لاگونا کوپه

نگاهی به رنو لاگونا کوپه ، خودرویی بداقبال در بازار ایران

رنو لاگونا کوپه که به عنوان یک خودرو اسپرت برای جلب نگاه مشتریان جوان به بازار ایران آمد هیچوقت موفق ظاهر نشد؛ اما چرا این خودرو فرانسوی در ایران مورد استقبال قرار نگرفت؟

شرکت رنو نخستین بار در سال 2007 نسل سوم لاگونا کوپه را به بازار عرضه کرد. این خودرو اسپرت که از پلتفرمی مشترک با مورانو 2007 و ماکسیما 2008 بهره می‌برد در سال 1392 توسط شرکت نگین خودرو در مدل کوپه به بازار ایران عرضه شد تا بتواند نگاه مشتریان جوان را به خود جلب کند، اما نگین خودرو با لوگونا کوپه به موفقیتی دست پیدا نکرده و مشتریان ثروتمند به این خودرو تمایلی نشان ندادند، اما چرا رنو لاگونا کوپه در ایران مورد استقبال قرار نگرفت؟ برای پاسخ به این سوال قصد داریم این خودرو اسپرت را مورد بررسی قرار داده و با مزایا و معایب آن آشنا شویم.

مزایای لاگونا کوپه

عملکرد مناسب در بخش فنی و هندلینگ 

لاگونا کوپه

رنو لاگونا کوپه به عنوان یک خودرو دو در اسپرت محسوب می‌شود. خودروساز فرانسوی برای آن یک موتور 6 سیلندر 3.5 لیتری در نظر گرفته است که می‌تواند قدرتی برابر با 240 اسب بخار و گشتاور 330 نیوتن‌متر را به تولید برساند. گیربکس اتوماتیک 6 دنده نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌های جلو را بر عهده دارد.

این پیشرانه قدرتمند باعث شده تا شتاب این کوپه اسپرت نیز در وضعیت خوبی قرار داشته باشد؛ به گونه‌ای که این خودرو می‌تواند ظرف مدت 7.2 ثانیه از صفر به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر سرعت آن نیز 240 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. از این رو نسبت به بسیاری از محصولات سدان و کراس اوور بازار ایران چابک‌تر بوده و می‌تواند به نیازهای مشتریان جوان پاسخ دهد.

گفتنی است رنو لاگونا کوپه از لحاظ شتاب قابل مقایسه با هیوندای جنسیس نیوفیس نخواهد بود، اما به طور کلی عملکرد آن در سطح قابل قبولی قرار دارد. ضمن این که این خودرو از طراحی مناسبی در بخش شاسی و سیستم تعلیق بهره می‌برد و می‌تواند پایداری و هندلینگ سطح بالایی را ارائه دهد تا هنگام عبور از پیچ‌ها خودرو با لغزش زیادی مواجه نشود.

آپشن فرمان‌پذیری چرخ‌های عقب

لاگونا کوپه

یکی از پیشرفته‌ترین آپشن‌های این خودرو بدون شک سامانه فرمان‌پذیری چرخ‌های عقب است که کمتر در خودروهای موجود در ایران دیده می‌شود. رنو لاگونا کوپه با این سامانه می‌تواند به آسانی در مسیرهای باریک دور بزند. همچنین در جاده‌های پر پیچ و در زمان عبور پرشتاب از این نوع مسیرها نیز میزان تعادل و هندلینگ خودرو افزایش پیدا خواهد کرد و پایداری بیشتری را به همراه خواهد داشت.

سطح ایمنی بالا

با وجود این که رنو لاگونا کوپه در تست‌های موسسه ایمنی یورو انکپ حضور پیدا نکرده، اما نسخه سدان آن با همین ساختار توانسته از این موسسه سطح بالای اروپایی 5 ستاره ایمنی را دریافت کند که نشان می‌دهد مدل کوپه نیز به دلیل استفاده از پلتفرم مشابه و امکانات مناسب از لحاظ ایمنی در سطح بالایی قرار دارد. همچنین این خودرو در بخش ایمنی به امکاناتی چون کمربندهای ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده، پشت سری فعال، شش ایربگ جلو و جانبی و پرده‌ای، ترمز کمکی، ترمز پارک برقی، حسگرهای پارک، کنترل کشش و پایداری بهره می‌برد.

