دوربین ماکرو آیفون 13

ادعای استفاده از دوربین ماکرو آیفون 13 در چشم پزشکی: واقعیت یا توهین به شعور مخاطب؟

امروز خبری منتشر شد که یک پزشک ادعا کرده از دوربین ماکرو آیفون 13 برای معاینه بیمارانش استفاده می‌کند؛ اما آیا این اتفاق واقعا توانمندی بالا دوربین iphone 13 را نشان می‌دهد؟

اپل چندی پیش از سری آيفون 13 رونمایی کرد. گل سر سبد گوشی‌های 2021 کوپرتینویی‌ها آيفون 13 پرو مکس بود که به حسگر اصلی ۱۲ مگاپیکسلی،‌ دوربین تله فوتو ۱۲ مگاپیکسلی با توانایی زوم اپتیکال ۳ برابری و دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسلی مجهز شده بود. اپل اعلام کرد که کاربران می‌توانند با استفاده از دوربین فوق عریض آیفون 13 پرو مکس اقدام به ثبت تصاویر ماکرو کنند.

توانمندی‌های دوربین ماکرو آیفون 13 پرو مکس در چه حد است؟

در این حالت می‌توان تا فاصله ۲ سانتی‌متری به سوژه نزدیک شد و عکس گرفت؛ اما امروز یک خبر عجیب منتشر شد که در آن یک چشم پزشک ادعا می‌کرد توانسته از دوربین ماکرو آيفون 13 پرو مکس برای معاینه چشم بیماران و بررسی میزان پیشرفت بهبودی آنها استفاده کند.

در اینکه آيفون 13 پرو مکس یک گوشی توانمند است و با دوربین بسیار خوبی هم همراه شده، تردیدی نیست؛ اما حالت عکس برداری ماکرو این گوشی در بهترین حالت می‌تواند صرفا برای اهداف عمومی و سرگرمی استفاده شود و کاربری بیشتری ندارد.

 

چشم پزشک مورد نظر ادعا می‌کند که توانسته با استفاده از دوربین این گوشی متوجه جزئیات فراوانی در چشم بیمار شود که در روند درمانی تاثیر زیادی دارد. جا دارد از خود بپرسیم که چه جزئیاتی را می‌توان با استفاده از یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی متوجه شد که چشم انسان یا دستگاه‌های پیشرفته پزشکی قادر به مشاهده آن نیستند.

حتی فارغ از جزئیات ثبت شده، آیا استفاده از یک گوشی تقریبا ۷ اینچی با وزن نسبتا زیاد ۲۴۰ گرمی برای معاینه بیماران واقعا منطقی است؟ در هر صورت اعلام چنین موردی توسط یک چشم پزشک در بهترین حالت یک اغراق غیر قابل پذیرش است.

تیم کوک، مدیرعامل اپل در رویداد معرفی سری آيفون 13 اعلام کرد که حتی از فکر کردن به کار‌های فوق‌العاده‌ای که کاربران می‌توانند با این گوشی‌ها انجام دهند، هیجان زنده می‌شود. آيا او به چنین مواردی فکر می‌کرد؟

دوربین ماکرو آیفون 13 / تیم کوک

در گذشته نیز اخباری مربوط به نجات جان کاربر توسط گوشی و یا موارد مشابه منتشر می‌شد و حقیقتا فکر می‌کردیم که آن دوران به سر آمده باشد. اگر چشم پزشک مربوطه صرفا به خاطر شوق فراوان ناشی از خرید گوشی جدید چنین موضوعی را اعلام کرده بهتر است کمی شور و شوق خود را کنترل کرده و منطقی فکر کند.

اما اگر شرکت اپل پشت انتشار اینگونه اخبار است که بهتر است بیشتر روی قابلیت‌های منحصر به فرد گوشی‌های جدیدش تمرکز کند و از توهین به شعور کاربران خودداری کند. البته باز هم تاکید می‌کنم که آيفون 13 پرو مکس یک گوشی فوق‌العاده است و قابلیت‌های منحصر به فردی دارد، ولی ما فقط با یک گوشی موبایل طرف هستیم نه یک گجت جادویی.

اپل در نسل‌های آينده آیفون از دوربین پریسکوپ با قابلیت زوم اپتیکال بالا استفاده خواهد کرد و اگر چنین روندی ادامه داشته باشد، احتمالا کمی پس از عرضه فردی ادعا می‌کند که تلسکوپ خود را کنار گذاشته و از دوربین پریکسوپ آيفون 14 پرو مکس برای مشاهده ستاره‌ها و اجرام آسمانی استفاده می‌کند.

نظر شما کاربران گجت نیوز درباره استفاده از دوربین ماکرو آیفون 13 پرو مکس برای معاینه چشم بیماران چیست؟