قطعی برق

زمستان امسال قطعی برق وحشتناک است!

طبق گزارش‌های منتشر شده و اظهارات مسئولان، در زمستان امسال قطعی برقی وحشتناک‌تر از تابستان خواهد بود و مشکل کمبود گاز نیز خواهیم داشت.

طبق اطلاعات به دست آمده و همچنین صحبت‌هایی که مسئولان مربوطه مطرح می‌کنند، زمستان امسال از نظر قطعی برق و حتی گاز، روزهای بسیار بدی را پشت سر خواهیم گذراند و اگر در زمینه مدیریت مصرف، پر کردن مخازن سوخت مایع نیروگاه‌ها و هماهنگی وزارت نفت و نیرو در تامین سوخت اقدامات مناسبی صورت نگیرد و هوا نیز در زمستان امسال بسیار سرد شود، قطعی گسترده گاز و برق را در پیش رو خواهیم داشت.

زمستان سختی در پیش است

وزیر نفت به تازگی اظهار کرد در زمستان امسال حدود 200 میلیون متر مکعب کسری گاز داریم. این اتفاق در زمستان سال پیش نیز رخ داده بود و به دلیل افزایش مصرف خانگی دچار کمبود سوخت گاز شدیم و در نتیجه برخی واحدهای نیروگاهی از مدار خارج شد و در برخی مناطق، قطعی برق و جداول خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده داشتیم. اما به نظر می‌رسد در زمستان امسال اوضاع خیلی بدتر از قبل خواهد بود و خاموشی‌های گسترده و وحشتناک در پیش است.

قطعی برق

وزیر نفت سابق در دوران وزارتش گفته بود به تولیدات گاز کشور اضافه نمی‌شود، اما رشد مصرف گاز در بخش خانگی باعث می‌شود گازرسانی به نیروگاه‌ها و صنایع در زمستان محدودتر شده و در نتیجه تولید انرژی توسط این نیروگاه‌ها کاهش پیدا کند. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که صنایع و نیروگاه‌ها در ماه‌های پایانی سال تا جای ممکن به مصرف سوخت مایع روی بیاورند و در مناطقی که امکان مصرف سوخت مایع به جای گاز وجود نداشته باشد، واحد صنعتی یا نیروگاه از مدار تولید خارج می‌شود.

نیروگاه‌ها روزانه به حداقل 200 میلیون متر مکعب سوخت مایع یا گاز طبیعی نیاز دارند که این با میزان کسری و ناترازی تولید و مصرف گاز در زمستان برابری می‌کند. در صورتی که نصف این میزان یعنی 100 میلیون متر مکعب با سوخت گاز تامین شود، حداکثر امکان تامین و مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌‌ها به 50 میلیون متر مکعب معادل هم نمی‌رسد. در این شرایط، یک چهارم نیاز سوختی نیروگاه‌ها در زمستان امسال تامین نمی‌شود و به این ترتیب یک چهارم ظرفیت تولید برق نیز از بین خواهد رفت.

لزوم انجام اقدامات لازم برای جلوگیری از قطعی برق

وزارتخانه‌های نیرو و نفت باید از همین الان هماهنگی‌های لازم را برای تامین کسری سوخت مایع مخازن نیروگاه‌ها انجام دهند تا مشخص شود چه میزان سوخت گاز از سوی وزارت نفت به وزارت نیرو تحویل داده خواهد شد. با وجود این، معاون وزیر نیرو در امور برق هنوز تعیین شده و مدیران شرکت‌هایی مانند توانیر و تولید نیروی برق حرارتی بلاتکلیف مانده‌اند. تقریبا یک ماه و نیم شده که وزیر نیرو این وزارتخانه را تحویل گرفته و باید هر چه صورت تکلیف انتصاب مدیران این بخش‌ها را مشخص کند تا اقدامات لازم برای حل مشکلات موجود انجام شود.

قطعی برق

در سال‌های قبل بارها دیده بودیم که وزارتخانه‌های نفت و نیرو تقصیر را به گردن دیگری می‌انداختند و خبری از تلاش برای تعامل و حل مشکلات دیده نمی‌شد. امیدواریم امسال وزرای نفت و نیرو هماهنگی‌های بیشتری داشته باشند و برای رفع مشکلات سوخت زمستانی و قطعی احتمال برق و گاز برنامه‌ای را پیاده کنند. البته برنامه‌های افزایش ظرفیت تولید گاز در کوتاه‌مدت محقق نمی‌شود و به همین دلیل احتمال رایزنی برای آغاز واردات گاز وجود دارد. پیاده کردن اصول مدیریت مصرف یکی از اصلی‌ترین و قابل اجراترین برنامه‌هایی است که می‌تواند از میزان قطعی برق در زمستان امسال کمتر کند. این موضوع مهم با اجرا نشدن قانون اصلاح الگوی مصرف و بی توجهی چندین ساله به پیاده‌سازی اصول مدیریت مصرف به دست فراموشی سپرده شده بود، اما لازم است که اکنون شاهد اجرای دقیق آن باشیم.

در هر صورت به نظر می‌رسد زمستان امسال در صورت تشدید سرمای هوا، خاموشی‌های گسترده‌تر و شدیدتری نسبت به سال گذشته یا حتی تابستان امسال در پیش خواهیم داشت و اگر اقدامات مناسبی در این روزهای باقی مانده تا اواخر پاییز و زمستان صورت نگیرد، ممکن است با یک فاجعه روبه‌رو شویم.