با کیفیت و جادار بودن کابین

لاگونا کوپه

هرچند لاگونا کوپه به عنوان یک خودرو کوپه دو در محسوب می‌شود، اما از آنجایی که بین محور چرخ‌های این خودرو فاصله نسبتا زیادی وجود دارد، در کابین آن شاهد فضای زیادی هستیم. صندلی‌های ردیف عقب این خودرو برای سرنشینان فضای راحتی را فراهم ساختند. سطح کیفیت متریال استفاده شده در این کابین نیز مطلوب بوده و به همین دلیل سرنشینان نسبت به این بخش انتقادی ندارند. به همین دلیل باید باکیفیت و جادار بودن کابین را به عنوان یکی دیگر از مزایای این خودرو فرانسوی دانست.

معایب رنو لاگونا کوپه

عدم هماهنگی طراحی ظاهری با فرم کلی بدنه

لاگونا کوپه

فرم کلی بدنه و انحناهای استفاده شده در ساخت این خودرو توانستند نمای مناسبی را برای آن به وجود آوردند، اما در نمای جلویی آن به خصوص چراغ‌های جلو با سایر بخش‌ها تناسب نداشته و این بخش به گونه‌ای مانع تحسین عملکرد طراحان شده است. همچنین منتقدان دریچه بزرگ روی سپر را یکی دیگر از ایرادهای طراحی این خودرو می‌دانند که نتوانسته برای این کوپه فرانسوی چهره جذابی را به وجود آورد. از این رو اگر این خودرو با طراحی جذاب‌تری به مشتریان ایرانی عرضه می‌شد، بدون شک می‌توانست مورد استقبال جوانان قرار بگیرد.

واردات و خدمات پس از فروش محدود

لاگونا کوپه

رنو لاگونا کوپه فقط در مدل 2012 وارد بازار ایران شد و به دلیل وجود کوپه‌های آلمانی و خودروهای کره‌ای نتوانست بدرخشد و نگاه مشتریان اسپرت‌پسند را به خود جلب کند. همچنین عدم استقبال از این خودرو باعث شد تا تعداد کمی از آن به کشور وارد شود و از لحاظ خدمات پس از فروش، لوازم بدنه و قطعات یدکی نسبت به رقبا در سطح نامناسبی قرار بگیرد. در واقع فقط مشتریانی که به دنبال یک کوپه خاص فرانسوی هستند به سراغ این خودرو می‌روند و این خودرو در میان گزینه‌های خرید مشتریان اسپرت‌پسند جایی ندارد. از این رو می‌توان واردات و خدمات پس از فروش محدود را به عنوان یکی از معایب این خودرو در بازار ایران دانست.

جمع‌بندی

به طور کلی رنو لاگونا کوپه به عنوان یک خودرو جذاب و باکیفیت محسوب می‌شود که با رفع برخی ایرادهای ظاهری و گسترش خدمات پس از فروش می‌تواند به یکی از کوپه‌های پرفروش بازار ایران تبدیل شود، اما در حال حاضر واردات و خدمات پس از فروش محدود آن باعث شده تا نتواند همانند رقبای آلمانی و کره‌ای به موفقیت چشمگیری دست پیدا کند. از این رو مشتریانی که فقط به دنبال یک خودرو کوپه جادار و خاص هستند می‌توانند این خودرو را به مد نظر قرار دهند، اما اگر بازار خرید و فروش دست دوم، وجود لوازم بدنه و قطعات یدکی برایتان اهمیت دارد، باید در بازار به سراغ محصولاتی چون هیوندای جنسیس کوپه بروید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*