کامپیوتر کوانتومی چین

کامپیوتر کوانتومی چین 1 میلیون برابر قدرتمندتر از گوگل است

رقابت میان چین و آمریکا در حوزه رایانه‌های کوانتومی به اوج خود رسیده و اکنون فیزیکدانان چینی ادعا می‌کنند کامپیوتر کوانتومی چین 1 میلیون برابر قدرتمندتر از کامپیوتر کوانتومی گوگل است.

شواهد حاکی از آن است که رقابت در حوزه توسعه کامپیتورهای کوانتومی میان آمریکا و چین به میزان چشمگیری افزایش پیدا کرده است. در همین راستا فیزیکدانان چینی مدعی ساخت دو کامپیوتر کوانتومی فوق سریع شدند که به دلیل استفاده از فوتون‌های نوری نسبت به رقبای آمریکایی خود بسیار قدرتمندتر هستند. گزارش این فیزیکدانان که اخیرا در دو مجله داوری Physical Review Letters و Science Bulletin منتشر شده نشان می‌دهد ادعای جدید چینی‌ها بر خلاف گذشته به واقعیت بسیار نزدیک است.

کامپیوتر کوانتومی چین رقیب جدی گوگل

کامپیوتر کوانتومی چین

جیوژانگ 2 (Jiuzhang 2) یکی از دو کامپیوتر جدید چین محسوب می‌شود که قادر است معادله‌ای را در یک میلی‌ثانیه محاسبه کند؛ این در حالی است که سریع‌ترین کامپیوتر معمولی جهان برای انجام آن نیازمند 30 تریلیون سال زمان خواهد بود. شبکه دولتی چین روز سه شنبه این پیشرفت چشمگیر تیم تحقیقاتی چینی را برای اولین بار رسانه‌ای کرد.

پان جیانوی، محقق ارشد این مطالعات در این خصوص عنوان کرد ابرکامپیوتر زوچونگژی 2 (Zuchongzhi 2) یک کامپیوتر کوانتومی ابررسانا قابل برنامه‌ریزی 66 کیوبیتی محسوب می‌شود که از رایانه کوانتومی 55 کیوبیتی گوگل سیکامو حدود 10 میلیون برابر سریع‌تر است. از این رو آن را باید سریع‌ترین ماشین در جهان دانست. همچنین این ابرکامپیوتر اولین ماشینی محسوب می‌شود که موفق شد طی دو سال گذشته گوگل را شکست دهد.

کامپیوتر کوانتومی چین

کامپیوتر کوانتومی زوچونگژی 2 به عنوان نسخه ارتقا پیدا کرده دستگاه قبلی محسوب می‌شود که سه ماه قبل فرایند ساخت آن کامل شد، اما جیوژانگ 2 یک کامپیوتر کوانتومی بسیار متفاوت است که از نور استفاده می‌کند و کاربردهای کمتری را به همراه خواهد داشت، اما با سرعت شگفت‌آور 100 هزار میلیارد بار سریع‌تر از بزرگ‌ترین رایانه‌های معمولی امروزی می‌تواند معادلات را محاسبه کند.

ویژگی‌های این دو کامپیوتر کوانتومی چین می‌تواند در حوزه محاسبات و رایانش انقلاب جدیدی را به وجود آورد. البته نمی‌توان انتظار داشت این دو کامپیوتر به این زودی‌ها به بازار عرضه شوند. همچنین این دو کامپیوتر فقط در محیط‌های بکر و فقط برای کارهای بسیار خاص مورد استفاده قرار خواهند گرفت. ضمن این که در حال حاضر با وجود مراقبت‌های ویژه همچنان خطاهای زیادی در آن وجود دارد.

پروفسور پان از دانشگاه علم و فناوری چین عنوان کرد امیدواریم طی 4 یا 5 سال آینده بتوانیم تمام خطاهای کوانتومی این ماشین‌ها را تصحیح کنیم. در واقع این دو کامپیوتر کوانتومی چین قادرند پیشرفت‌های زیادی را برای دهه‌های آینده به همراه داشته باشند. از کاربردهای این ابرکامپیوتر می‌توان به محاسبه جهش‌های ژنی، پیش‌بینی ارزش سهام، جریان هوا در پرواز مافوق صوت و ایجاد مواد جدید اشاره کرد. به طور کلی می‌توان گفت این ماشین‌ها در آینده در عملکردهای اصلی اجتماعی شامل تحقیقات دفاعی تا پیشرفت‌های علمی و نسل بعدی اقتصاد نقش زیادی را ایفا خواهند کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. چین در هر زمینه ای قدرت داشته باشه برای دنیا تهدید خواهد بود.در هر زمینه ای!!

    • امریکا تهدید است نه چین مگر تو بمباران اتمی را یادت رفته امریکا کشوری تهدید برای همه است.

      • مرگ بر خزب کومونیست چین و هواداران آنها که فعلا بزرگترین تهدید نسل بشر هستند.حتی بدتر از بمب اتم.اگر بیشتر قدرت بگیرند مردم دنیا رو به عنوان غذا میخورند