هکر کلاه سفید

هکر کلاه سفید کیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

در این مطلب می‌خواهیم به گروهی از هکر‌ها به نام هکر کلاه سفید بپردازیم. این دسته از هکرها چه افرادی هستند و چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهند؟

واژه هک همیشه با بار معنایی منفی همراه بوده است؛‌ اما همه هکر‌ها به یک گونه رفتار نمی‌کنند. در واقع برخی از هکر‌ها برای یک هدف اخلاقی بزرگ‌تر این کار را انجام می‌دهند. این هکرهای اخلاق‌مدار با عنوان «هکر کلاه سفید» شناخته می‌شوند. آنها بر این باور هستند که اگر می‌خواهی دشمنت را شکست دهی، باید به خوبی آن را بشناسی.

همه چیز درباره هکر کلاه سفید

خب پس تفاوت بین هکرهای کلاه سفید و هکر‌های کلاه مشکی چیست؟ آیا امکان دسترسی به فرصت‌های شغلی رسمی برای این افراد فراهم است؟ و آيا در حال حاضر این حوزه محبوب تلقی می‌شود؟

هکر کلاه سفید در مقایسه با هکر کلاه سیاه چه فرقی دارد؟

به طور کلی در دنیای امنیت مجازی دو دسته هکر وجود دارند: هکرهای کلاه سفید و هکر‌های کلاه سیاه. هکر‌های کلاه سیاه به خاطر هدف قرار دادن و سوء استفاده از قربانیان خود باعث شهرت بسیار بد هک کردن در دنیا شده‌اند. این افراد به خاطر برخی انگیزه‌های خودخواهانه که شامل دریافت پول و یا در اختیار گرفتن یک اهرم فشار می‌شود به زیرساخت‌ها آسیب می‌زنند و تنش ایجاد می‌کنند.

هکر کلاه سفید

از آن طرف هکر‌های کلاه سفید افراد ارزشمندی هستند که سعی می‌کنند از کاربران در برابر هکر‌های کلاه مشکی و تاکتیک‌های پلید آنها حفاظت کنند. مهم‌ترین هدف آنها بهبود امنیت، شناسایی روزنه‌های امنیتی و آگاه کردن قربانیان بالقوه از خطر احتمالی است تا جلوی هک کردن و سوء استفاده از آنها گرفته شود.

هکرهای کلاه سفید چه کاری انجام می‌دهند؟

شاید برای خیلی از افراد تعجب برانگیز باشد؛ اما هکرهای کلاه سفید معمولا توسط کسب و کار‌ها به عنوان افراد حرفه‌ای استخدام می‌شوند. مسئولیت کاری آنها شناسایی روزنه‌های سیستم‌ها و کمک به بهبود امنیت است.

هکر کلاه سفید

به منظور حفاظت از خدمات و سرویس‌ها در برابر حمله‌های احتمالی، هکر‌های کلاه سفید به پشت صحنه می‌روند تا به صورت مستمر بتوانند حملات مختلف را دفع کنند. این مورد حتی ممکن است پیش از وقوع حمله نیز رخ دهد. هکرهای کلاه سفید با ترکیب توانایی‌های بالای خود در زمینه هک کردن و ارزیابی عمیق از تهدیدات امنیتی، آسیب پذیری‌های بالقوه را محدود می‌کنند و در نهایت از بین می‌برند.

آيا استخدام شدن به عنوان یک هکر اخلاق مدار کار آسانی است؟

آیا توانایی تبدیل شدن به یک هکر کلاه سفید را دارید؟ این روز‌ها در لیست مشاغل مورد نیاز پر از موقعیت‌های شغلی برای هکر‌های حرفه‌ای اخلاق‌مدار است. سازمان‌هایی که امنیت برای آنها مهم است، به دنبال هکر کلاه سفید می‌روند. در واقع این روز‌ها تبدیل شدن به یک هکر اخلاق‌مدار رسمی به یک هدف محبوب در میان افراد حرفه‌ای بلند پرواز در حوزه امنیت اطلاعات بدل شده است.

هکر کلاه سفید

اکثر هکر‌های کلاه سفید یا همان اخلاق‌مدار می‌توانند به آسانی در بخش امینیت سازمان‌های بزرگ به صورت رسمی مشغول به کار شوند. این حقیقت که هکر‌های مورد اشاره از تمام جژئیات نحوه عملکرد مجرمان فضای مجازی اطلاع دارند، آنها را به یک عضو ارزشمند در هر تیمی تبدیل می‌کند.

اما خب طبیعتا شما باید در مرحله اول توانایی‌های لازم برای تبدیل شدن به یک هکر را داشته باشید.

آيا موقعیت‌های شغلی متنوعی برای اینگونه هکر‌ها وجود دارد؟

اگر شما در زمینه هک کردن استعداد دارید و می‌خواهید از آن استفاده مفیدی کنید، باید بگویم که خوش شانس هستید. هک اخلاق‌مدارانه به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از مهمترین مو‌قعیت‌های شغلی جهان است و تقاضا برای آن نیز رو به گسترش است.

یک هکر کلاه سفید رسمی می‌توانند در موقعیت‌های شغلی مختلفی از جمله مدیریت ریسک،‌مهندسی اجتماعی،‌ ایمن‌سازی و …ایفای نقش کند. هرکدام از موارد گفته شده هدف منحصر به فرد خود را دارند.

هکر کلاه سفید

هکر‌های اخلاق‌مدار معمولا از خود با عنوان‌هایی همچون «بررسی کننده نفوذ» و یا «مشاور امنیت شبکه» یاد می‌کنند. هرکدام از این نقش‌ها شامل هک کردن سیستم‌های شرکت می‌شود. این کار سبب می‌شود که کسب‌ و کار‌ها از جایگاه خود از نظر امنیت مجازی و اقدام‌های ممکن برای افزایش ایمنی سیستم‌های خود آگاه شوند.

از آنجایی که تیم امنیتی یک سازمان معمولا دارای قسمت‌هایی با نام تیم قرمز و تیم آبی است، اینگونه افراد با نام «تیم قرمز» شناخته می‌شوند. وظیفه تیم قرمز هک کردن سیستم‌های کامپیوتری و بررسی و هدف‌ قرار دادن نقاط ضعف آنها است و تیم آبی نیز سعی می‌کند حمله تیم قرمز را پس زده و از سیستم محافظت کند.

هک سفید: رویکردی جدید به مقوله امنیت

هکر کلاه سفید

حملات مجازی همچون باج افزار‌ها،‌ فیشینگ، حمله به گذرواژه‌ها و حمله روز صفر در حال افزایش هستند؛ اما به لطف هکرهای کلاه سفید می‌توان این تهدیدات را محدود کرد. از آنجایی که داده مهمترین سرمایه هر سازمانی است، این روز‌ها اکثر شرکت‌ها از هکرهای کلاه سفید برای شناسایی آسیب‌پذیری‌های سیستم‌هایشان بهره می‌برند.

اگر تمایل دارید که اطلاعات بیشتری در این حوزه کسب کرده و به عنوان یک هکر کلاه سفید مشغول به کار شوید، الان بهترین زمان ممکن است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*