۹ مورد از مهمترین ویژگی های جدید سیستم عامل iOS 9

اگر پیگیر اخبار دنیای فناوری باشید حتما می دانید که اپل سیستم عامل iOS 9 را معرفی کرده است.در این مطلب می خواهیم شما را با ۹ مورد از مهمترین ویژگی های جدید سیستم عامل iOS 9 که در iOS 8 شاهد آن نبودیم ، آشنا کنیم.در ادامه مطلب با گجت نیوز همراه باشید.

نهمین iOS از نظر ظاهری با iOS 8 آنچنان تفاوتی ندارد و تغییرات بیشتر به صورت ساده‌سازی‌ها و زیباسازی‌های ظریف اعمال شده است. اپل بیش از هر چیزی روی هوشمندی و کاربردی بودن سیستم عامل و مثل همیشه روی روان بودن آن تأکید دارد. قابلیت‌های اضافه شده تا حدی تکراری است و شاید دوست‌داران اندروید و ویندوز فون بگویند که اپل این بار واقعاً تقلید را به نهایت رسانده است ولیکن آنچه در حال حاضر در دنیای گوشی و تبلت و ساعت هوشمند در جریان است، حرکت همسوی مایکروسافت، گوگل و اپل است.

گاهی گوگل از اپل و گاهی اپل از گوگل ایده‌های ساده و پیش‌پا افتاده را می‌گیرند، تغییر می‌دهند و به زبان بی‌زبانی سیستم عامل‌ها واگویه می‌کنند. در گذشته اپل از واژه‌ی کپی کردن و تقلید بیش از دیگران استفاده کرده و لذا با هر نوع کپی‌کاری و الهام گرفتن، انگشت‌ها به سمت اپل نشانه می‌رود و همه می‌پرسند: “چرا؟”

بهتر است به جای پرسیدن چراها، ببینیم اندروید و iOS و ویندوز ۱۰ چه چیزهایی برایمان دارند و آن موردی که به سلیقه و مهم‌تر از آن کاربرد ما نزدیک‌تر است را برگزینیم.به هر حال در ادامه با ما همراه باشید تا ۹ مورد از ویژگی های مهم آی او اس ۹ را با هم مرور کنیم

۱- چندپنجره‌ای و مالتی‌تسکینگ (چندوظیفگی) در آیپدهای جدید

Split-screen-view-and-multitasking

اندروید مدت‌هاست که از حالت چند پنجره‌ای پشتیبانی می‌کند. ویندوز فون هم با تبدیل شدن به ویندوز ۱۰ احتمالاً در این عرصه حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد اما iOS دیرگاهیست که از فقدان قابلیت اجرای اپ‌ها در پنجره‌های مختلف رنج می‌برد. روش اپل که Split View نامیده شده به این صورت است که با حرکت جاروبی از کناره‌ها، صفحه به دو بخش تقسیم می‌شود. این حرکت Slide Over به معنی سر خوردن صفحه‌ای روی صفحه‌ی دیگر نامیده شده است و گویای این حقیقت است که اپل در نام‌گذاری هم سادگی را مدنظر قرار می‌دهد.پس از اسلاید اور کردن، می‌توان اپ جدیدی در نیمه‌ی جدید اجرا کرد. اسکرول کردن هم‌زمان در هر دو نیمه امکان‌پذیر است! و می‌توان با حرکت ۴ انگشتی بین اپ‌های اجرا شده در هر پنجره، سوییچ کرد. برای ویدیوها هم قابلیت نمایش تصویر در تصویر فراهم شده است.

و در نهایت به علت اصلی روان بودن اسپلیت ویو می‌رسیم که چیزی جز تراشه‌ی قدرتمند A8X در آیپد ایر ۲ نیست. در حقیقت اپل اسپلیت ویو را برای آیپد ایر ۲ و محصولات بعدی در نظر گرفته تا مشکلی از جانب رم، پردازنده و گرافیک وجود نداشته باشد.

۲- دستیار صوتی اپل، Siri هوشمندتر و دقیق‌تر می‌شود

Siri

از مدتی پیش گمانه‌زنی در این مورد وجود داشت و اپل شایعات را به واقعیت تبدیل کرده است. سیری از این پس هوشمندتر خواهد بود. مثلاً می‌توان از آن درخواست کرد که وقتی سوار خودرو شدم، یادآوری کن که فلان کار را انجام دهم و سیری با دانستن موقعیت مکانی شما و هوش مصنوعی خوبی که دارد، همین کار را انجام می‌دهد.

بدین ترتیب Siri را می‌توان حدواسط کورتانای مایکروسافت و Google Now قلمداد کرد. البته پیشرفت گوگل ناو و تا حدی کورتانا به نظرم جدی‌تر از پیشرفت Siri بوده است.

۳-Proactive Assistant یا دستیاری با هوشمندی بالاتر

Proactive-Assistant

اپل قابلیت‌های هوشمندانه‌تری به iOS 9 و سیری اضافه کرده که آن را Proactive Assistant نامیده است. منظور از پرواکتیو اسیستنت این است که دستیار صوتی پیشاپیش برخی امور را پردازش و انجام می‌دهد. مثلاً صبح‌ها با توجه به عادات روزانه، برایتان موسیقی و شاید موسیقی‌هایی خاص پخش می‌کند، آن هم بدون درخواست تکراری هر روز. جست‌وجوی هوشمندانه‌تر هم از قابلیت‌های جدید است.به محض اتصال هدفون اپ پلیر روی صفحه نمایش داده می‌شود.

