دوربین ماکرو آیفون 13

دوربین ماکرو آیفون 13؛ قابلیتی ضروری برای همه گوشی‌ها یا یک ویژگی ناکارآمد؟

دوربین ماکرو آیفون 13 پرو و پرو مکس توجهات زیادی را به خود جلب کرد. آیا تصویربرداری ماکرو iPhone 13 یک قابلیت ضروری برای همه گوشی‌ها است یا اینکه صرفا جنبه تبلیغاتی دارد؟

اپل معمولا در بخش گوشی‌های هوشمند تمایلی ندارد که عنوان اولین شرکت استفاده کننده از یک فناوری خاص را از آن خود کند و بیشتر سعی می‌کند یک فناوری را در بهترین حالت برای کاربران خود به ارمغان بیاورد. از طرفی کسی هم نمی‌تواند انکار کند که پس از عرضه گوشی‌های آيفون مسیر و الگوی پیش روی گوشی‌های پرچمدار سال آینده مشخص میشود.

دوربین ماکرو آیفون 13 پرو و پرو مکس؛ الگویی جدید برای تولید کنندگان اندرویدی

بارها شاهد این اتفاق بوده‌ایم، از حذف جک ۳.۵ میلی‌متر هدفون در سال ۲۰۱۶ گرفته تا فناوری تشخیص چهره و حذف شارژر از جعبه محصول. انگار تولید کنندگان اندرویدی صرفا منتظر یک حرکت جدید از سوی اپل هستند تا از آن تقلید کنند.

دوربین ماکرو آیفون 13

البته این شرکت‌ها مخصوصا تولید کنندگان بزرگی همچون سامسونگ، شیائومی و اوپو معمولا کاربران را به مقایسه محصولات خود با دستگاه‌های ساخت اپل دعوت می‌کنند و برخی نیز همانند هواوی حتی در این مسیر زیاده‌روی می‌کنند. شرکت چینی روی ایده لمس سه‌ بعدی تاکید زیادی کرد؛ اما در نهایت مشخص شد که با یک بن‌بست تکنولوژیک مواجه است.

اپل در هنگام معرفی آیفون‌های 2021 خود روی قابلیت تصویر برداری ماکرو آیفون 13 پرو و پرو مکس مانور داد. قابلیتی که به لطف دوربین فوق‌ عریض جدید ممکن شده‌ است. احتمالا تا سال آينده و معرفی آيفون 14 شاهد گوشی‌های اندرویدی زیادی خواهیم بود که دوربین ماکرو را در اولویت خود قرار داده‌اند.

کیفیت تصاویر کلوزآپ گرفته شده با دوربین ماکرو آیفون 13 پرو تحسین برانگیز است و  Harish Jonnalagadda از وب‌سایت Android Central نیز در نقد و بررسی این گوشی این چنین نوشت:

 من از لنز‌های ماکرو اختصاصی در بیش از صد گوشی اندرویدی استفاده کرده‌ام و در اکثر مواقع حتی ارزش امتحان کردن را هم نداشتند. هرچند برخی دستگاه‌ها هم همانند شیائومی می 11 اولترا هستند که از یک لنز ۵۰ مگاپیکسلی فوق‌عریض برای گرفتن تصاویر ماکرو استفاده می‌کنند و نتیجه کار نیز رضایت بخش است.

آيفون 13 پرو مکس نیز از سیستم مشابهی بهره می‌برد. از آنجایی که لنز فوق‌ عریض این گوشی دارای فوکوس خودکار است، می‌تواند در هنگام نزدیک شدن به سوژه وارد حالت ماکرو شود. در این حالت شما می‌توانید تا فاصله ۲ سانتی‌متری به سوژه نزدیک شوید.

روی هم رفته خیلی استفاده از حالت ماکرو آيفون 13 پرو مکس لذت‌بخش بود و تنها چیزی که نبودش حس میشد یک تاگل اختصاصی برای فعال و یا غیر فعال کردن آن است. در حال حاضر این قابلیت به صورت خودکار فعال می‌شود؛ اما در برخی سناریو‌های محدود (عمدتا در شب) حالت ماکرو عملکرد چندان خوبی ندارد و من ترجیح می‌دادم که در این مواقع بتوانم آن را به صورت دستی غیر فعال کنم.

