7 فناوری قدیمی که بر خلاف پیش‌بینی‌ها، امروزه محبوبیت چندانی ندارند!

در این مطلب به بررسی برخی از فناوری های قدیمی می‌پردازیم که بر خلاف پیش‌بینی‌ها، امروزه محبوبیت چندانی بین مردم ندارند.

حتما شما هم بسیاری از فیلم های دهه 80 ميلادی را دیده‌اید که نویسندگان، زمان آینده را به طرز عجیب و شگفت انگیزی ترسیم می‌کردند. اما متاسفانه، به نظر می‌رسد که نسل های گذشته به شدت راجب تکنولوژی های زمان خود هیجان زده بودند و فکر می‌کردند که این فناوری های می‌توانند در آینده، بسیار کاربردی باشد. اما این پیش‌بینی به هیچ عنوان صحیح نبود!

در این مطلب به بررسی 7 تا از فناوری های قدیمی می‌پردازیم که اکنون محبوبیتی در بین مردم ندارند.

1. هاورکرافت

فناوری قدیمی

به دلایلی، هاورکرافت ها همیشه جزو فناوری های قدیمی و محبوب در نسل های قدیمی بود. ایده یک خودرو که بالاتر از سطح زمین حرکت می‌کند و از جریان های هواوی قدرتمند برای معلق ماندن و حرکت استفاده می‌کرد. ایده‌ی جالبی است اما فقط در ذهن! در حقیقت هاورکرافت ها در حال حاضر یک فناوری قدیمی مورد استفاده نیستند.

برخی از معایب هاورکرافت ها شامل مصرف سوخت بالای آنها برای حرکت و هزینه نگهداری سرسام آور آنها است. علاوه بر این، آنها توانایی حمل بار محدودی را دارند و اگر وزن بیش از حد روی آنها باشد توانایی شناور شدن خود را از دست می‌دهند. این محدودیت می‌تواند به ناراحتی قابل توجه مسافران منجر شود.

در نهایت هاورکرافت های امروزی در بین عموم به جایی نرسیدند. این در حالی است که نسل های پیشین این توهم را داشتند که این وسیله می‌تواند باعث انقلابی در صنعت حمل و نقل باشد!

2. هولوگرام

فناوری قدیمی

یکی دیگر از موارد مورد علاقه‌ی نویسندگان در فیلم ها و بازی های ویدئویی، هولوگرام بود. ایده فناوری هولوگرام در دهه 90 میلادی مطرح شد و در کاربرد های احتمالی برای جراحی، ارتباطات و صنعت گیم بسیار بحث و جنجال وجود داشت. آنها معتقد بودند که این فناوری قدیمی می‌تواند در آینده بسیار کاربردی باشد.

3. بند کفش هایی که خود به خود بسته می‌شوند!

فناوری قدیمی

احتمالا شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که سکانس معروف فیلم “بازگشت به آینده” را به خاطر دارید. جایی که مارتی مک، کفش خود را می‌پوشد و روی هاوربرد میپرد. اگر دقت کنید می‌بینید که بند کفشی او خود به خود بسته می‌شود. باور کنید یا نه، برند نایک این فناوری قدیمی را با خط تولید کفش های Adapt به بازار عرضه کرده.

با وجود اینکه این ویژگی برای بسیاری از مردم جالب است، اما به هیچ عنوان محبوب و پرفروش نیست. سخت افزار های اضافی که درون کفش ها قرار می‌گیرند تا این ویژگی را عملی کنند، باعث افزایش وزن و قیمت کفش می‌شوند. همچنین برای کارکرد این سخت افزار های الکترونیکی، باید باطری های کفش خود را به طور مرتب و در فواصل زمانی کوتاه شارژ کنید!

علاوه بر این ها، سخت افزار این کفش ها ضد آب نیستند و اگر در مکان هایی مانند ساحل یا زیر باران از آنها استفاده کنید دچار خرابی خواهند شد. افراد زیادی این ویژگی را به عنوان یک کالای لوکس و غیر ضروری برای افراد مصرف گرا می‌بینند و برند نایک را به حیله گری برای فروش محصولات خود متهم می‌کنند.

4. بشقاب پرنده؛ یک فناوری قدیمی و شکست خورده!

قطعا شما هم در اخبار یا فضای مجازی متوجه شده‌اید که تعدادی از افراد میلیاردر، در حال رقابت با یکدیگر هستند تا ارتش ماهواره ای خود را در جو زمین تشکیل دهند. معروف ترین آنها ایلان ماسک، مدیر عامل شرکت تسلا و اسپیس ایکس است. این افراد ماهواره های خود را با موشک های استوانه ای و بزرگ به فضا ارسال می‌کنند که از نظر آیرودینامیکی، مورد اطمینان است.

بشقاب پرنده

اما تقریبا تمام افراد، بشقاب پرنده ها را به شکل یک جسم مسطح و گرد که بر فراز آسمان پرواز می‌کند، می‌شناسند. این تصور از سال 1947 آغاز شد، جایی که یک خلبان به نام کنت آرنولد، هنگام پرواز در نزدیکی یک کوه در واشنگتن، متوجه یک نور آبی و سپس یک شیء دیسک مانند شد.

