آپشن های کیا اسپورتیج

امکانات و آپشن های کیا اسپورتیج بیشتر است یا دی اس 6 ؟

یکی از اصلی‌ترین رقیب‌های کیا اسپورتیج در بازار کشور دی اس 6 است. در این مقاله آپشن های کیا اسپورتیج و دی اس 6 را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد.

اتومبیل کیا اسپورتیج سال‌های زیادی است که وارد بازار کشورمان شده است. آخرین نسل از این خودرو که بازار ایران پذیرای آن است به دلیل بالا بودن قیمت و همچنین طراحی نه چندان زیبا نتوانسته جایی در دل ایرانی‌ها باز کند و بر خلاف نسل‌های قبلی به محبوبیت نرسید. از این رو نسل جدید اسپورتیج در بازار کشور به یک اتومبیل خاص پسند تبدیل شد و با بسیاری از خودروهای هم‌رده خود به رقابت پرداخت که برای نمونه‌ای از آن‌ها می‌توان به دی اس 6 اشاره کرد.

این دو خودرو خارجی از نظر تجهیزاتی و فنی تفاوت چندان زیادی با یکدیگر ندارند و بسیار شبیه هستند. ما قصد داریم در این مطلب کیا اسپورتیج و دی اس 6 را از نظر آپشن های ایمنی و رفاهی با یکدیگر مقایسه کنیم.

مقایسه آپشن های رفاهی کیا اسپورتیج و دی اس 6

یکی از اصلی‌ترین آپشن های کیا اسپورتیج کروز کنترل هوشند است. علاوه بر این اتومبیل مذکور به سیستم انتخاب حالت رانندگی 3 حالته نیز مجهز شده است، اما دی اس 6 که تحت عنوان یک خودروی لوکس به بازار عرضه می‌شود از کروز کنترل بهره‌مند نیست. سپرهای جلو و عقب کیا اسپورتیج مجهز به سنسورهای پارک هستند و دی اس 6 علاوه بر سنسورهای تعبیه شده روی سپرهای جلو و عقب از سنسورهای کناری نیز بهره می‌برد.

شرکت کیا برای خودرو اسپورتیج سنسور فشار باد تایرها و سنسور باران را در نظر گرفته و دی اس 6 نیز از این سنسورها بهره‌مند است. یکی دیگر از آپشن‌ های کیا اسپورتیج ترمز پارک برقی است که دی اس 6 از آن برخوردار نیست. اتولایت و دی لایت تجهیزات نوری هستند که هر دو اتومبیل مذکور از آن‌ها بهره‌مند هستند. قسمت‌های جلو و عقب کیا اسپورتیج مجهز به چراغ مه شکن هستند و دی اس 6 نیز این آپشن را به خود می‌بیند. یکی از آپشن های کیا اسپورتیج که آن را در دی اس 6 نمی‌توان پیدا کرد شست‌وشو دهنده چراغ‌های جلو است؛‌ اما در عوض دی اس 6 مجهز به سیستم چرخش چراغ‌ها در پیچ است که اسپورتیج از آن بهره نمی‌برد. برای چراغ‌های جلو اسپورتیج لامپ‌های زنون در نظر گرفته شده است که دی اس 6 نیز از این لامپ‌ها بهره می‌برد. نمونه دیگری از آپشن‌های مشترک دو خودرو چراغ‌های خوش‌آمدگویی و بدرقه است.

کیا پروژکتورهای جلو اسپورتیج را از نوع LED در نظر گرفته است که باعث شده تا این اتومبیل جذاب‌تر به نظر برسد؛‌ اما دی اس 6 از این آپشن بهره‌مند نیست و در مقابل برای این اتومبیل سیستم نورپردازی داخلی در نظر گرفته شده که باعث شده تا کابین این اتومبیل به سرنشینان حس لوکس بودن بدهد.

آپشن های کیا اسپورتیج و دی اس 6

فرمان اسپورتیج با روکش چرم پوشانده شده و امکاناتی نظیر گرم کن و کنترل سیستم صوتی روی آن قرار گرفته است؛‌ اما دی اس 6 از یک فرمان الکتروهیدرولیک برخوردار است که نسبتا قدیمی شده و برای خودروهای لوکس چندان از آن استفاده نمی‌شود؛‌ البته فرمان دی اس 6 از سنسور سرعت بهره می‌برد که این مسئله یک امتیاز مثبت برای دی اس 6 محسوب می‌شود.

اکنون زمان آن رسیده تا سیستم های صوتی این دو رقیب را با یکدیگر مقایسه کنیم. شرکت کیا برای اسپورتیج سیستم صوتی JBL در نظر گرفته است که از یک آمپلی فایر نیز بهره می‌برد. 8 بلندگوی استریو و سیستم تشخیص صدا تکمیل کننده سیستم سوتی اسپورتیج هستند. کیا اسپورتیج از دوربین عقب بهره‌مند است؛‌ اما شرکت کیا به همین یک دوربین بسنده کرده و این اتومبیل را به سایر دوربین‌ها از جمله دوربین 360 درجه مجهز نکرده است. دلیل این مسئله کوچک بودن نمایشگر فابریک سیستم صوتی اسپورتیج است که باعث شده تا نتواند آپشن‌های زیادی را در خود جای دهد.

