رشوه گوگل به تولید کنندگان گوشی

رشوه گوگل به تولید کنندگان گوشی برای رقابت با اپل

رشوه گوگل به تولید کنندگان گوشی برای استفاده از موتور جستجوی این شرکت زیر ذره‌بین اتحادیه اروپا قرار گرفته است. گوگل ادعا می‌کند که این کار برای رقابت با اپل بوده است.

مدت‌هاست که اتحادیه اروپا تمرکز خود را روی بررسی فعالیت‌های ضد رقابتی گوگل گذاشته است و حالا غول فناوری مجبور شده در دادگاه عمومی اتحادیه اروپا حاضر شده و به اتهام رشوه دادن به تولید کنندگان گوشی برای نصب Google Search به صورت پیش فرض پاسخ دهد.

رشوه گوگل به تولید کنندگان گوشی 

گوگل در دفاع از خود اعلام کرد که این کار صرفا برای ایجاد امکان رقابت با اپل بوده است. گوگل در حالی دفاعیات خود را در دادگاه عمومی اتجادیه اروپا مطرح کرد که با احتمال یک جریمه تاریخی ۴.۳ میلیارد دلاری برای ایجاد فضای غیر رقابتی مواجه است. همچنین دستور کمیسیون اروپا نیز ممکن است این شرکت را مجبور کند که موتور جستجوی خود را به دستگاه‌های اندرویدی تحمیل نکند.

رشوه گوگل به تولید کنندگان گوشی

بر اساس گزارشات منتشر شده گوگل دو نوع توافق با تولید کنندگان گوشی داشته است و یکی از آنها به پرداخت مبلغی برای استفاده از گوگل سرچ به عنوان موتور جستجوی پیش فرض در دستگاه‌های اندرویدی مربوط می‌شود. این پرداخت‌ها با عنوان مناسبات تقسیم درآمد (RSA) شناخته می‌شوند و مشکل اصلی اینجاست که پیشرفت سایر رقبا را سد می‌کند.

Assimakis Komnnos که وکالت گوگل را در این پرونده بر عهده دارد به دادگاه گفت که تولید کنندگان گوشی در حال کسب درآمد از برنامه‌های دیگر بودند و گوگل فقط می‌خواست که با این پرداخت‌ها جایی برای اندروید در این بازار ایجاد کند. وی همچنین اعلام کرد که هدف گوگل به هیچ وجه ایجاد مشکل بر سر راه رقبا نبوده است.

رشوه گوگل به تولید کنندگان گوشی

در واقع چیزی که از آن به عنوان رشوه گوگل به تولید کنندگان گوشی یاد می‌شود کمک میکرده که این شرکت‌ها بتوانند قیمت دستگاه‌های خود را پایین‌تر نگه دارند و به این صورت با اپل رقابت کنند. چنین چیزی در نهایت سبب میشد که شرکت‌ها به سمت سیستم عامل اندروید رو بیاورند.

وی همچنین ادامه داد که دریافتی گوگل از این توافق تنها حق نصب برنامه‌هایش به صورت پیش فرض بوده است که سبب می‌شد غول فناوری بتواند در یک سیستم عامل، فروشگاه نرم افزاری و سرویس‌های رایگان سرمایه‌گذاری کند. کامنینوس بر این باور است که پرداختی‌های مورد اشاره تنها ۵ درصد از بازار را پوشش می‌داده‌اند.

رشوه گوگل به تولید کنندگان گوشی

هرچند که Nicholas Khan، وکیل کمیسیون اروپا ادعا‌های وکیل گوگل را رد کرد و گفت که گوگل تنها نگران بوده که رقبایش جذابیت بیشتری برای مخاطبان پیدا کنند و پرداخت رشوه به تولید کنندگان گوشی نیز اوج اقدامات این چنینی این شرکت بوده است.

رای مربوط به این پرونده که با شماره T-604/18 شناخته می‌شود، احتمالا سال آینده میلادی صادر خواهد شد.

سابقه اقدامات ضد رقابتی گوگل

اپیک گیمز که به عنوان یک کمپانی سازنده بازی شناخته می‌شود، ظاهرا در تلاش برای ایستادن جلوی اقدامات ضد رقابتی غول‌های فناوری است. این شرکت نیز پیش‌تر درباره رشوه گوگل به تولید کنندگان گوشی توضیحاتی را ارائه کرده بود.

اپیک گیمز یک سال است که اپل را برای درخواست حق کمیسیون ۳۰ درصدری در اپ استور به دادگاه کشانده است و حالا اعلام کرده که گوگل می‌خواهد گوگل پلی استور تنها فروشگاه نرم افزاری موجود روی گوشي‌های اندرویدی باشد.

رشوه گوگل به تولید کنندگان گوشی

در واقع اپیک به یک برنامه به نام «Premier Device Program» اشاره کرده است که اگر تولید کنندگان گوشی به آن بپیوندد موظف خواهند بود که تنها گوگل پلی استور را به عنوان فروشگاه نرم افزاری روی گوشی‌های خود داشته باشند و در عوض ۱۲ درصد از درآمد گوگل سرچ را دریافت خواهند کرد.

البته این شرکت‌ها معمولا ۸ درصد از درآمد‌های گفته شده را دریافت می‌کردند و گوگل علاوه بر آن با شرکت‌هایی همچون ال‌جی و موتورولا قرارداد جدیدی را تنظیم کرده بوده که بر اساس آن، این شرکت‌ها از ۳ الی ۶ درصد از درآمد حاصل از خرید‌های انجام شده در گوگل پلی استور نصب شده روی دستگاه‌هایشان بهره‌مند می‌شدند.

بر اساس گزارشات منتشر شده، تا بهار سال گذشته اکثر تولید کنندگان بزرگ و محبوب گوشي‌های اندرویدی سلطه گوگل پلی بر دستگاه‌های خود را پذیرفته بودند.

به عنوان مثال موتورولا و ال‌جی به ترتیب ۹۸ و ۹۵ درصد از دستگاه‌های خود را متعهد به برنامه Premier Device می‌دانستند و شرکت چینی BBK هم که به عنوان برند مادر کمپانی‌هایی همچون اوپو، ویوو و وان پلاس شناخته می‌شود ۷۰ درصد از دستگاه‌های خود را تحت لوای این برنامه درآورده بوده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*