تولید اکسیژن

تولید اکسیژن به دلیل قطعی برق کاهش یافت؛ بیماران کرونایی در خطرند

رئیس اتحادیه کشوری گازهای طبی و صنعتی از کاهش تولید اکسیژن به دلیل قطعی‌های مکرر برق خبر داد و گفت با تداوم چنین شرایطی بیماران کرونایی در خطر خواهند بود.

کلانتری، رئیس اتحادیه کشوری گازهای طبی و صنعتی عنوان کرد طی روزهای گذشته میزان تولید اکسیژن به دلیل قطعی برق کاهش پیدا کرده است. وی با اعلام این که عمده مصرف تولید اکسیژن با برق است گفت هنگامی که برق قطع می‌شود، برای فعال‌سازی مجدد موتور دستگاه‌های اکسیژن‌ساز زمان بیشتری صرف خواهد شد و به همین دلیل برای تولید با کمبود زمان مواجه شده‌ایم.

کلانتری تاکید کرد هم‌اکنون موج پنجم شیوع کرونا آغاز شده و به همین دلیل تقاضا برای اکسیژن به دو برابر افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که به دلیل قطع برق تولید کاهش یافته و با تداوم چنین شرایطی مراکز درمانی با مشکل کمبود اکسیژن مواجه خواهند شد.

بحران کاهش تولید اکسیژن

تولید اکسیژن

رئیس اتحادیه کشوری گازهای طبی و صنعتی با گلایه از قطعی 6 ساعته برق طی روزهای گذشته عنوان کرد این قطعی‌های مکرر برق باعث شده تا در واقع تولید اکسیژن در مراکز متوقف شود و تولیدکنندگان به ناچار به مدت 10 ساعت فرایند تولید را متوقف کنند؛ زیرا دمای اکسیژن مایع که مافوق سرد است با محیط تبادل و کاهش پیدا می‌کند و بیش از 1 ساعت پس از قطعی برق زمان نیاز است تا دمای یخچال‌ها به قبل از قطعی برق برسد.

کلانتری در ادامه بیان کرد به طور کلی در فصل تابستان تولید گازهای طبی به دلیل گرمای هوا حدود 10 تا 15 درصد کاهش می‌یابد. وی افزود 10 ساعت توقف تولید به معنای کاهش 40 درصدی تولید بوده و به همین دلیل در حال حاضر نصف ظرفیت معمول گازهای طبی تولید می‌شود. علاوه بر این، دستگاه‌های تولید نیز به دلیل قطع برق با آسیب مواجه شده و باعث اختلال در فرایند تولید می‌شوند.

وارد کردن اکسیژن از ترکیه

رئیس اتحادیه کشوری گازهای طبی و صنعتی با اعلام این که خبرها از شدیدتر بودن موج پنجم نسبت به موج‌های قبلی حکایت دارند، بیان کرد اگر چنین شرایطی تداوم داشته باشد باید به واردات اکسیژن روی بیاوریم، اما کشورهای همسایه نظیر افغانستان، پاکستان، عراق و آذربایجان نیز با مشکل مواجه‌اند و فقط می‌توانیم به واردات اکسیژن از ترکیه اقدام کنیم.

لزوم شناسایی کارخانه‌های تولید اکسیژن

کلانتری در ادامه بیان کرد اداره برق باید مناطقی که کارخانه‌های تولید اکسیژن در آنها فعالیت دارند را شناسایی کند تا خاموشی‌ها در این مناطق کاهش پیدا کند و همچنین پیش از قطعی برق به آنها اطلاع داده شود. رئیس اتحادیه کشوری گازهای طبی و صنعتی در ادامه افزود:

این مشکل فقط برای کارخانجات تهران نبوده و در واقع کارخانه‌های فعال در سایر استان‌ها نظیر فارس، خوزستان، اصفهان و … نیز تماس‌های زیادی در خصوص کاهش تولید به دلیل قطعی برق داشتند و ضروری است تا اداره برق در شرایط این روزهای تشدید بیماری کرونا و افزایش مراجعان به بیمارستان‌ها همکاری لازم را با کارخانه‌های تولیدی اکسیژن داشته باشد تا با بحران کمبود اکسیژن مواجه نشویم. ما درخواست داریم مسئولان برق پاسخ دهند و برای این وضعیت چاره‌ای بی‌اندیشند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*