اچ تی سی Vive Flow

هدست واقعیت مجازی جدید اچ تی سی Vive Flow با ظاهری عجیب رونمایی شد

هدست واقعیت مجازی جدید اچ تی سی Vive Flow با طراحی متفاوت معرفی شد. اچ تی سی وایو فلو از ۱۵۰ برنامه پشتیبانی خواهد کرد و ۵۰۰ دلار نیز قیمت دارد.

اچ تی سی چند سالی است که از بازار گوشی فاصله گرفته و تمرکز خود را روی هدست‌‌های واقعیت مجازی کسب و کار محور قرار داده است؛ اما حالا این شرکت تایوانی از هدست واقعیت مجازی اچ تی سی Vive Flow با تمرکز بر سرگرمی رونمایی کرده که ۴۹۹ دلار قیمت دارد و از آبان ماه در اختیار خریداران قرار خواهد گرفت. پیش فروش این محصول از همین امروز به صورت جهانی آغاز شده است.

هدست واقعیت مجازی اچ تی سی Vive Flow؛ یک تجربه متفاوت از کمپانی تایوانی

اچ تی سی Vive Flow

وایو فلو نسبت به سایر دستگاه‌های سری وایو HTC ظاهری کاملا متفاوت دارد. این هدست که می‌تواند کاملا مستقل عمل کند، از طراحی خاصی مشابه با عینک آفتابی بهره می‌برد و در نگاه اول حتی فکر می‌کنید که تنها با یک هدست واقعیت مجازی مواجه نیستید و واقعیت افزوده نیز در اختیار شماست.

اما در پس شیشه‌های آينه‌ای آن نسخه سبک‌تری از هدست‌های وایو اچ تی سی را مشاهده خواهید کرد. مشخصات و ویژگی‌‌های وایو فلو تا پیش از مراسم رونمایی امروز نیز تا حد زیادی لو رفته بود. اچ تی سی مجبور شده برای رسیدن به ترکیب متعادلی از قابلیت‌های مختلف و کاربری آسان در این هدست از خیر برخی ویژگی‌ها بگذرد.

اچ تی سی Vive Flow در برابر هر  چشم نمایشگری با رزولوشن 1.6K (شرکت تایوانی رزولوشن دقیق را اعلام نکرده است)، میدان دید ۱۰۰ درجه و نرخ تازه‌سازی ۷۵ هرتز را قرار می‌دهد. این هدست در برابر هدست گران قیمت وایو فوکوس 3 که رفرش ریت ۹۰ هرتزی و میدان دید ۱۲۰ درجه داست، کمی محدود‌تر است.

اچ تی سی Vive Flow

نسل اول آکیولس کوئست نیز از تقریبا رفرش ریت مشابه‌ای بهره می‌برد؛ اما میدان دید گسترده‌تری دارد. حتی می‌توان محصول جدید اچ تی سی را تا حدودی با نسل دوم کوئست مقایسه کرد.

در Vive Flow دو دوربین وظیفه ردیابی تمامی حرکات را بر عهده دارند و اچ تی سی نیز وعده داده که به زودی پشتیبانی از ردیابی دست نیز به آن اضافه خواهد شد. البته این ویژگی برای دموی تبلیغاتی محصول آماده نشده بود و HTC نیز تاریخ دقیقی را برای انتشار آن مشخص نکرد.

اچ تی سی در هدست جدید خود از تراشه کوالکام XR1 استفاده کرده است (کوئست 2 از XR2 بهره می‌برد) و آن را در کنار ۶۴ گیگابایت حافظه ذخیره سازی قرار داده است. متاسفانه بر خلاف فوکوس 3 در اینجا خبری از شیار کارت حافظه نیست.

اچ تی سی Vive Flow

سبک بودن یک برگ برنده بزرگ برای محصول جدید اچ تی سی محصوب می‌شود. Dan O’Brian، مدیر بخش واقعیت مجازی اچ تی سی در این باره گفت:

ما می‌خواستیم محصولی داشته باشیم که سبک‌تر باشد،‌ کاربر راحت‌تر بتواند آن را روی چشمانش قرار دهد و بدون دردسر با خود به سفر ببرد.

