تست چشمی کرونا دقت پایینی دارد

الدوز الوش، متخصص عفونی بیمارستان رسول اکرم در این باره اظهار کرد:

از آنجایی که اعلام شده است، زائران عتبات عالیات در زمان بازگشت به ایران از طریق تست چشمی غربالگری می‌شوند، نه تست پی سی آر، باید بگویم که تست چشمی حساسیت بسیار پایینی دارد و شاید برای غربالگری زائران تست مناسبی نباشد.

به گفته وی، نحوه گرفتن تست چشمی به این صورت است که این تست سوپاپی دارد که روی ملتهبه کشیده می‌شود و از طریق آن چک می‌شود که آیا فرد به ویروس کرونا مبتلا است یا خیر. احتمال مثبت شدن این تست در فردی که مبتلا است زیاد بالا نیست و در واقع حساسیت تست چشمی از دیگر تست‌های موجود بسیار کمتر است.

این متخصص بیماری‌های عفونی در ادامه اظهار کرد جمعیت زیادی برای اربعین به کربلا سفر کرده‌اند و اگر موازین بهداشتی رعایت نشود، احتمال این که افراد آلوده باشند وجود دارد. اگر نکات بهداشتی توسط زائران اربعین رعایت نشود، نگرانی ایجاد پیک ششم بیماری در کشورمان به وجود می‌آید و در هر صورت باید آمادگی آن را داشته باشیم.

اما تست چشمی کرونا در سراسر دنیا رایج نیست و در بیشتر کشورها از تست PCR برای تشخیص مبتلایان به کرونا استفاده می‌کنند. انتقال ویروس کرونا می‌تواند با لمس کردن چشم ممکن باشد، اما خوشبختانه دفاع چشم در برابر آسیب‌های مختلف بسیار قوی عمل می‌کند. وقتی ویروس وارد ملتهبه چشم می‌شود در همان مرحله جلوی آن گرفته خواهد شد و فرد دچار ریزش شدید اشک می‌شود.

همانطور که گفته شد در تست چشمی کرونا، سوپاپی روی ملتهبه چشم کشیده می‌شود و در زمان کوتاهی، نتیجه مبتلا بودن یا نبودن فرد به ویروس کرونا مشخص خواهد شد. اما این تست اصلا دقت بالایی ندارد و در بیشتر اوقات، حتی در صورتی که فرد به ویروس کرونا مبتلا باشد هم منفی اعلام می‌شود و این تست برای غربالگری زائران اربعین در هنگام بازگشت به کشور چندان مناسب نخواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. این تست سوآپ دارد
    سوپاپ غلطه