کشف ماینر در ساختمان بورس

توجیه‌های عجیب درباره کشف ماینر در ساختمان بورس؛ کاربرد دیگری داشتند!

کشف ماینر در ساختمان بورس به صورت رسمی تایید شده است، اما مدیران شرکت بورس تهران توجیه‌های عجیبی درباره این تخلف واضح آورده‌اند.

چند روز پیش خبری در رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر این که 82 دستگاه ماینر در ساختمان بورس تهران کشف شده است. شرکت بورس ابتدا این خبر را تکذیب کرد، اما در ادامه با تایید نهادهای دیگر، شرکت بورس هم چاره‌ای جز تایید این خبر نداشت و البته توجیه‌های عجیب و مضحکی برای وجود این ماینرها در ساختمان بورس آورد.

تایید کشف ماینر در ساختمان بورس

به تازگی، شرکت توزیع برق تهران نیز کشف 82 ماینر در ساختمان بورس را تایید کرد و از برخورد جدی با این مورد بر اساس قوانین موجود خبر داد.

شرکت توزیع برق تهران درباره این اتفاق اعلام کرد:

در خصوص کشف تعدادی دستگاه غیر مجاز استخراج رمزارز در شرکت بورس اوراق بهادار تهران، به اطلاع هموطنان گرامی می‌رساند صنعت برق با این مورد نیز بر اساس قوانین موجود، برخورد جدی به عمل خواهد آورد. در این باره تصریح می‌شود بر اساس گزارش ماموران بازرسی از محل، تعداد 82 دستگاه ماینر که در لحظه بازدید این شرکت در مدار قرار نداشتند، کشف و ضبط شده است. گفتنی است مصارف محل مورد نظر تحت بررسی است.

صنعت برق تاکید می‌کند نگهداری یا اتصال دستگاه‌های استخراج رمزارز فاقد مجوز به هر نحو و در هر محل، غیر قانونی بوده و مسئولیت آن در موارد سازمانی بر عهده بالاترین مقام سازمان و در سایر موارد بر عهده شخص دارنده انشعاب برق می‌باشد. لذا به مسئولان دستگاه‌های اجرایی متذکر می‌شود با دقت در رعایت موارد فوق از سوءاستفاده افراد سودجو که شرایط آسیب به منافع عمومی و شبکه برق کشور را فراهم می‌آورند، جلوگیری به عمل بیاورند.

شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ همچنین اعلام کرد در سال جاری حدود 8 هزار ماینر غیر مجاز را کشف و تحویل مراجع انتظامی داده است. گفتنی است اخیرا مدیرعامل شرکت بورس نیز به خاطر همین قضیه استعفا داده است. ای کاش آقای مدیرعامل به جای این که بی سروصدا استعفا بدهد و خود را از ماجرا کنار بکشد، در این مورد شفاف‌سازی می‌کرد و حداقل به مردم پاسخگو بود. البته علی صحرایی، مدیرعامل شرکت بورس اظهار کرد از جامعه سهامداران عذرخواهی می‌کنم، اما اتفاقات افتاده به هیچ وجه عمدی نبوده است. حالا این سوال پیش می‌آید که چگونه ممکن است 82 دستگاه ماینر به صورت اتفاقی در زیرزمین ساختمان بورس نصب شده باشد و ایشان از وجود این ماینرها خبر نداشته باشند.

کشف ماینر در ساختمان بورس

همچنین شایعه شده بود که این دستگاه‌های ماینر به شخص خاصی متعلق بوده، اما معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار در این خصوص گفت این ماینرها متعلق به فرد خاصی نبوده، اما به طور کلی چنین فعالیتی خارج از فعالیت‌های شرکت بورس محسوب می‌شود و این مجموعه باید پاسخگو باشد. علاوه بر این گفته می‌شود فعالیت این ماینرها در گزارش‌ها و حساب‌های شرکت به طور کامل ثبت و افشا نشده و به همین دلیل این موضوع در دستور کار کمیته رسیدگی به تخلفات سازمان قرار گرفته است و مدیران بورس تهران فراخوانده شده‌اند.

تخلفات واضح شرکت بورس

تخلف شرکت بورس تهران در رابطه با نصب ماینرها در زیرزمین این ساختمان از چند بعد قابل رسیدگی است. اول این که ماینینگ ارزهای دیجیتال اصلا در حوزه فعالیت بورس نیست و این مساله به خودی خود یک تخلف محسوب می‌شود. دوم این که اگر بورس قصد فعالیت در این حوزه را داشت نیز باید در مورد آن شفاف‌سازی می‌کرد و اطلاعیه‌ای جهت آگاهی و اطلاع سهامداران در سامانه کدال منتشر می‌کرد که این اتفاق نیز رخ نداد.

