مقایسه آیفون ۱۳ پرو مکس با گلکسی اس ۲۱ اولترا

مقایسه آیفون ۱۳ پرو مکس با گلکسی اس ۲۱ اولترا ؛ کدام را بخریم؟

با ورود پرچمدار جدید اپل به بازار، رقابت بین گوشی‌های گران قیمت شدت گرفته است. به همین بهانه به مقایسه آیفون ۱۳ پرو مکس با گلکسی اس ۲۱ اولترا خواهیم پرداخت.

از زمانی که جنگ بین آیفون‌ها و گوشی‌های اندرویدی شکل گرفته، همیشه مبارزه بین اپل با سامسونگ هم داغ بوده است. در سال ۲۰۲۱ این دو کمپانی گوشی‌های توانمند و بزرگی را روانه بازار کرده‌اند که از نظر مشخصات فنی می‌توانند غنی‌ترین گوشی‌های حال حاضر جهان نیز لقب بگیرند. اپل با آیفون ۱۳ پرو مکس و سامسونگ هم با گلکسی اس ۲۱ اولترا خود بازار را قرق کرده‌اند.

همانطور که می‌دانید، هر یک از این گوشی‌ها دارای نقاط ضعف و قوت خاص به خود هستند، اما در کدام بخش توانمندتر هستند تا ارزش خرید بیشتری پیدا کنند؟ ما در این پست به مقایسه آیفون ۱۳ پرو مکس با گلکسی اس ۲۱ اولترا خواهیم پرداخت تا امکاناتی که به شما ارائه می‌کنند را کنار هم بگذاریم و به شما در انتخاب یک گوشی پرچمدار جدید کمک کنیم.

مقایسه آیفون ۱۳ پرو مکس با گلکسی اس ۲۱ اولترا

طراحی

  • گوشی اپل: ابعاد ۱۶۰.۸ در ۷۸.۱ در ۷.۷ میلی‌متر | وزن ۲۴۰ گرم | بدنه فولاد ضد زنگ و شیشه | گواهی IP68 برای مقاومت در برابر نفوذ آب، گرد و غبار
  • گوشی سامسونگ: ابعاد ۱۶۵.۱ در ۷۵.۶ در ۸.۹ میلی‌متر | وزن ۲۲۷ گرم | بدنه آلومینیوم و شیشه | گواهی IP68 برای مقاومت در برابر نفوذ آب، گرد و غبار

طی سالیان اخیر سامسونگ و اپل راه متفاوتی را برای طراحی گوشی‌های هوشمند خود در پیش گرفته‌اند. تنها شباهت طراحی این گوشی‌ها ساخته شده از شیشه و فلز است. با این حال اپل از یک جنس بسیار مستحکم به نام فولاد ضد زنگ استفاده کرده، در حالی که گوشی سامسونگ از جنس آلومینیوم ساخته شده است.

گرچه گوشی سامسونگ قد بلندتر و به طور قابل توجهی ضخیم‌تر از آیفون است، اما وزن سبک‌تری دارد، کمی باریک‌تر است و قاب پشتی آن کمی منحنی است. این باعث می‌شود در دست‌گیر گوشی با یک دست راحت‌تر باشد، در حالی که آیفون گوشی شیک‌تری است. انحنای لبه‌های گوشی گلکسی اس ۲۱ اولترا اگرچه ناچیز است، اما باعث می‌شود در دست‌گیری گوشی راحت‌تر شود.

مقایسه آیفون ۱۳ پرو مکس با گلکسی اس ۲۱ اولترا

اینطور به نظر می‌رسد که اپل با دقت بیشتری گوشی خودش را طراحی کرده است. به طور مثال به ماژول دوربین نگاه کنید که گویا با شیشه پشتی یکپارچه است. سامسونگ هم ماژول دوربین را با فریم دور گوشی به شکل یکپارچه درآورده است، اما خطوط ریزی آن‌ها را از هم جدا می‌کند که باعث می‌شود تمام تصورات شما خراب شود.

همین قضیه در مورد قاب جلویی گوشی هم صدق می‌کند. اپل از حاشیه‌هایی با اندازه یکسان در هر چهار طرف نمایشگر استفاده کرده و حتی این حاشیه‌ها را کمی به طرف بیرون انحنا داده است. این در مورد گوشی سامسونگ صدق نمی‌کند، ولی به لطف یک نمایشگر منحنی، حاشیه‌های آن باریک‌تر از گوشی اپل به نظر می‌رسند و حس بهتری از یک گوشی لبه به لبه بدون حاشیه را به کاربر القا می‌کنند. علاوه بر این، حفره‌ای که درون نمایشگر گلکسی اس ۲۱ اولترا قرار گرفته تا از دوربین سلفی گوشی میزبانی کند حتی از نسخه قبلی هم کوچک‌تر شده است و برخلاف ناچ بالای نمایشگر آیفون، فضای زیادی را اشغال نمی‌کند.