فلو تنها ۱۸۹ گرم وزن دارد که در مقایسه با اکیولس Quest 2 با وزن ۵۰۰ گرمی بسیار سبک‌تر است. همچنین می‌توان این هدست را تا کرد و در یک کیس ۴۹ دلاری قرار داد تا با خود به جاهای دیگر ببرید.

برخلاف هدست‌های قبلی از سری وایو، Flow با یک کنترولر همراه نشده است. در عوض شما می‌توانید این هدست را به صورت بی سیم به گوشی اندرویدی خود متصل کنید و از گوشی به عنوان ترکیبی از کنترل از راه دور و تاچ پد استفاده کنید.

اچ تی سی Vive Flow

همانند گوگل دی دریم و کنترل‌های Gear VR سامسونگ،‌ در اینجا نیز عملا با یک نشانگر لیزری مجازی به همراه دکمه‌هایی برای انتخاب آیتم‌های مختلف و فراخواندن صفحه اصلی مواجه هستیم.

در تصاویر لو رفته، فلو به یک جعبه مشکی وصل شده بود که برخی از کاربران گمان می‌کردند شاید یک دستگاه محاسباتی خارجی باشد؛ اما در واقع یک پک باتری ۷۹ دلاری است که به شما اجازه می‌دهد از این هدست تا ۴ یا ۵ ساعت استفاده کنید.

البته Vive Flow از یک باتری داخلی مجزا هم بهره می‌برد؛ اما اچ تی سی اعلام کرد که این باتری تنها چند دقیقه دوام می‌آورد. در واقع این باتری به شما اجازه می‌دهد بدون نیاز به خاموش کردن هدست، از یک منبع انرژي دیگر استفاده کنید. بنابراین شما یا باید باتری HTC را به صورت جداگانه خریداری کنید و یا یک پاوربانک ۱۰ هزار میلی‌آمپر ساعتی را به همراه یک کابل USB-C تهیه کنید.

اچ تی سی Vive Flow

علاوه بر کنترل کردن دستگاه، اتصال به گوشی به شما این امکان را می‌دهد که برنامه‌های گوشی را از طریق هدست مشاهده کنید. در واقع شما می‌توانید یک نسخه مجازی از صفحه اصلی گوشی خود را از این طریق مشاهده کنید و برنامه‌ها نیز همانند سرویس‌های استریم ویدیو در یک پنجره شناور اجرا خواهند شد.

در حال حاضر نمی‌توان از این هدست در کنار آيفون‌های اپل استفاده کرد. البته اچ تی سی احتمال پشتیبانی از گوشی‌های اپل را در آينده رد نکرده است؛‌ اما اعلام کردند که هماهنگی iOS با وایو فلو با مشکلات جدی و مهمی مواجه بود.

اچ تی سی می‌خواهد کاربران از Vive Flow را برای یک تجربه بصری فراگیر اما اکثرا در حالت پایا (بدون تحرک) استفاده کنند. بنابراین شما می‌توانید ویدیو‌های ۳۶۰ درجه تماشا کنید و یا اینکه در یک محیط مجازی بنشینید؛ اما امکان استفاده از برنامه‌های که به دست‌های مجازی نیاز دارند را نخواهید داشت. با این حساب نمی‌توان از اکثر بازی‌های معروف واقعیت مجازی استفاده کرد.

اچ تی سی Vive Flow

دوربین‌هایی که برای ردیابی تعبیه شده‌اند تجربه طبیعی‌تری از یک هدست که تنها قادر به شناسایی زاویه سر شماست را به ارمغان می‌آورند؛ اما لیست برنامه‌های پشتیبانی شده و طراحی تقریبا شل عینک سبب می‌شوند که راه رفتن با آنها ایده چندان خوبی نباشد.