برای دی اس 6 نیز سیستم صوتی Arkamys در نظر گرفته شده است که دارای یک نمایشگر 7 اینچی است و در مقایسه با نمایشگر اسپورتیج از ابعاد بزرگتری برخوردار است. با این وجود دی اس 6 نیز همانند رقیب خود از دوربین‌های دیگر بی بهره است و تنها دوربین عقب را به خود می‌بیند.

سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای برای هر دو خودرو مذکور در نظر گرفته شده است. کیا اسپورتیج به سیستم تهویه اتوماتیک با تنظیم دوگانه مجهز شده است و دی اس 6 نیز از این آپشن برخوردار است. کیا اسپورتیج مجهز به کانال تهویه برای سرنشینان عقب است و دی اس 6 نیز از این کانال بی بهره نمانده است. تنظیم صندلی‌های جلوی اسپورتیج به صورت برقی انجام می‌شود. دی اس 6 نیز از این امکان برخوردار است، با این تفاوت که صندلی راننده این اتومبیل از تعداد تنظیمات کمتری نسبت به اسپورتیج برخوردار است.

آپشن های کیا اسپورتیج و دی اس 6

یکی دیگر از آپشن‌های کیا اسپورتیج گرم‌کن صندلی سرنشینان جلو است که دی اس 6 نیز این آپشن را به خود می‌بیند. کیا علاوه بر قسمت جلو برای عقب اسپورتیج نیز گرم‌کن صندلی را در نظر گرفته است که دی اس 6 از آن بی بهره است. همچنین صندلی‌های جلو اسپورتیج به سردکن نیز مجهز شده‌اند. از آن طرف برای صندلی راننده دی اس 6 ماساژور تعبیه شده است که خبری از آن در اسپورتیج نیست. روکش‌های صندلی هر دو خودرو از جنس چرم است؛‌ اما روکش‌های استفاده شده در دی اس 6 چرم ناپا است که کیفیت بسیار بالاتری از روکش‌های اسپورتیج دارد. کیا برای صندلی‌های عقب اسپورتیج سیستم ایزوفیکس در نظر گرفته و دی اس 6 نیز این سیستم را دارد. یکی دیگر از آپشن‌های کیا اسپورتیج که در دی اس 6 نیز به چشم می‌خورد باز و بسته شدن صندوق عقب به صورت برقی است. کیا علاوه بر باز و بسته شدن برقی، آپشن صندوق پران هوشمند را نیز برای اسپورتیج تعبیه کرده است.

یکی دیگر از آپشن های کیا اسپورتیج جایگاه شارژ بی‌سیم تلفن همراه است که دی اس 6 از این آپشن استفاده نکرده است. کیا آینه وسط اسپورتیج را از نوع الکتروکرومیک قرار داده که آینه وسط دی اس 6 نیز از همین نوع است. نمونه دیگری از آپشن‌های مشترک این دو خودرو سقف پانورامیک است.

مقایسه کیا اسپورتیج و دی اس 6 از نظر امکانات ایمنی

کیا اسپورتیج مانند بسیاری از خودروهای به‌روز و لوکس دنیا از سیستم کنترل پایداری بهره‌مند است، دی اس 6 نیز در این زمینه قافله را نباخته و این آپشن را در خود جای داده است. کیا برای اسپورتیج سیستم‌ کنترل ایستایی و سیستم کنترل کشش را در نظر گرفته است که دی اس 6 نیز این سیستم‌ها را به خود می‌بیند. علاوه بر این اسپورتیج از سیستم کنترل سرعت در سرازیری نیز برخوردار است که دی اس 6 این آپشن را ندارد.

یکی دیگر از آپشن های کیا اسپورتیج که دی اس 6 بهره‌ای از آن نمی‌برد، سیستم مدیریت پایداری خودرو (VSM) است. کیا برای این که بتواند هندلینگ اسپورتیج را در زمان گرفتن ترمز بهبود بخشد برای این اتومبیل سیستم کنترل ترمزها در پیچ را تعبیه کرده است، آپشنی که دی اس 6 از آن بی بهره مانده است. اسپورتیج از 6 کیسه هوا برخوردار است و دی اس 6 نیز همین تعداد کیسه هوا را به خود می‌بیند. برای اسپورتیج ایربگ‌های سرنشین جلو، کناری،‌ راننده و پرده‌ای تعبیه شده و دی اس 6 نیز از تمام این ایربگ‌ها بهره مند است.

یکی از آپشن‌هایی که دی اس 6 از آن بهره می‌برد، اما کیا آن را برای اسپورتیج در نظر نگرفته است رادار نقطه کور است که برای اتومبیل‌های لوکس و به‌روز آپشن نسبتا مهمی محسوب می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*