مقایسه آیفون ۱۳ پرو مکس با گلکسی اس ۲۱ اولترا

اگرچه ناچ با هدف خاصی در بالای آیفون وجود دارد. آن از FaceID میزبانی می‌کند که سریع‌ترین و امن‌ترین راه باز کردن قفل گوشی با چهره است. کافیست گوشی‌تان را بردارید و به آن نگاه کنید تا قفل صفحه باز شود. هرچند در دنیای امروز ما که همه به ناچار باید ماسک بزنیم، استفاده از این قابلیت نمی‌تواند چندان مفید باشد. در آن سو سامسونگ از یک حسگر اثر انگشت در زیر نمایشگر گوشی خودش اتفاده کرده که سرعت بسیار بالایی دارد و می‌توانید اگر چهره شما با ماسک پوشانده شده بود، از این طریق قفل گوشی‌تان را باز کنید.

در مقاومت در برابر آب و گرد و غبار هر دو گوشی گواهی IP68 را دریافت کرده‌اند. اگرچه گوشی گلکسی اس ۲۱ اولترا فقط در عمق ۱.۵ متری آب دوام میاورد، ولی اپل می‌گوید آیفون ۱۳ پرو مکس قادر به مقاومت در عمق ۶ متری آب (به مدت ۳۰ دقیقه) است.

نمایشگر

  • گوشی اپل: ۶.۷ اینچی OLED | رزولوشن ۱۲۸۴ در ۲۷۷۸ پیکسل | پشتیبانی از Dolby Vision و HDR10 | اوج روشنایی ۱۲۰۰ نیت | نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی متغیر
  • گوشی سامسونگ: ۶.۸ اینچی OLED | رزولوشن ۱۴۴۰ در ۳۲۰۰ پیکسل | پشتیبانی از +HDR10 | اوج روشنایی ۱۵۰۰ نیت | نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی متغیر

وقتی مبحث صفحه نمایش به میان می‌آید، شاید مشخصات فنی روی کاغذ این را در ذهن شما تداعی کند که یک گوشی برتر از دیگی است، اما هر دو گوشی به طرز شگفت‌انگیزی شبیه به هم هستند. البته تفاوت‌هایی هم وجود دارد، ولی این تفاوت‌ها به قدری نیست که بخواهیم یک مدل را برتر از دیگری بدانیم.

به طور مثال نماینده سامسونگ نمایشگر بزرگ‌تر و کمی شفاف‌تر به خاطر تراکم پیکسلی بیشترش دارد، اما وقتی درست بعد از دیدن یک تصویر در نمایشگر گلکسی اس ۲۱ اولترا، همان تصویر را در نمایشگر آیفون ۱۳ پرو مکس می‌بینید، به سختی می‌توانید تفاوتی بین آن‌ها پیدا کنید. و جالب اینجاست برخلاف اوج روشنایی بیشتر نمایشگر گوشی سامسونگ، این پنل نمایشگر آیفون است که روشن‌تر به نظر می‌رسد!

مقایسه آیفون ۱۳ پرو مکس با گلکسی اس ۲۱ اولترا

روی هر دو گوشی محتوای ویدیویی مختلفی را از نتفلیکس گرفته تا یوتیوب و دیزنی پلاس مشاهده کردیم. به نظر می‌رسد نمایشگر گوشی اپل در مقایسه با سامسونگ کنتراست بالاتری دارد و این یعنی کمی شفافیت بیشتری دارد. این درحالیست که نمایشگر سامسونگ ویدیوها را کمی لطیف‌تر و بیشتر نزدیک به واقعیت نشان می‌دهد. البته که اگر حالت Vivid Mode را در گوشی گلکسی اس ۲۱ اولترا فعال کنید، قضیه کاملاً متفاوت خواهد شد. این حالت تمام رنگ‌ها را تقویت می‌کند.

هر دو نمایشگر نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی را ارائه می‌کنند که می‌تواند ناوبری فوق‌العاده روان در رابط کاربری اصلی، منوها و تنظیمات مختلف یا نوار نوتیفیکیشن را در اختیار شما بگذارد. اما در فیلم دیدن این نرخ رفرش هیچ تفاوتی را به وجود نخواهد آورد.

