مسابقه فضایی

بیل گیتس مسابقه فضایی ایلان ماسک و جف بزوس را مسخره کرد

بنیان‌گذار شرکت مایکروسافت در واکنش به مسابقه فضایی ایلان ماسک و جف بزوس عنوان کرده است که هم‌اکنون کارهای مهم‌تری برای انجام داریم.

بیل گیتس، مؤسس شرکت مایکروسافت در تازه‌ترین مصاحبه خود در ارتباط با مسابقه فضایی ایلان ماسک و جف بزوس عنوان کرد در حال حاضر بیشترین تمرکز من روی ریشه‌کن کردن بیماری‌هایی از جمله اچ آی وی و مالاریا است که بارها نیز این را اعلام کرده‌ام. به نظر من در شرایط کنونی زمین که دغدغه‌های بسیار زیادی وجود دارد فکر کردن به فضا چندان مهم نیست.

مؤسس شرکت مایکروسافت این مصاحبه را پس از گذشت یک هفته از اتمام مأموریت Inspiratio4 اسپیس ایکس، که در جریان آن چهار نفر برای مدت سه روز از زمین به سمت فضا حرکت کردند و پس از اتمام مهلت مجددا به محل زندگی خود بازگشتند، انجام داد.

پیش از این نیز ریچارد برانسون و جف بزوس با پرداخت میلیاردها دلار برای مدت زمان بسیار کمی زمین را به مقصد فضا ترک کرده بودند. طبق گفته ایلان ماسک و بزوس، هدف اصلی آن‌ها از این سفرهای فضایی حل کردن دغدغه‌های مربوط به تغییرات آب و هوایی زمین بوده است. این در صورتی است که هدف اصلی ماسک پادشاهی کردن بر مریخ و هدف بزوس نیز انتقال صنایع سنگین کربن به سیارات دیگر بوده است.

انتقادهای شدید از مسابقه فضایی ایلان ماسک و جف بزوس

آنتونیو گوترس، دبیر کل سازمان ملل متحد با انتقاد از مسابقه فضایی ایلان ماسک و جف بزوس عنوان کرده است در شرایط کنونی زمین که با مشکلات زیادی مواجه هستیم و تعداد بسیاری از افراد حتی قدرت تأمین غذای مورد نیاز خود را ندارند سفر به فضا با پرداخت هزینه‌های بسیار کار اشتباهی است.

بسیاری از مردم با این استدلال که ایلان ماسک و جف بزوس مالیات کمی را پرداخت کرده‌اند، آن‌ها را در هنگام سفر به فضا بسیار مورد انتقاد قرار دادند. علاوه بر این سناتور الیزابت وارن پس از رسانه‌ای شدن این خبر که جف بزوس از سال 2006 تا 2018 حداقل دو سال از پرداخت مالیات بر درآمد سرباز زده است، وی را به شدت مورد انتقاد قرار داد.

تاکنون شرکت‌هایی نظیر ویرجین گلکتیک، اسپیس ایکس و بلواوریجین نسب به این انتقادات و سخنان هیچ واکنشی نشان نداده‌اند؛ اما بنیان‌گذار آمازون در پاسخ به این انتقادات اظهار کرد حق با منتقدین است و ما باید هم به زمین بپردازیم و هم فضا. در حال حاضر مردم زمین با دغدغه‌های بسیار زیادی مواجه هستند که باید هرچه سریع‌تر برطرف شوند؛‌ اما در کنار آن باید آینده را نیز مورد توجه قرار داد.

گرچه سفر ایلان ماسک به فضا تا به امروز به مرحله اجرا نرسیده است؛‌ اما وی به دلیل پرداخت هزینه‌های بسیار برای انجام این کار با انتقاد شدید مواجه شده است. ایلان ماسک در ارتباط با این موضوع عنوان کرده است که به عقیده من باید حداکثر ثروت و توانایی خود را برای از بین بردن دغدغه‌های مردم به کار گیریم. اما در این میان باید میزان بسیار کمی از توان و ثروت ما نیز در مسیر توسعه زندگی در سیاره دیگری مورد استفاده قرار بگیرد.

بنیان‌گذار مایکروسافت از سال‌ها پیش عنوان کرده بود که سلامت عمومی برای وی از جایگاه بسیار ویژه‌ای برخوردار است. بنیاد گیتس تا به امروز برای تحقیقاتی که به منظور ریشه‌کن کردن اچ آی وی و مالاریا انجام شده است و همچنین ساخت و گسترش واکسن کرونا هزینه‌های بسیار زیادی را متقبل شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*