اچ تی سی اعلام کرد که هدست واقعیت مجازی Vive Flow در حال حاضر از ۱۰۰ برنامه پشتیبانی می‌کند و تا پایان سال میلادی جاری نیز این میزان به ۱۵۰ عدد خواهد رسید. علاوه بر کاربرد‌هایی همچون استریم ویدیو، در ویدیو تبلیغاتی به برنامه Tripp meditation و خدمات درمانی MyndVR اشاره شد که برای افراد مسن مناسب‌ هستند.

شما همچنین می‌توانید از فضا‌های مجزایی خاصی همچون Vive Sync که برای واقعیت مجازی توسعه داده شده است، استفاده کنید. فلو همچنین از تعداد محدودی از برنامه‌های موجود در فروشگاه نرم افزاری Viveport اچ تی سی پشتیبانی می‌کند و کاربران می‌توانند حق اشتراک ماهیانه این سرویس را با مبلغ کمتری خریداری کنند.

اچ تی سی Vive Flow

به نظر می‌رسد که وایو فلو برای افرادی طراحی شده است که یا هدست‌های واقعیت مجازی کنونی را بیش از حد پیچیده می‌دانند و یا طراحی آنها را ترسناک قلمداد می‌کنند. اوبراین گفت که این دستگاه را می‌توان به بدون اینکه نگران تجهیزات اضافی همچون کنترولر باشید،‌ داخل کیفتان قرار دهید و به سفر ببرید.

ما می‌خواستیم دستگاهی منعطف با کاربری بسیار آسان بسازیم. برخی کاربران هستند که فقط می‌خواهد یک هدست با طراحی زیبا و استفاده آسان داشته باشد که خب این دستگاه گزینه خوبی برای آنهاست و از طرفی هم کاربرانی هستند که فلو واقعا برای آنها ساخته شده است.

در واقع اچ تی سی سعی کرده به جای رقابت مستقیم با هدست‌های بازی محور، یک دسته‌بندی جدید را ایجاد کند. تمرکز شرکت تایوانی روی کاربران مسن‌تر را نیز می‌توان بخشی از این استراتژی دانست.

نتیجه تلاش‌های اچ تی سی دستگاهی شده است که اشتراکات زیادی با Oculus Go دارد؛ اما طراحی زیبا‌تر و بهبود‌هایی همچون دوربین‌های ردیاب به آنها برتری خاصی نسبت به رقیب می‌دهد.

اچ تی سی Vive Flow

فلو واقعا سبک است که شاید تا حدودی به خاطر حذف باتری از هدست باشد؛ اما استفاده نکردن از یک بند نگهدارنده سبب شده که هدست در هنگام استفاده کمی پایین بیاید و نیمی از تجربه بصری VR را تار کند. اچ تی سی در نظر دارند که در آينده قاب‌های نگهدارنده دیگری را نیز برای افراد مختلف عرضه کند.

یکی از آنها حتی از نمونه اصلی نیز بهتر است؛‌ اما با این وجود باید در هنگام چرخاندن سر خود دقت کنید و همچنین حس تنظیم کردن دقیق هدست خیلی خوشایند نیست. فلو به شکل قابل توجهی از سایر هدست‌های واقعیت مجازی «شبیه به عینک» قابل تحمل‌تر است؛ اما با این وجود نسبت به فوکوس 3،‌ کوئست و عملا هر هدست مهم دیگر ناپایدار به نظر می‌رسد و راهی هم برای سفت کردن آن وجود ندراد.

یک تنظیم کننده دیوپتر نیز در این هدست قرار گرفته تا بتوانید فوکوس هر چشم را به صورت جداگانه تغییر دهید؛ اما همانند کوئست 2، نمی‌توان فوکوس را در هنگام تماشای یک تصویر تغییر داد و برای اینکار باید ابتدا هدست را در بیاورید، تنظیم کننده را اندکی بچرخانید و سپس آن را مجددا روی چشمان خود قرار دهید.