داخل پرانتز عرض کنیم که این هم از قابلیت‌های ساده‌ای است که برخی محصولات اندرویدی مثل LG G2 از مدت‌ها پیش داشتند. البته ال‌جی یک قدم جلوتر است و از کاربر سوال می‌کند که کدام اپلیکیشن را باز کنم و حتی می‌توان اپ خاصی را برای پخش موسیقی انتخاب کرد.

خوشبختانه اپل حساسیت کاربران را در نظر گرفته و در این یادگیری ماشینی که با عادات فرد سروکار دارد، سرویس‌های ابری وارد عمل نمی‌شوند و تمام موارد شناسایی شده را ذخیره نمی‌کنند.

۴-سرویس پرداخت Apple Pay و اپ Wallet

Apple-Pay-and-Wallet

اپل اپلیکیشن Passbook سابق را تغییر داده و اپ جدید Wallet را معرفی کرده است. وَلِت یا کیف پول دقیقاً مثل کیف پول عمل می‌کند و در ضمن از انواع کارت‌های اعتباری، جایزه و … پشتیبانی می‌کند. در ایران اپل پی چندان موردتوجه نیست ولیکن جالب است بدانید که تا ماه آینده تعداد اماکنی که در آنها می‌توان از اپل پی استفاده کرد، به ۱ میلیون مورد می‌رسد.

۵-اپ Notes با قابلیت ایجاد چک‌لیست

Notes

در اپ Notes می‌توان از صفحه اسکرین‌شات گرفت و روی تصویر یادداشت‌هایی اضافه کرد. فیلم‌برداری به جای عکاسی هم امکان‌پذیر است. این قابلیت‌ها تازگی ندارند و مسأله‌ی اصلی قابلیت ایجاد چک‌لیست است. می‌توان تصاویری به چک‌لیست اضافه کرد و پس از انجام هر کاری، تیک آن را گذاشت.

۶-اطلاعات سیستم حمل و نقل در اپ نقشه

Apple-Maps-Transit

این قابلیت برای کسانی که از گوگل مپس استفاده کرده‌اند، اصلاً تازگی ندارد. در سرویس نقشه‌ی HERE نوکیا هم قابلیت‌های مشابه و مفیدی وجود دارد. اما به هر حال خبر خوبی برای کاربران است چرا که رقابت بالا می‌گیرد! از این پس می‌توان از Siri سوال کرد که “نزدیک‌ترین ایستگاه مترو کجاست؟” و یا “اتوبوس بعدی کی حرکت می‌کند؟” و اپلیکیشن و سرویس نقشه، اطلاعات موردنظر را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. دقت کنید که این ویژگی در کشورهای خاص قابل استفاده است.

۷-اپ اخبار یا News

News-app

اپل اپلکیشن اخبار یا News را به همراه iOS 9 معرفی کرده است. اپی که ظاهر آن شبیه فیلپ‌بورد معروف است و می‌توان آن را مطابق سلیقه، تغییر داد. از همه مهم‌تر تعاملی بودن آن است بدین صورت که لابلای متن، تصاویر و ویدیوها قرار می‌گیرد و می‌توان به راحتی اخبار را مرور کرد.

اپل برای بهبود این اپلیکیشن از نظر محتوا، با روزنامه‌هایی مثل نیویورک تایمز و Rolling Stones همکاری کرده و حتی از ایستگاه‌های محلی، وبلاگ‌ها و … نیز کمک گرفته است.

۸- برای بروزرسانی فضای خالی کمتری نیاز است

Greatly-reduced-iOS-update-storage-footprint

همان‌طور که شایع شده بود اپل مشکل کاربرانی که با کمبود فضای ذخیره‌سازی جهت ارتقا مواجه هستند را حل کرده است و در واقع iOS 9 برای نصب شدن روی محصولات مختلف به جای ۴.۶ گیگابایت سابق! فقط ۱.۳ گیگابایت فضای خالی نیاز دارد. بنابراین کسانی که آیفون یا آیپد ۱۶ گیگابایتی دارند هم بدون نگرانی خاصی می‌توانند بروز کنند.

۹- بهبود عملکرد و عمر باتری

Performance-and-battery-life-improvements

اپل روی عمر باتری به شدت کار کرده و انیمیشن‌های iOS 9 را کاملاً بازطراحی کرده است. همین انیمیشن‌های ساده پس از بارها تکرار، بخش زیادی از مصرف باتری را شامل می‌شوند.از انیمیشن‌ها مهم‌تر، مصرف باتری در حالت استندبای (آماده به کار) است که مقداری بهبود یافته است. در مجموع عمر باتری آیفون در حد ۱ ساعت بیشتر شده و اگر حالت استندبای را در نظر بگیریم، عمر باتری تا ۳ ساعت فزونی یافته است.به نظر من اپل می‌توانست از Doze که ویژگی جالب اندروید M است درسی بگیرد و مدت زمان استندبای را به دو برابر افزایش دهد.

منبع : PhoneArena

درباره آیدا صالحی

آیدا صالحی در رشته مهندسی نرم افزار کامپیوتر تحصیل کرده و عاشق تکنولوژی و مباحث علمی است.طراحی وب سایت ، برنامه نویسی و ترجمه متون انگلیسی هم از دیگر فعالیت های او می باشد.وی به عنوان نویسنده در وب سایت گجت نیوز مشغول فعالیت است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*