بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال

آموزش بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال

اگر اطلاعات هارد اکسترنال شما ناخواسته پاک شده در این مطلب بهترین روش‌ها و ابزارها را برای بازیابی اطلاعات حذف شده هارد اکسترنال به شما آموزش می‌دهیم.

هاردهای اکسترنال به خاطر سرعت، هزینه و آسودگی که دارند، خیلی در میان استفاده کنندگان و مردم محبوب هستند. با این حال، این هاردها همانند هارد دیسک‌های معمولی در معرض خطرات از دست دادن اطلاعات بوده و ممکن است از طریق نرم افزاری یا از طریق فنی اطلاعات خود را از دست بدهند.

خوشبختانه، اگر شما یک شخصیت پیشگیرانه داشته باشید، معمولاً اطلاعات را می‌توان بازیابی کرد. در ادامه با روش‌های مختلف بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال همراه ما باشید.

انواع خرابی هارد اکسترنال

قبل از اینکه به سراغ روش‌های بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال برویم، بسیار مهم است که از دلیل خرابی هارد اکسترنال آگاهی داشته باشیم. این امر باعث می‌شود که ما بهترین روش را برای بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال انتخاب کنیم.

نقص فنی

از آنجایی که هاردهای اکسترنال از چند قسمت متحرک تشکیل شده‌اند، احتمال دارد که در گذر زمان کمی خط و خش و شکستگی را تجربه کنند. متداول‌ترین قسمت‌هایی از یک هارد اکسترنال که آسیب می‌بینند بخش‌های اسپیندل، سرک‌های رید و رایت (Read/Write) و بازوهای متحرک است.

صداهایی مانند خرد شدن و کلیک کلیک که گاهی اوقات از هارد اکسترنال در می‌آید، نشانه‌هایی از نقص فنی یا فیزیکی هارد است. در این صورت، فایل‌های موجود در هارد شما ممکن است خراب یا مخفی شوند و هارد از خود یک صدای بوق متداوم منتشر کند. این صدای بوق متداوم معمولاً ناشی از خرابی در قسمت سرک‌های رید و رایت است.

در مورد نقص فنی یا خرابی فیزیکی کار زیادی از شخص بر نمی‌آید تا بتواند از خط و خش و شکستگی و سایش جلوگیری کند؛ با این حال، بسیار مهم است که هارد را با دقت جا به جا کرده و همیشه یک فضای پشتیبان دوم برای فایل‌های خود داشته باشید.

نقص نرم افزاری

علاوه بر نقص‌های فنی و خرابی‌های فیزیکی، هارد شما ممکن است با مشکل نرم افزاری رو به رو شود. این مشکل می‌تواند بابت نقص در «میان افزار» یا (firmware) باشد که در این صورت هارد اکسترنال شما در برقراری ارتباط با کامپیوتر دچار مشکل می‌شود و کامپیوتر نمی‌تواند به صورت کامل هارد اکسترنال را شناسایی کند.

نفوذ بد افزارها به سیستم نیز می‌تواند منجر به نقص نرم افزاری شود. در واقع، اکثر بد افزارها برای قفل کردن اطلاعات شما طراحی می‌شوند مگر اینکه به هکرها باج افزار پرداخت کنید. باج افزار گونه‌ای از بدافزارها هستند که دسترسی به سامانه را محدود می‌کنند و ایجادکننده آن برای برداشتن محدودیت درخواست باج می‌کند. حتی بدتر، یک ویروس ممکن به کلی اطلاعات موجود در هارد اکسترنال شما را نیست و نابود کند. هنگام اتصال مجدد هارد به کامپیوتر، ممکن است فایل‌ها و پوشه‌ها از باز شدن خودداری کنند یا به طور تصادفی ناپدید شوند و سپس دوباره ظاهر شوند.

نقص نرم افزاری عمدتاً قابل پیشگیری است. برخی از عادات خوبی که باید رعایت شود شامل سرمایه گذاری بر روی یک بسته آنتی ویروس خوب و جلوگیری از قطع ناگهانی هارد دیسک هنگام کپی یا جابجایی فایل‌ها است. قبل از جدا کردن هارد از کامپیوتر، بهتر است اول با استفاده از گزینه Eject اتصال آن را با کامپیوتر قطع کرده و سپس اقدام به جدایی فیزیکی کنید.

روش‌ های بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال

در بیشتر موارد، بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال شما امکان پذیر است. علاوه بر این، این احتمال وجود دارد که هارد تنها با یک نقص موقت یا ارور قابل پیشبینی رو به رو شده باشد که این مشکل‌ها با اتصال مجدد هارد یا اجرای برنامه‌های کاربردی مانند CHKDSK برطرف می‌شود. بنابراین، اگر هارد شما دچار نقص فنی یا فیزیکی نشده است، این اولین اقدام شما برای بازیابی اطلاعات باید باشد:

اجرای دستور متنی CHKDSK

دستور متنی CHKDSK یک ابزار داخلی کنترل دیسک در ویندوز است که هارد شما را اسکن و تعمیر می‌کند؛ حتی اگر هارد شما یک هارد اسکترنال باشد. این ابزار را می‌توان با استفاده از «خط فرمان» (Command Prompt) اجرا کرد.