سالها بعد، این داستان برای عموم منتشر شد که منجر به شروع داستان بشقاب پرنده ها شد. در برخی از کمیک های روزنامه ها، تصاویری چاپ میشد که نشان می‌داد مردم در آینده از این بشقاب پرنده ها به عنوان وسیله نقلیه خود استفاده می‌کنند!

اکنون ما در آینده‌ایم اما هیچ خبری از بشقاب پرنده هایی که بر فراز شهر پرواز می‌کنند نیست! آیا واقعا این فناوری قدیمی می‌تواند برای انسان ها قابل استفاده باشد؟

به عنوان پاسخ، در حال حاضر هیچ برند یا شرکتی در صنعت هوافضا، به طور عمومی بشقاب پرنده‌ای را برای اکتشافات فضایی یا حمل و نقل رونمایی نکرده. نزدیک ترین نمونه، وسیله‌ای بود که در سال 1959 در کانادا با نام Avrocar ساخته شد. ناسا نیز به تازگی اعلام کرده که در حال توسعه فناوری قدیمی بشقاب پرنده ها با استفاده از بالن است تا به فرود فضاپیما های خود در مریخ کمک کند.

با این وجود، این فناوری آنطور که نسل های گذشته تصور می‌کردند، به طور گسترده مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

5. فناوری کنترل آب و هوا؛ رویایی قدیمی

آب و هوا

تصور کنید از یک فروشگاه محلی، وسیله ای خریداری کردید که می‌توانید با آن بارش باران را کنترل کنید یا آسمان را از ابر های مزاحمی که باعث نرسیدن نور خورشید می‌شوند، پاک کنید! کنترل آب و هوا مقوله ای است که از چند سال پیش مورد بحث قرار گرفته. نسل های گذشته نیز هر شب با خیال اینکه در آینده می‌توانند آب و هوا را کنترل کنند می‌خوابیدند.

این فناوری در حال حاضر مطمعنا عملی نیست و شما مجبورید هر آب و هوایی که مادر طبیعت برای شما پیش می‌آورد را بپذیرید. حتی در صورت عملی شدن، باعث ناهنجاری های بسیاری در آب و هوای زمین خواهد شد.

در چین، ماشین های کنترل آب و هوا بر روی زمینی به مساحت آلاسکا قرار داده شده است. دانشمندان چینی این ماشین ها را برای ایجاد بارندگی در فلات تبتی (منبع اصلی آب چین) طراحی و تولید کرده اند.

چین در حال گسترش بیشتر این فناوری است و قصد دارد از آن برای کار های مختلفی استفاده کند. به عنوان مثال اگر در یک روز تاریخی، هنگام رژه‌ی ارتش، باران شروع به باریدن کند این ماشین می‌تواند آنرا متوقف کند!

6. پیاده‌روهای متحرک

پیاده رو

پیاده‌رو های متحرک یا پله برقی ها بیشتر در فرودگاه ها دیده می‌شوند. جایی که مسافران می‌توانند از پیاده‌رو های متحرک استفاده کنند تا تحمل وزن باری که حمل می‌کنند آسان تر شود. احتمالا قبلا این مورد را دیده‌اید و مطمعنا راجب فواید آن هنگام فرایند حمل و نقل، اطلاع دارید.

با این حال، نسل های گذشته این تصور را داشتند که روزی می‌رسد، فناوری پیاده‌رو های متحرک در سرتاسر شهر اجرا می‌شود. این تصور خیلی هم اشتباه نبود، چرا که اکنون در برخی نقاط، می‌توان پیاده رو های متحرک را در تپه های شیب دار یا پیست های اسکی دید. اما این فناوری قدیمی هنوز هم به طور گسترده مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

7. اتوبوس های زیر‌آبی

فناوری قدیمی

باورتان بشود یا نه، اما دانشمندان گذشته به فکر ساخت واگن ها و اتوبوس هایی بودند که در زیر آب با استفاده از برق و یا موجودات دریایی، حرکت کنند! تصویر بالا، یک کارت پستال از مجموعه کارت پستال هایی است که برای نمایشگاه جهانی 1900 در مورد این فناوری کشیده شده است.

این اتوبوس های زیرآبی در دوران مدرن هیچوقت استفاده و یا حتی ساخته نشده است. در حال حاضر هیچ وسیله‌ نقلیه‌ای وجود ندارد که با استفاده از موجودات دریایی مانند نهنگ ها حرکت کند. سفر های دریایی امروزی تنها به کشتی های بزرگ و در برخی موارد به زیر دریایی ها محدود نمی‌شود.

آینده فناوری روشن است

شاید نسل ما به اندازه‌ای که نسل های پیشین تصور می‌کردند، از نظر فناوری پیشرفت نکرده باشد، اما آینده هنوز هیجان انگیز است! با پیشرفت های مداومی که هر ساله انجام می‌شود، برخی از افراد ممکن است از فناوری های قدیمی گفته شده، به عنوان بخشی از زندگی خود در آینده‌ای نه چندان دور استفاده کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*