مریخ نورد کنجکاوی

تمام مریخ نوردهای حاضر در سیاره سرخ به خواب رفتند

تمام مریخ نوردها در مریخ در حالت ایمن قرار گرفتند و سازمان‌های فضایی تا مدتی پروژه‌های تحقیقاتی خود را در سیاره سرخ متوقف کردند.

در حال حاضر فقط دو آژانس فضایی در جهان توانستند مریخ نوردهای رباتیک خود را در سیاره سرخ فرود آورند و به شکل جدی به کاوش مریخ بپردازند. اولین آژانس فضایی ناسا است که در این حوزه سابقه زیادی دارد و آژانس فضایی چین (CNSA) نیز اخیرا توانست به عنوان دومین آژانس فضایی یک مریخ نورد را به سیاره سرخ بفرستد. اما این دو آژانس به تازگی مجبور شدند تا مریخ نوردهای خود را در حالت ایمن قرار دهند و آنها را به خواب موقت بفرستند. همچنین در این مدت تمام پروژه‌های تحقیقاتی نیز به تعویق افتاده است.

دلیل خواب موقت تمام مریخ نوردها در مریخ

کاوشگر کنجکاوی

تصویری از کاوشگر/مریخ‌نورد کنجکاوی در خاک مریخ

 

خورشید طی رویدادی به نام مقارنه خورشیدی مریخ (Mars solar conjunction) در بازه 2 تا 16 اکتبر سال جاری میان زمین و مریخ قرار گرفته است که چنین رویدادی باعث می‌شود ارتباطات مستقیم زمین با مریخ با مشکل جدی مواجه شود. این شرایط تا زمانی که زمین و مریخ مجددا در میدان دید یکدیگر قرار بگیرند و به موقعیت مناسبی از هم برسند، ادامه خواهد داشت. البته این موضوع برای سازمان‌های فضایی در خصوص حفظ ارتباط با کاوشگرها و حتی ماموریت‌های انسانی آینده در سیاره سرخ نگرانی‌های زیادی را به وجود آورده است.

در چنین شرایطی اگر مهندسان بخواهند از بین تشعشعات یونیزه کننده خورشید به مریخ نوردها سیگنال ارسال کند، به احتمال زیاد ارتباطات مختل شده و با خرابی به مریخ نوردها خواهد رسید. این در حالی است که مریخ نوردهایی چون استقامت برای انجام ماموریت‌های خود نیازمند دریافت دستورهای بسیار دقیقی هستند و هر نوع سیگنال خراب باعث انجام اقدامات خطرناک خواهد شد.

مریخ نوردها

از این رو ناسا تصمیم گرفت تا در بازه زمانی 2 تا 16 اکتبر هیچ نوع سیگنالی را به مریخ نوردهای خود ارسال نکند. آژانس فضایی چین نیز تصمیم دارد تا زمانی که مقارنه خورشیدی مریخ به پایان نرسید کاوشگر فضایی تیان‌ون-۱ (Tianwen-1) و کاوشگر ژورونگ (Zhurong) را در حالت ایمن قرار دهد و تمام تحقیقات خود را متوقف کند.

با وجود این که ناسا و آژانس فضایی چین به مدت دو هفته نمی‌توانند به مریخ نوردهای خود دسترسی پیدا کنند، اما کاوشگرها کاملا به خواب نخواهند رفت و سایر اقدامات برنامه‌ریزی شده خود را به انجام خواهند رساند. روی گلادن از آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در این خصوص بیان کرد هرچند ماموریت‌های مریخی به مدت دو هفته متوقف می‌شود، اما تمام مریخ نوردها همچنان وضعیت سلامتی خود را گزارش خواهند داد و تا برقراری ارتباطات مجدد برخی وظایف را به انجام خواهند رساند.

در واقع مریخ نوردهای کنجکاوی و استقامت همچنان به ضبط و ثبت آب و هوای سیاره سرخ ادامه خواهند داد، اما چند ابزار آنها غیر فعال خواهد بود. ثبت مریخ لرزه‌ها نیز توسط فرودگر اینسایت (InSight) ادامه پیدا می‌کند و مدارگردهای مریخ ناسا نیز در زمان مناسب این اطلاعات را به زمین مخابره خواهند کرد.

گفتنی است مقارنه خورشیدی مریخ جزو رویدادهایی که از فوران یک شعله یا طوفان خورشیدی حاصل می‌شود نبوده و به همین دلیل باعث خرابی ارتباطات در سطح زمین و سخت افزارهای مستقر در مریخ نخواهد شد؛ در واقع در این رویداد فقط خورشید میان زمین و مریخ قرار می‌گیرد و به همین دلیل امکان برقراری ارتباط مناسب میان زمین و مریخ طی چند هفته با اختلال مواجه خواهد شد. از این رو به دلیل اختلال در ارتباط نمی‌توان به ماشین آلات مستقر در مریخ ارتباط برقرار کرد و هر نوع ارتباطی باعث آسیب شدید به این ابزارها خواهد شد.

طبق اعلام کارشناسان، مقارنه خورشیدی هر دو سال یک‌بار رخ می‌دهد. از آنجایی که انسان بیش از 4 سال نمی‌تواند به دلیل خطرهای تابش کیهانی در مریخ بماند، در هر ماموریت انسانی 4 ساله حداقل یک دوره دو هفته‌ای این چنینی رخ می‌دهد و در این رویداد امکان ارتباط مناسب با زمین میسر نخواهد بود. البته سازمان‌های فضایی با استفاده از یک ماهواره رله میان زمین و مریخ می‌توانند از مشکلاتی که رویداد مقارنه خورشیدی مریخ به همراه دارد رهایی پیدا کنند، اما اگر مشابه چنین مشکلی در آینده در صورت استقرار انسان در دنیایی فراتر از منظومه شمسی رخ دهد، مشکلات بسیار دشواری را به همراه خواهند داشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*