طرح صیانت

در اولین جلسه بررسی طرح صیانت چه گذشت

اولین جلسه بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد. در ادامه نکات مهم مطرح شده در این جلسه را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

اولین جلسه کمیسیون تخصصی طرح صیانت در روز یکشنبه 25 مهر 1400 با حضور محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و سایر نمایندگان منتخب برگزار شد. رئیس مجلس با اعلام این که هدف این جلسه بستن هیچ پلتفرمی نخواهد بود گفت ما در این کمیسیون فقط به دنبال قانون‌گذاری فضای مجازی هستیم؛ چرا که قسمت زیادی از زندگی مردم در این پلتفرم‌ها جریان دارد.

هیچ پلتفرمی در طرح صیانت بسته نمی‌شود

قالیباف با اعلام این که اصل هشتاد و پنجی شدن طرح صیانت باعث شده تا با حضور نمایندگان متخصص آن را با دقت و توجه بیشتری بررسی کنیم گفت فضای مجازی در حقیقت فضای واقعی و حقیقی جامعه است که البته امروز ابعاد مختلف زندگی مردم نظیر فرهنگی، اجتماعی، علمی، اقتصادی و کسب‌وکارها به آن بستگی دارد.

رئیس مجلس در ادامه گفته‌های خود به بحران کرونا و برگزاری کلاس‌های آموزشی مجازی از مهدکودک تا دانشگاه اشاره کرد و گفت با توجه به این که فضای مجازی در پیش‌برد برنامه‌های اقتصادی نقش زیادی دارد، ما در قانون‌گذاری این حوزه باید با دقت بیشتری عمل کنیم.

قالیباف در بخش دیگری از گفته‌های خود تاکید کرد قانون‌گذاری در پشت درهای بسته انجام نمی‌شود و حواشی که در خصوص اصل 85 مطرح شده واقعیت ندارد، چرا که متخصصان از تمام کمیسیون‌ها در این کمیسیون حضور پیدا کردند و همچنین جلسه‌ها نیز از طریق رسانه‌ها و خبرگزاری خانه ملت به مردم اطلاع‌رسانی خواهد شد.

قالیباف در بخش دیگری از گفته‌های خود خطاب به نمایندگان مجلس اعلام کرد تا با دعوت از ذی‌نفعان این حوزه به کمیسیون به اظهارنظرهای آنها گوش کنند. همچنین باید توجه داشت که بسیاری از فعالان این حوزه با جزئیات طرح آشنایی ندارند، از این رو فرصتی فراهم است تا ذی‌نفعان، متخصصان و فعالان صنعتی در بررسی این طرح حضور پیدا کنند.

رئیس مجلس در ادامه اظهار کرد در حوزه بهداشت و مواد غذایی قسمت زیادی از کارها به واسطه فضای مجازی صورت می‌پذیرد و فضای مجازی امروز به عنوان فضای کسب و کار مردم تبدیل شده است. وی تاکید کرد یکی از ویژگی‌های اصل 85 این است که صحن مجلس تصمیم خواهد گرفت برای حداکثر 7 سال این قانون به شکل موقت به اجرا برسد و دائمی شدن این طرح نیز می‌بایست در صحن مجلس تصویب گردد. از این رو فرصتی فراهم می‌شود که قانون مورد آزمایش قرار بگیرد و اشکالات آن در این مدت برطرف شود.

قالیباف در پخش پایانی گفته‌های خود با تاکید بر این که اطلاع‌رسانی جلسه‌های پیرامون این طرح به شکل کامل انجام خواهد شد گفت این کمیسیون به دنبال بستن پلتفرم‌های خارجی نظیر اینستاگرام نبوده و ما به دنبال قانون‌گذاری و ایجاد نظم و قانون هستیم.

رضا تقی پور، رئیس این کمیسیون ویژه نیز عنوان کرد طرح صیانت دو بخش را شامل می‌شود؛ یک بخش به حقوق کاربران می‌پردازد که در حال حاضر اصلا رعایت نمی‌شود. این در حالی است که اتحادیه اروپا به دنبال این حقوق بوده و در مقابل پلتفرم‌ها از این حقوق دفاع می‌کند. از این رو از حقوق شهروندان ایرانی می‌بایست در فضای مجازی دفاع شود. تقی پور افزود در بخش دوم نیز به خدمات پایه کاربردی فضای مجازی خواهیم پرداخت.

نوش آبادی نیز در این جلسه بیان کرد 85 میلیون نفر در ایران از خدمات اینترنت بهره می‌برند و درآمد میلیون‌ها نفر نیز از همین فضای مجازی تامین می‌شود. از این رو کوچک‌ترین اشتباه در ساماندهی این فضا باعث خواهد شد بخش زیادی از اقتصاد کشور که بر پایه فضای مجازی بنا شده با مشکلات زیادی مواجه شود. وی افزود در حال حاضر هیچ مکانیزمی توانایی جایگزینی با این بستر را ندارد و می‌بایست فضای مجازی که به نوعی زندگی حقیقی مردم محسوب می‌شود را به شکل شفاف و روشن مورد بررسی قرار داد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. بخوانید ولی باور نکنید هدف بستن اینترنت است و لاغیر

    • تموم شد و رفت
      بعد همه چیز میشه ملی،نون و آب گیرمون نمیاد و چون از کل دنیا بی خبریم میگن که کل دنیا همینطوری شده،ایران گل و بلبله و همه میخوان پناهنده شن به ایران از بس ما خوبیم…