بار دیگر تاکید می‌کنم که اپل اولین شرکتی نیست که از این قابلیت در گوشی‌هایش استفاده کرده است. هواوی P20 پرو در سال ۲۰۱۸ قابلیتی مشابه را ارائه می‌داد؛ اما گوشی اپل اولین دستگاهی است که توانسته دوربین ماکرو را به یک گزینه وسوسه کننده برای کاربران و همچنین بخشی ضروری از دوربین گوشی تبدیل کند.

دوربین ماکرو آیفون 13 / هواوی P20 پرو

هواوی P20 پرو

تولید کنندگان اندرویدی گوشی‌های زیادی را با دوربین ماکرو روانه بازار کردند؛ اما هیچکدام از آنها دردی را دوا نمی‌کردند. شما در نهایت یک دوربین ۵ یا ۲ مگاپیکسلی در اختیار داشتید که نمی‌توانست جزئیات کافی را ثبت کند و مخصوصا شرایط در نور کم بدتر هم می‌شد.

من قبلا آنها را دوربین‌های استیکری می‌نامیدم؛ زیرا کارایی آنها برای یک کاربر معمولی تفاوت چندانی با یک استیکر ندارد. حتی گوشی‌های بسیار خوبی همچون وان پلاس نورد 2 نیز در دام افزایش چند برابری دوربین‌های استیکری افتاده‌اند. ایده دوربین ماکرو بسیار خوب است؛ اما تولید کنندگان بسیار کمی به فکر تقویت آن با استفاده از سخت افزار مناسب افتاده بودند.

دوربین ماکرو آیفون 13 پرو بدون شک روند استفاده از دوربین های ماکرو با کیفیت نه چندان خوب را در گوشی‌های میان رده اندرویدی سرعت می‌بخشد؛ اما از طرفی تولید‌کنندگان گوشی‌های پرچمدار را نیز مجبور به توجه بیشتر به این بخش نادیده‌ گرفته شده می‌کند.

از لحاظ مسائل اپتیک دوربین گوشی، دستکاری لنز فوق عریض برای دست یافتن به یک فاصله کانونی نزدیک‌تر کار سختی نیست. به عنوان مثال سامسونگ پیشتر با ارائه حالت «بهبود دهنده فوکوس» در گلکسی اس 21 اولترا تا حدودی این کار را انجام داده بود.

دوربین ماکرو آیفون 13 / وان پلاس نورد 2

وان پلاس نورد 2

در این حالت وقتی به فاصله چند سانتی‌متری سوژه می‌رسید، گوشی به صورت خودکار از دوربین فوق‌ عریض استفاده می‌کند. گام بعدی می‌تواند متقاعد کردن دوربین فوق‌ عریض به قبول کردن نقش دوربین ماکرو (همانند آيفون)‌ در گلکسی اس 22 اولترا باشد.

برخی تولید کنندگان گوشی‌های اندرویدی همچون سامسونگ، هواوی و شیائومی در حال حاضر از دوربین‌ تله فوتو پریسکوپ در گوشی‌های پرچمدار خود استفاده می‌کنند که قابلیت گرفتن عکس از سوژه‌های بسیار دور را با کیفیت بالا و فوکوس دقیق فراهم می‌کند.

اگر از این دوربین‌ها استفاده کنید، متوجه می‌شوید که این تغییرات و تنوع ایجاد شده تا چه حد می‌توانند دید شما را نسبت به عکاسی با موبایل عوض کنند. در صورت استفاده درست، دوربین ماکرو نیز می‌تواند همچون دوربین تله فوتو، سوپر تله فوتو و فوق عریض مفید باشد و زمینه ساز خلاقیت شود. مخصوصا اینکه این قابلیت در کنار ویژگی‌های فیلم برداری خاصی همچون نموته‌های موجود در پرچمداران اپل قرار گیرد.

استفاده از دوربین ماکرو در آیفون 13 پرو و آيفون 13 پرو مکس به همه‌گیر شدن این قابلیت کمک شایانی می‌کند و سبب می‌شود که کاربران انتظار حضور آن را در گوشی‌های بالا رده داشته باشند و اگر این اتفاق رخ دهد، بدون شک به نفع کاربران علاقه‌مند به خرید این دسته از گوشی‌ها خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*