  1. در بخش جست و جوی منوی استارت، واژه cmd را تایپ کنید. بر روی نتیجه جست و جوی بالا آمده کلیک راست کنید و گزینه Run as administrator انتخاب کنید.
  2. در کنسول بالا آمده واژه chkdsk X: /f تایپ کنید. دقت داشته باشید که حرف X در این واژه باید به نشان درایو هارد شما تغییر کند. سپس کلید اینتر را فشار دهید.
  3. منتظر بمانید تا اسکن CHKDSK کامل شود. بسته به اندازه هارد اکسترنال شما ممکن است کمی طول بکشد.
  4. پس از اتمام اسکن، CMD را ببندید؛ سپس کامپیوتر خود را مجدداً راه اندازی کنید تا بررسی کنید که آیا درایو دوباره کار می‌کند یا خیر.

نصب مجدد درایور

همه اجزای کامپیوتر شما با استفاده از درایورها با سیستم عامل ارتباط برقرار می‌کنند. بنابراین، اگر درایور هارد اکسترنال شما به درستی نصب نشده باشد، احتمالاً می‌تواند منجر به خطا شود. خوشبختانه به راحتی می‌توانید درایور را با استفاده از ابزار Device Manager در ویندوز نصب کنید.

Device Manager

  1. در ابتدا از کلیدهای ترکیبی WINDOWS + R برای اجرای RUN استفاده کنید. در باکس متن، واژه devmgmt.msc را تایپ کرده و کلید اینتر را بزنید تا پنجره Device Manager باز شود.
  2. بخش Disk drives را بسط داده و به دنبال درایور هارد اسکترنال خود بگردید. اگر در این بخش نمی‌توانید پیدایش کنید، در بخش Portable devices دنبالش بگردید.
  3. پس از پیدا کردن، بر روی درایو هارد اکسترنال کلیک راست کرده و گزینه Uninstall device را انتخاب کنید.
  4. پس از حذف درایور، Device Manager را ببندید و کامپیوتر خود را مجدداً راه اندازی کنید. ویندوز به طور خودکار درایور را دوباره نصب می‌کند.

اگر این روش‌های ذکر شده در بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال موثر نبود، از قرار معلوم هارد اکسترنال شما دارای مشکل جدی‌تری است. در این حالت، بهتر است از یک نرم افزار ثالث برای اسکن و بازیابی فایل‌ها استفاده شود یا از شرکت بازیابی اطلاعات کمک بگیرید.

بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال با استفاده از نرم افزار ثالث

نرم افزارهای بازیابی اطلاعات ثالث زیادی وجود دارد که می‌تواند به شما در بازیابی اطلاعات از دست رفته کمک کند. با این حال، اکثر آنها بابت خدماتشان پول دریافت می‌کنند.

خوشبختانه استفاده از این برنامه‌ها بسیار ساده است و حتی کاربران مبتدی نیز می‌توانند از آن‌ها برای بازیابی اطلاعات هارد اکسترنال خود استفاده کنند. برای این مطلب، ما از نرم افزار Wondershare Recoverit استفاده می‌کنیم، زیرا که صد مگابایت حجم رایگان برای بازیابی اطلاعات اختصاص داده است؛ اما مراحل مورد استفاده باید تقریباً در همه برنامه‌های بازیابی دیگر یکسان باشد.

Wondershare Recoverit

  1. نرم افزار Wondershare Recoverit یا هر نرم افزار بازیابی دیگر به انتخاب خودتان را دانلود کنید.
  2. نرم افزار دانلود کرده را نصب کنید و برای باز کردن آن بهتر است از گزینه Run as Administrative استفاده کنید.
  3. پس از نصب و باز کردن نرم افزار، درایور هارد اکسترنال را در صفحه اصلی انتخاب کنید، سپس بر روی Start کلیک کنید.
  4. منتظر بمانید تا نرم افزار اسکن هارد دیسک را به پایان برساند.
  5. پیش نمایشی از فایل‌های بازیابی شده مشاهده می‌کنید، فایل‌هایی را که می‌خواهید بازیابی شوند انتخاب کرده و بر روی Recover کلیک کنید.

از یک شرکت بازیابی اطلاعات کمک بگیرید

اگر اطلاعات بسیار مهمی را بر روی هارد اکسترنال خود ذخیره کرده‌اید و هیچ یک از روش‌های دیگر جواب نداده، ممکن است بهتر باشد که با یک شرکت بازیابی اطلاعات ارتباط بر قرار کنید. این شرکت‌ها در بازیابی اطلاعات تخصص دارند و معمولاً می‌توانند اطلاعات شما را حتی در بدترین شرایط بازیابی کنند.

مراحل کمک گرفتن از یک شرکت بازیابی اطلاعات شامل موارد زیر می‌شود:

  1. با یک شرکت تماس گرفته و مشکل دقیق خود را برای آن‌ها توضیح دهید.
  2. اکثر این شرکت‌ها بدون هزینه مشکل هارد شما را ارزیابی می‌کنند. این بدین معناست که بایستی هارد خود را برای آن‌ها ارسال کرده یا شخصاً به شرکت مراجعه کرده و هارد را تحویل دهید.
  3. پس از ارزیابی اولیه، شرکت هزینه دقیق را به شما اعلام خواهد کرد.
  4. بسته به انتخاب خودتان می‌توانید روند را ادامه دهید یا خیر.

اطلاعات بازیابی شد

از دست دادن ناگهانی اطلاعات در هارد اکسترنال همیشه ترسناک است. با این حال، اگر تمام مواقع نشود اما اکثر مواقع می‌شود این اطلاعات را با استفاده از روش‌های ذکر شده در بالا بازیابی کرد.

علاوه بر این، این روش‌ها فقط به هارد اکسترنال محدود نمی‌شوند؛ حتی عوامل بیشتری می‌توانند به هارد اینترنال یا داخلی کامپیوتر شما آسیب برسانند. بنابراین، همیشه بهتر است از عوامل و راه حل‌های احتمالی آن آگاه باشید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*