مدیرعامل پلی استیشن

توهین مستقیم مدیرعامل پلی استیشن به مردم خاورمیانه

مدیرعامل پلی استیشن در اظهانظری توهین‌آمیز گفت تا پیش از پلی استیشن مردم خاورمیانه نمی‌دانستند بازی چیست و در خصوص آن هیچ اطلاعاتی نداشتند.

جیم رایان، مدیرعامل بخش سرگرمی‌های تعاملی شرکت سونی در تازه‌ترین سخنرانی خود عنوان کرده است یکی از با ارزش‌ترین اقدامات شرکت سونی گسترش بازی‌ها به اکثر نقاط جهان بوده است. سونی کشورهایی که تا پیش از این نمی‌دانستند بازی چیست را با این بازار آشنا کرد. به عنوان مثال مردم خاورمیانه قبل از آن که با پلی استیشن آشنا شوند هیچ اطلاعاتی در حوزه بازی نداشتند و علاوه بر این مردم روسیه و اسپانیا نیز تا قبل از این که پلی استیشن به کشورشان وارد شود بازار بازی بسیار محدودی داشتند. با توجه به این مسائل مشخص می‌شود که پلی استیشن بازی را به اکثر نقاط جهان گسترش داده است.

جیم رایان در این سخنرانی می‌گوید مردم خاورمیانه به واسطه پلی استیشن با بازار بازی آشنا شدند و تا پیش از آن هیچ اطلاعاتی در رابطه با بازی نداشتند که این اظهارات وی به نوعی توهین مستقیم به مردم خاورمیانه محسوب می‌شود. مدیرعامل پلی استیشن علاوه بر بی احترامی به مردم خاورمیانه مردم اسپانیا و روسیه را نیز با این جملات که تا قبل از پلی استیشن بازار بازی محدودی داشته‌اند خشمگین کرده است. این اظهارات کاملا کذب است و هیچ مستندی برای آن وجود ندارد.

تاکنون خبرگزاری‌های اروپایی هیچ واکنشی را به دلیل محدود بودن اطلاعاتشان در رابطه با این موضوع نشان نداده‌اند؛‌ اما رسانه‌ها و فعالان خاورمیانه که رامی اسماعیل نمونه‌ای از آن‌ها است مدیرعامل پلی استیشن را به افزایش اطلاعات دعوت کرده و از او خواسته تا بابت اظهارات کذبش از مردم خاورمیانه عذرخواهی کند.

واکنش مردم به اظهارات توهین آمیز مدیرعامل پلی استیشن

مدیرعامل پلی استیشن

بسیاری از مردم نسبت به اظهارات توهین آمیز مدیرعامل پلی استیشن واکنش‌هایی نشان داده‌اند که در ادامه برخی از آن‌ها را می‌آوریم.

دوست عزیز

ما زمانی که غربی‌ها در گیم‌نت مشغول به بازی بودند مکان‌هایی برای بازی داشتیم. شما اجازه فروش بازی‌های اورجینال پلی استیشن را در کشور ما نمی‌دادید و ما سراغ بازی‌های کرک شده می‌رفتیم.

مردم خاورمیانه از دهه 80 با کنسول‌های Sega Genesis، NES، Atari و.. بازی ویدیویی انجام می‌دادند؛ پس این که پلی استیشن بازی را به خاورمیانه آورد دروغی بیش نیست.

در صورتی این اظهارات توهین آمیز را شنیدیم که مدتی قبل وب‌سایت IGN به تحقیق در خصوص زمان آشنایی مردم خاورمیانه با صنعت بازی‌های ویدیویی پرداخته بود. علاوه بر این در دهه 50 نیز در ایران تی وی گیم شهاب به عنوان اولین وسیله بازی معرفی شد. در آن زمان رایان هنوز به بلوغ نرسیده بود. تی وی گیم شهاب نمونه داخلی سازی شده مگناویس ادیسه آمریکایی بود.

همچنین حتی زمانی هم که هنوز پلی استیشن ساخته نشده بود مردم ایران مشغول به بازی با کنسول‌های مختلفی مثل نینتندو،‌ آتاری و سگا بودند که حتی بسیاری از آن‌ها در حوزه گیم بسیار حرفه‌ای بودند. با توجه به این مسئله می‌توان فهمید که هدف اصلی رایان توهین مستقیم به مردم خاورمیانه بوده است. مردم روسیه هم قبل از خلق پلی استیشن سخت مشغول بازی با رایانه‌های C64 و PC بودند. پس اظهارات مدیرعامل پلی استیشن در خصوص مردم روسیه هم کذب است.

تعداد فروش کنسول‌ها نباید معیار سنجش بازار بازی‌ها در یک کشور قرار بگیرد. اگر بنا را بر این بگذاریم مردم انگلستان در دهه 80 با بازار بازی‌ها آشنا نبودند؛‌ اما با این وجود تعدادی زیادی از آن‌ها با C64، Amiga و ZX Spectrum مشغول بازی بودند. مردم روسیه در پاسخ به این ادعاها عنوان کرده‌اند که قبل از پلی استیشن بسیاری از آن‌ها با کنسول دندی بازی رایانه‌ای انجام می‌دادند. چنین اظهاراتی از سوی مدیرعامل پلی استیشن که شرکت بسیار معتبر و بزرگی به شمار می‌رود اصلا قابل پذیرش نیست. حتی با توجه به بازی تتریس که الکسی پاییتنوف روس آن را ساخته می‌توان متوجه شد که مردم این منطقه تا چه میزان به بازی علاقه داشتند.

گرچه رایان در رابطه با زمان‌های دور صحبت کرده، اما به هر ترتیب اظهارات وی به نوعی توهین مستقیم به مردم خاورمیانه است که باید هر چه سریع‌تر سخنان خود را اصلاح و از مردم خاورمیانه عذرخواهی کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. من خودم با میکرو و سگا شروع کردم بعدم یک یک کنسول های سونی خریدم الانم ps5 دارم

  2. این که چرت گفته هر بازی جدیدی همون روزای اول بدستمون میرسید. ولی خاورمیانه هم غیر از تاریخ غنی دیگه چیزی برای افتخار در دنیای مدرن نداره.واقعیت با عصبی شدن من و شما تغییر نخواهد کرد

  3. با اینکه طرفدار برند پلی استیشن هستم و خودم کنسول PS4 Pro دارم،ولی متاسفم برای این حرکت زشت و دور از ادب شرکت سونی

  4. توهین کار آدم حقیره