اتصال موبایل به ماهواره ها ممکن شد‌!

اتصال موبایل به ماهواره های فضایی شایعه‌ای بود که راجب آیفون 13 به گوش می‌رسید اما ظاهرا به زودی تمامی گوشی ها از این قابلیت بهره مند می‌شوند.

احتمالا شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که پیش از این نام شرکت فضایی “Lynk” را نشنیده باشید. اما ممکن است خدمات این شرکت در آینده دنیای تلفن های همراه را در سراسر جهان متحول کند.

شرکت Lynk با پشت سر گذاشتن یک مرحله‌ی عظیم از یک پروژه‌ی طولانی مدت توانست جزو اولین شرکت هایی باشد که اتصال موبایل به ماهواره را امکان پذیر کرده است. این ماهواره سه ماه پیش به صورت رسمی پرتاب شد. و در ماه ژوئن توانست با موشک Falcon 9 اسپیس ایکس در پرواز Transporter-2 حرکت کند.

اینترنت ماهواره ای استارلینک اسپیس ایکس

پس از گذشت مدتی از حرکت ماهواره در مدار زمین، محققان Lynk اعلام کردند که “شانون” (نام ماهواره) توانسته با موفقیت اتصال موبایل به ماهواره را در چند قاره مختلف را ممکن کند. از آنجایی که از این ماهواره فقط یک عدد در مدار وجود دارد، اتصال تنها برای چند دقیقه ممکن است، زیرا ماهواره از آن منطقه عبور خواهد کرد.

نکته جالب اینکه، ممکن است تلفن شما هم جزو همان هایی باشد که در تست اتصال موبایل به ماهواره نقش داشته است!

چالش های اتصال موبایل به ماهواره

البته این دستاورد بدون چالش های فنی بزرگ امکان پذیر نخواهد بود. این چالش ها شامل نویز و اختلالات ميليون ها تلفن دیگر، و همچنین اثر داپلر است که در طی آن، سایر فرکانس های در جریان باعث کاهش یا افزایش فرکانس دریافتی و ارسالی توسط این ماهواره می‌شود.

از آنجا که موبایل های امروزی برای تشخیص و اتصال به دکل های تلفن همراه ثابت ساخته شده‌اند، به نظر می‌رسد ماهواره شانون را نیز به عنوان یک دکل ثابت شناسایی کرده و به آن متصل شده‌اند.

شرکت lynk قصد دارد تا سال 2023 ارتشی از ماهواره های قابل اتصال به موبایل را در فضا راه‌اندازی کند. این کار علاوه بر فواید خود، خطر هایی نیز به همراه دارد و بسیاری از کارشناسان ترس خود را در این زمینه ابراز کرده اند.

اگرچه ماهواره‌ی شانون تنها قادر است روزانه یک دقیقه ارتباط را با یک تلفن در مسیر حرکتش ارائه دهد، اما lynk برنامه های بزرگی برای آینده دارد. سال آینده 10 ماهواره‌ی شانون برای اتصال موبایل به ماهواره به 500 کیلومتری زمین ارسال خواهد شد و ارتباط مستقیمی را برای بخش بزرگی از جهان ایجاد خواهد کرد. مدت این اتصال نیز تا چند ساعت افزایش خواهد داشت.

وعده‌ی lynk برای دوسال دیگر نیز دستیابی به 100 ماهواره در مدار است. این تعداد ماهواره هر پنج تا 20 دقیقه، اکثر نقاط جهان را تحت پوشش قرار می‌دهند. اما این تعداد در مقایسه با ارتش 1500 تایی ماهواره که lynk وعده‌ی آنرا داده بسیار ناچیز است.

ویژگی های اتصال ماهواره ای

همانطور که lynk ماهواره های بعدی خود را از سال آینده برای اتصال گوشی های موبایل اعزام خواهد کرد، بلافاصله نمی‌تواند تمام ویژگی های تلفن همراه معمولی را داشته باشد. در ابتدا فقط ویژگی ارسال پیامک برای کاربران فعال است. اما همین قابلیت کوچک نیز می‌تواند به طور فوق العاده‌ای نجات دهنده باشد و می‌تواند به یک وسیله ارتباطی برای افرادی که در مکان های غیرقابل دسترسی قرار دارند تبدیل شود. مکان هایی مانند قله‌ی کوه ها، دریا های طوفان زده یا جزیره های دوردست.

رقیبان Lynk

توافق جدید ناسا و اسپیس ایکس در مورد مشکل برخورد با ماهواره های استارلینک

شرکت lynk تنها شرکتی نیست که به فکر اتصال موبایل به ماهواره ها افتاده. پیش از این شرکت های بزرگی مثل oneWeb, SpaceX و آمازون در حال ساخت ارتش ماهواره‌ای خود بودند. با این حال هیچکدام از آنها هنوز نمی‌توانند ارتباط موبایل با ماهواره را در آینده‌ی نزدیک عملی کنند.

این در حالی است که چند سال پیش شرکت SpaceMobile یک ماهواره آزمایشی را پرتاب کرده بود و می‌توانست یک آنتن تلفن همراه را شبیه سازی کند و برای تلفن ها قابلیت اتصال به آنرا به همراه داشت. همچنین این شرکت قصد دارد در ماه آینده یک ماهواره بزرگتر را به مدار پرتاب کند تا امکان اتصال 4g ماهواره ای را  نیز برای موبایل ها امکان پذیر کند.