این دو نمایشگر حتی از فناوری انطباق رنگ با محیط مشابهی نیز به خصوص برای کاهش نور آبی صفحه و مطابقت دمای رنگ با نور محیط اطراف استفاده می‌کنند. البته این فناوری معمولاً صفحه نمایش را کمی گرم‌تر می‌کند.

عملکرد و باتری

  • گوشی اپل: پردازنده شش هسته‌ای A15 Bionic | حافظه ۱۲۸/۲۵۶/۵۱۲ گیگ و ۱ ترابایت | باتری ۴،۳۰۰ میلی‌آمپر ساعتی با شارژ سیمی ۲۷ وات و شارژ بی‌سیم ۱۵ وات مگ سیف
  • گوشی سامسونگ: پردازنده ۸ هسته‌ای اگزینوس یا اسنپدراگون ۸۸۸ | حافظه ۱۲۸/۲۵۶/۵۱۲ گیگ | باتری ۵،۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی با شارژ سیمی ۲۵ وات و شارژ بی‌سیم ۱۵ وات

اگر فقط یک بخش وجود داشته باشد که نتوان از روی کاغذ به مقایسه آن پرداخت، عملکرد فنی و عمر باتری است. هر دو گوشی از سیستم عامل بسیار متفاوتی استفاده می‌کنند که iOS در استفاده عمومی کارآمدتر از اندروید است. به همین خاطر است که آیفون‌ها نیازی به ظرفیت زیاد رم و باتری گوشی‌های اندرویدی نیازی ندارند.

این دو گوشی در سرعت بسیار شبیه به یکدیگر هستند. هر دو سریع و پاسخ‌گو هستند و اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها را به سرعت بارگذاری می‌کنند. این درحالیست که چیپست سامسونگ از دو هسته پردازنده اضافه‌تر در مقایسه آیفون ۱۳ پرو مکس بهره می‌برد. سامسونگ در آمریکا گوشی خودش را با چیپست اسنپدراگون و سایر نقاط جهان با اگزینوس خودش عرضه می‌کند.

مقایسه آیفون ۱۳ پرو مکس با گلکسی اس ۲۱ اولترا

وقتی این دو گوشی را کنار هم می‌گذاریم، آیفون اکثر بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها را سریع‌تر از سامسونگ اجرا می‌کند. البته این اختلاف کمتر از ۱ ثانیه است.

اپل به صورت رسمی ظرفیت باتری آیفون را اعلام نکرده است، اما کالبدشکافی آیفون ۱۳ پرو مکس یک باتری ۴،۳۰۰ میلی‌آمپر ساعتی در زیر قاب آن را فاش می‌کند. این حدود ۷۰۰ میلی‌آمپر ساعت کمتر از ظرفیت باتری ۵،۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی گوشی گلکسی اس ۲۱ اولترا است. با این حال آیفون می‌تواند شارژدهی بیشتری داشته باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد با استفاده ۳ الی ۴ ساعت از گوشی در روز، باتری آیفون می‌تواند خودش را به پایان روز دوم هم برساند.

باتری گوشی سامسونگ هرگز تا روز دوم دوام نمی‌اورد. با پایان روز دوم در مناطقی که به 5G دسترسی نداشته باشید و اکثر روز را در خانه سپری کنید، نهایتاً شارژ‌ باتری به ۴۰ درصد خواهد رسید. بنابراین باید آیفون ۱۳ پرو مکس را یکی از بهترین گوشی‌های پرچمدار حال حاضر بازار از نظر عمر باتری دانست.

هیچ یک از گوشی‌ها شارژ سریع مخصوص به خود را ارائه نمی‌کنند و فقط از فناوری Power Delivery پشتیبانی می‌کنند. آیفون می‌تواند با سرعت ۲۷ وات شارژ شود (اگر از یک شارژر پرسرعت استفاده شود)، در حالی که گوشی سامسونگ هم با توان ۲۵ وات شارژ می‌شود. هر دو همچنین از شارژ بی‌سیم ۱۵ وات پشتیبانی می‌کنند.