کنترولر گوشی محور Vive Flow که بزرگترین تغییر هدست اچ تی سی نسبت به طراحی‌های VR رایج بازار است، از لحاظ تئوری کاملا خوب به نظر می‌رسد؛ اما در عمل اصلا خوب نیست. اگر بخواهید از یک گوشی HTC به عنوان نشانگر لیزری استفاده کنید، مشکلی پیش نمی‌آيد؛ اما به خاطر اندازه رو به افزایش نمایشگر گوشی‌ها، نگه داشتن آنها در یک دست و انتخاب دکمه‌های مجازی روی صفحه نمایش واقعا سخت است.

اچ تی سی Vive Flow

علاوه بر این اچ تی سی اعلام کرد که در هنگام توسعه این هدست افراد مسن‌تر را نیز در نظر داشته است؛ اما این افراد معمولا گوشی هوشمندی ندارند. البته ردیابی دست می‌توانست تا حد زیادی مشکل تعامل با هدست را برطرف کند، ولی متاسفانه استفاده از ژست‌های حرکتی هم تا حد زیادی عذاب‌آور است؛ زیرا در اکثر مواقع مجبورید انگشتان خود را کاملا بالا آورده و ژست مورد نظر را انجام دهید تا هدست متوجه شود. این مسئله می‌تواند برای افرادی که ناتوانی‌های جسمی دارند به مشکل بزرگی تبدیل شود.

مدیر واقعیت مجازی اچ تی سی اعلام کرد که هنوز در حال بررسی دیگر سیستم‌های کنترلی هستند. آنها می‌خواهند در ابتدا این دستگاه را روانه بازار کنند و سپس با توجه به نحوه استفاده کاربران، تصمیم بگیرند.

اچ تی سی بر سبک و قابل حمل بودن هدست خود تاکید زیادی دارد و آن را به عنوان یک عامل جذب کننده افرادی که به VR تمایل ندارند به حساب می‌آورد. شرکت‌های مختلف سال‌هاست که از شعار «یک هدست واقعیت مجازی که می‌توانید در کیف خود قرار دهید» استفاده می‌کنند؛ اما تاکنون به جز افرادی که شغل آنها حول محور این هدست‌ها تعریف شده است،‌ کسی را ندیده‌ام که از آن به عنوان یک ویژگی خیلی مهم یاد کند.

شرکت تایوانی همچنین ادعا می‌کند که به خاطر طراحی شبیه به عینک آفتابی این هدست، به کاربران در هنگام استفاده از آنها در محیط‌های عمومی همچون هواپیما خیلی حس عجیب بودن دست نمی‌دهد. به عنوان کسی که از یک هدست واقعیت مجازی در هواپیما استفاده کرده‌ام، بعید می‌دانم که طراحی تاثیری در عجیب بودن ذاتی آن داشته باشد.

اچ تی سی Vive Flow

بازار هدف این هدست مشخص نیست. اچ تی سی Vive Flow بسیار گران‌تر از Oculus Quest 2 است و از طرفی هم از ویژگی‌های کمتری بهره می‌برد. اچ تی سی می‌توانست با ارائه برخی ویژگی‌های خاص این هدست را برای سازمان‌ها و کسب و کار‌ها جذاب جلوه دهد؛ اما این کار را هم نکرده است.

البته اچ تی سی برنامه‌هایی همچون Sync را توسعه داده که جذاب هستند؛‌ اما به جز آن و قابلیت‌هایی همچون مدیتیشن و استریم ویدیو، فلو به سختی می‌تواند شما را به خود جذب کند. برخی بازی‌های کوچک نیز وجود دارند که ممکن است گاهی اوقات به آنها روی بیاورید؛ ولی هیچکدام برچسب قیمتی ۴۹۹ دلاری را توجیه نمی‌کنند.

اچ تی سی جایگاه نسبتا محکمی در کسب و کار هدست‌های واقعیت مجازی پیدا کرده است و حالا نیز مشکلی با عرضه Vive Flow به عنوان بک تجربه جدید ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*