بارش شهابی جباری

بارش شهابی جباری امسال ارزش تماشا کردن ندارد!

بارش شهابی جباری امسال در شامگاه پنجشنبه 29 مهر 1400 به اوج خود خواهد رسید، اما نور ماه رصد این بارش شهابی زیبا را کمی دشوار خواهد کرد.

مهندس مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران عنوان کرد بارش شهابی جباری به عنوان یکی از جذاب‌ترین پدیده‌های نجومی برای علاقه‌مندان به این حوزه محسوب می‌شود. در همین راستا بسیاری از علاقه‌مندان و عکاسان کیلومترها از آلودگی نوری شهرها دور می‌شوند تا بتوانند درخشش باشکوه این بارش شهابی را به خوبی رصد کنند.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در ادامه بیان کرد بارش شهابی جباری یکی از بارش‌های سالیانه محسوب می‌شود که از ذرات باقی مانده از دنبال دار معروف هالی سرچشمه می‌گیرد. دنباله دار هالی حدود هر 76 سال یکبار به دور خورشید می‌چرخد و آخرین بار در سال 1365 خورشیدی در مسیر حرکتی خود به سیاره زمین و خورشید نزدیک شد.

بارش شهابی جباری

عتیقی با اعلام اینکه این دنباله دار حدود 40 سال دیگر یعنی در سال 1440 خورشیدی بازهم به خورشید نزدیک خواهد شد گفت معمولا چند سال قبل و بعد از عبور این دنبال دار از حضیض خورشیدی، علاقه‌مندان می‌توانند شهاب‌های بیشتری را نسبت به شرایط عادی در آسمان رصد کنند.

جزئیات رصد بارش شهابی جباری

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در ادامه گفته‌های خود بیان کرد متاسفانه رصد بارش شهابی جباری امسال کمی دشوار خواهد بود و نور ماه کامل اجازه رصد مناسب این بارش شهابی زیبا را نخواهد داد. وی افزود شهاب‌های بارش جباری بین 11 مهر تا 17 آبان هر سال در آسمان قابل رصد خواهند بود، اما این بارش شهابی در شبانگاه پنجشنبه 29 مهر 1400 به اوج خود خواهد رسید.

عتیقی با اعلام اینکه ساعت سرسویی (ZHR) این بارش کمتر از 20 شهاب در ساعت است گفت از ادامه رد شهاب‌ها در آسمان به یک نقطه ثابت به نام کانون بارش (Radiant) خواهیم رسید که در نزدیکی ستاره شانه شکارچی (ابط الجوزا) در این صورت فلکی قرار دارد. البته این ستاره به ستاره شبان شانه نیز معروف است.

بارش شهابی جباری

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با اعلام اینکه سرعت شهاب‌های این بارش به 66 کیلومتر بر ثانیه می‌رسد گفت هنگام برخورد این شهاب‌ها به جو، اتم‌های جو یونیزه می‌شوند و با درخشش ویژه خود در آسمان ردی را به وجود خواهد آورد. این درخشش در فاصله 100 تا 150 کیلومتری جو زمین به وجود خواهد آمد.

عتیقی در ادامه بیان کرد برای رصد بهتر بارش‌های شهاب به هیچ ابزار رصدی یا امکانات نجومی خاصی نیاز نخواهد بود بلکه علاقه‌مندان با تهیه لباس گرم و با رفتن به مناطقی که آلودگی و نور شهرها وجود ندارد می‌توانند در یک مکان با افق‌های باز آسمان شهاب‌ها را با چشمان غیرمسلح مشاهده کنند. شهاب‌ها به دلیل ماهیت و تفاوتی که با شهاب سنگ‌ها دارند برای انسان و ساکنان زمین خطری به همراه نخواهند دشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*