دوربین‌ها

  • گوشی اپل: سیستم دوربین سه‌گانه
    • ۱۲ مگاپیکسلی f/1.5 – واید ۲۶ میلی‌متری – لرزشگیر اپتیکال سنسور شیفت
    • ۱۲ مگاپیکسلی f/2.8 – تله فوتو ۷۷ میلی‌متری – لرزشگیر اپتیکال تصویر – زوم اپتیکال ۳ برابری
    • ۱۲ مگاپیکسلی f/1.8 – اولترا واید ۱۳ میلی‌متری
    • فیلمبرداری 4K با ۶۰ فریم بر ثانیه و دالبی ویژن
  • گوشی سامسونگ: سیستم دوربین چهارگانه
    • ۱۰۸ مگاپیکسلی f/1.8 – واید ۲۴ میلی‌متری – لرزشگیر اپتیکال تصویر و فوکوس خودکار لیزری
    • ۱۰ مگاپیکسلی f/4.9 – پریسکوپی ۲۴۰ میلی‌متری – زوم اپتیکال ۱۰ برابری
    • ۱۰ مگاپیکسلی f/2.4 – تله فوتو ۷۲ میلی‌متری – لرزشگیر اپتیکال تصویر – زوم اپتیکال ۳ برابری
    • ۱۲ مگاپیکسلی f/2.2 – اولترا واید ۱۳ میلی‌متری
    • فیلم‌برداری 8K با ۲۴ فریم بر ثانیه و +HDR10

اگر بگوییم سیستم دوربین این دو گوشی شبیه به هم است، دروغ گفته‌ایم. حداقل روی کاغذ هم که شده گوشی سامسونگ یک دوربین اضافه‌تر دارد.

یک دوربین واید، یک دوربین اولترا واید و یک دوربین تله فوتو با زوم ۳ برابری اپتیکال در هر دو گوشی وجود دارد، اما گوشی سامسونگ یک دوربین پریسکوپی اضافه‌تر با زوم ۱۰ برابری اپتیکال را هم در اختیار دارد. این سلاح مخفی سامسونگ است که به شما اجازه می‌دهد بدون افت کیفیت، زوم بیشتری در تصاویر داشته باشید. البته شما نباید انتظار همان کیفیت و جزئیات تصاویری که با دوربین اصلی ثبت می‌کنید را از این دوربین پریسکوپی انتظار داشته باشید.

اما در دوربین اصلی، فناوری دو گوشی شبیه به هم است. شما در هر دو یک لرزشگیر تصویر را در اختیار خواهید داشت که هر یک از تکنیک منحصر به فردی برای گرفتن لرزش دست حین فیلمبرداری استفاده می‌کنند. سامسونگ لرزشگیر را به داخل لنز برده، در حالی که اپل از فناوری لرزشگیر سنسور شیفت استفاده کرده است. اما آنچه که مشخص است، نتایج مشابه دو سیستم در این گوشی‌ها است.

آیفون گاهی در مقایسه با گوشی سامسونگ کنتراست بیشتری به عکس‌ها می‌بخشد. این به خصوص در عکس‌های داخلی بیشتر نمایان است. به همین خاطر تصاویر نسبتاً تاریک‌تر و کمتر شبیه به دنیای واقعی هستند. اما در دیگر موقعیت‌ها به خصوص عکس‌هایی که در محیط‌های خارجی گرفته می شود، همه چیز طبیعی‌تر و واقعی‌تر از دوربین سامسونگ به نظر می‌رسد. با دقت به عکس‌هایی که از مناظر سبز و آسمان آبی گرفته می‌شود، متوجه کمی اشباع بیش از حد رنگ توسط سامسونگ می‌شوید که باعث می‌شود عکس‌ها دور از واقعیت باشند.

با این حال رنگ عکس‌هایی که با دوربین اولترا واید آیفون گرفته می‌شود با دوربین اصلی گوشی مطابقت ندارد که چنین چیزی از سوی اپل بعید به نظر می‌رسید. همین قضیه در خصوص سامسونگ هم صدق می‌کند. مقایسه حالت عکاسی ماکرو آیفون و گوشی سامسونگ هم نشان می‌دهد که جزئیات عکس‌های ماکرو در گوشی سامسونگ کمی بهتر است.

در عکس‌هایی که در محیط‌های تاریک گرفته شده، عملکرد هر دو گوشی خوب است؛ هرچند دمای عکس‌های آن‌ها با هم کمی متفاوت است. به طور مثال در اتاقی که یک لامپ کم نور سفید روشن باشد، دوربین گلکسی اس ۲۱ اولترا می‌تواند وایت بالانس را تنظیم کرده و رنگ‌ها را همانگونه که هستند نشان دهد. اما آیفون ۱۳ پرو مکس برخلاف سامسونگ گرمای عکس را بیشتر می‌کند و یک حاله قرمز کم‌رنگ به تصویر اضافه می‌کند.

در عکس‌های محیط‌های بیرونی در حالت شب متوجه شدیم که هر سه دوربین سامسونگ عکس‌های لطیف‌تر و طبیعی‌تری نسبت به آیفون می‌گیرند. پرچمدار اپل کمی بیش از حد کنتراست را تقویت می‌کند تا بتواند تصویر را واضح‌تر نشان دهد. با این حال عکس‌های هر دو گوشی در شب کاملاً روشن، بدون تاری و واضح خواهند بود.