مساله دیگر این که وظیفه شرکت بورس، سر و سامان دادن به معاملات بازار سهام در کشور و شفافیت در این بازار است، اما حالا می‌بینیم که به طور مخفیانه، دستگاه‌های ماینر در ساختمان این شرکت جا خوش کرده‌اند و از برق عمومی و احتمالا سرمایه سهامداران به منظور استخراج ارزهای دیجیتالی استفاده می‌کنند. همچنین تکذیبیه رسمی روابط عمومی شرکت بورس در ابتدای منتشر شدن این خبر، به جرم و گناه مدیران این شرکت اضافه کرده است. این شرکت بر چه اساسی با تکذیب کشف ماینر در ساختمان بورس قصد فریب افکار عمومی را داشت و آیا کسی در این شرکت نیست که توضیح بدهد با چه مدرک و دلیلی در ابتدا اقدام به تکذیب این خبر کرده بودند.

کشف ماینر در ساختمان بورس

علی صحرایی، مدیرعامل مستعفی شرکت بورس گفته استفاده از ماینرها در بورس با مصوبه هیات مدیره این شرکت بوده، اما باید مشخص شود چه کسانی از این ماجرا خبر داشتند و چرا در این زمینه پنهان‌کاری کردند. سوال دیگر این که این ماینرها چه مدت است که در زیرزمین ساختمان بورس تهران نصب شده، در این مدت چه مقدار ارز دیجیتال استخراج شده، هزینه‌های نصب این ماینرها و هزینه برق مصرفی آن از چه راهی تامین شده و رمزارزهای ماین شده در چه راهی یا برای چه اشخاصی مصرف شده است؟

توجیه عجیب عضو هیات مدیره شرکت بورس

حسین بوستانی، عضو هیات مدیره شرکت بورس هم توضیحاتی درباره کشف 82 دستگاه ماینر ارائه کرده که این توجیه‌ها بسیار عجیب و مسخره به نظر می‌رسند. وی در این رابطه بیان کرد هیچ مصوبه‌ای مبنی بر استخراج رمزارز در شرکت بورس، نه در هیات مدیره فعلی و نه در هیات مدیره قبلی وجود نداشته است. بوستانی همچنین این شایعه که ماینرهای کشف شده متعلق به شخص علی صحرایی، مدیرعامل مستعفی این شرکت بوده را تکذیب کرد.

عضو هیات مدیره شرکت بورس ماجرا را این گونه تعریف می‌کند:

در کمیته ساختمان هیات مدیره قبلی، مصوبه‌ای انجام می‌شود مبنی بر این که تعدادی دستگاه پردازنده برای مرکز داده یا همان دیتا سنتر شرکت بورس خریداری شود. این مصوبه هیچ اشاره‌ای به این که این دستگاه‌ها قرار است برای ماینینگ استفاده شود نداشته است و مشخصا در آن ذکر شده که دستگاه پردازشگر برای مرکز داده است. دستگاه‌های مذکور استفاده دوگانه‌ای دارند و با توجه به این موضوع، بعدا به نحو دیگری مورد استفاده قرار گرفتند. هیات مدیره به هیچ وجه در جریان این که قرار است از دستگاه پردازشگر استفاده دیگری غیر از استفاده مرکز داده شود، نبوده است.

بوستانی اضافه کرد این دستگاه‌ها پردازشگرهای قوی هستند و به همین دلیل به عنوان دستگاه استخراج رمزارز استفاده شده‌اند. به گفته وی و طبق صحبت کارشناسان این دستگاه‌ها پردازشگر هستند که می‌توانند در دستگاه ماینر نیز استفاده شوند. اما این عضو هیات مدیره شرکت بورس توضیح نداد که چه کسانی از این دستگاه‌ها برای ماینینگ استفاده کرده‌اند و چگونه مدیرعامل و هیات مدیره شرکت از این موضوع خبر نداشته است.

به هر صورت امیدواریم کشف این 82 دستگاه ماینر در ساختمان بورس تهران تا آخر ماجرا رسیدگی شود و بدون هیچ مصلحت‌اندیشی، شاهد برخورد جدی با متخلفان باشیم. در روزهایی که مردم در سراسر کشور با قطعی برق مواجه بودند، شرکت بورس از برق عمومی برای ماینینگ استفاده می‌کرده و اصلا هم مشخص نیست هزینه‌های آن چگونه تامین شده و درآمدهای حاصل از آن در چه جایی و برای چه کسی خرج شده است. به همین دلیل رسیدگی به این موضوع نباید با استعفای آقای مدیرعامل ختم به خیر شود و قطعا مدیران این شرکت باید پاسخگوی مردم باشند و در این خصوص شفاف‌سازی کنند.