هر دو گوشی می‌توانند ویدیوهای اسلوموشن بگیرند؛ اما در آیفون یک حالت فیلمبرداری جدیدتر به نام Cinematic Mode اضافه شده که پس زمینه سوژه را به شکل کاملاً طبیعی تار می‌کند تا تمرکز کامل روی سوژه باشد. این حالت به خوبی پس زمینه اشیاء یا سوژه‌هایی که متحرک نیستند را تار می‌کند. ولی اگر سوژه شما زیاد تکان می‌خورد، این حالت نمی‌تواند خیلی خوب این کار را انجام دهد و با وضوح کمتری فیلمبرداری خواهد کرد. با این وجود نتیجه نهایی همچنان زیباتر از حالت فیلمبرداری معمولی و لمس سوژه روی صفحه برای فوکوس کردن روی آن است.

دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس می‌تواند فیلم‌های Dolby vision HDR با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه بگیرد. در آن سمت دوربین گلکسی اس ۲۱ اولترا هم فیلم‌های +HDR10 با رزولوشن 8K و نرخ ۲۴ فریم بر ثانیه می‌گیرد. به طور کلی استفاده از دوربین‌های اپل با وجود گزینه‌های کمی که داخل منوی دوربین قرار دارد آسان‌تر است. سامسونگ حالت‌های عکاسی و فیلمبرداری مختلفی را در اپلیکیشن دوربین گنجانده است که می‌توانند شما را سردرگم کنند. همچنین هر دو دوربین حداقل با دوربین اصلی خود لرزشگیر ویدیویی خوبی را ارائه می‌کنند.

در انتها باید گفت، صرف نظر از اینکه آیفون را انتخاب می‌کنید یا سامسونگ، شما سیستم دوربین خوبی را در اختیار خواهید داشت. با این حال ما معتقدیم دوربین گلکسی اس ۲۱ اولترا، خصوصاً برای عکاسی بهترین دوربین حال حاضر در بین گوشی‌های هوشمند خواهد بود.

اکوسیستم‌ها

نرم افزار و اکوسیستم‌ها را نیز باید در مقایسه آیفون ۱۳ پرو مکس با گلکسی اس ۲۱ اولترا در نظر گرفت که البته هر دو کاملاً توانمند ظاهر شده اند. سامسونگ محصولات جانبی متنوعی مثل گلکسی واچ ۴ دارد که یک ساعت هوشمند توانمند با امکاناتی مناسب است. در آن سو هم فکر نمی‌کنم اپل واچ نیازی به معرفی داشته باشد. اپل اخیراً از تگ‌های مکان‌یاب AirTags رونمایی کرده، در حالی که SmartTag سامسونگ با آن رقابت می‌کند. و همینطور باید به ایرپادز اپل و گلکسی بادز سامسونگ به عنوان یکی از بهترین ایربادهای بی‌سیم جهان یاد کرد. اگر هم شما یک تلویزیون سامسونگ داشته باشید، با اپلیکیشن SmartThings روی گوشی خود می‌توانید کنترل تلویزیون را به دست بگیرید. همین مورد در خصوص آیفون‌ها و ستاپ‌باکس‌های اپل تی‌وی هم صدق می‌کند.

اما اگر کاربر مک باشید، استفاده از یک آیفون مزیت‌های بی‌شماری دارد. به عنوان مثال می‌توانید در لحظه بین دستگاه‌های مختلف خود فایل یا متن کپی و پیست کنید.

قیمت

هر دو گوشی جزو گران قیمت‌ترین گوشی‌های هوشمند حال حاضر بازار نیز هستند. گوشی گلکسی اس ۲۱ اولترا با قیمت پایه ۱،۱۹۹ دلاری به فروش می‌رسد. در آن سمت هم قیمت پایه آیفون ۱۳ پرو مکس اپل ۱،۰۹۹ دلار است.

جمع‌بندی

در مجموع اگر هر یک از این گوشی‌ها را انتخاب کنید، صاحب یک دستگاه عالی خواهید شد. ما تصور می‌کنیم که اپل در عملکرد کلی و عمر باتری بهتر ظاهر شده، در حالی که سامسونگ در بخش دوربین توانمندتر بوده است. اما تفاوت‌ها بین این دو گوشی ناچیز است. پس در اینجا انتخاب شما باید بین دو پلتفرم متفاوت باشد: اندروید یا آی او اس؟