نیسان

از نیسان آبی تا ایکس تریل ؛ نگاهی به سرگذشت نیسان در ایران

محصولات نیسان بیش از 50 سال در ایران حضور دارند و طی این سال‌ها سهم زیادی از بازار را به خود اختصاص دادند. در این مقاله قصد داریم با محصولات این برند ژاپنی از نیسان آبی تا ایکس تریل آشنا شویم.

شرکت نیسان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین خودروسازان در جهان شناخته می‌شود که در اوایل قرن بیستم میلادی تاسیس شد. در واقع سه سرمایه‌گذار و بازرگان ژاپنی در آن زمان شرکتی را با نام داتسون تاسیس کردند. شرکت داتسون در سال 1934 میلادی برای ایجاد یک هلدینگ بزرگ صنعتی با شرکت نیهون سانگیو ادغام شد. سرانجام با مشارکت 74 شرکت این هلدینگ با نماد نیسان وارد بازار مبادلات سهم بورس توکیو شد و تا به امروز توانست محصولات متعددی را تحت نشان نیسان به بازارهای مختلف عرضه کند.

این خودروساز ژاپنی بیش از نیم قرن در بازار ایران حضور دارد و با عرضه محصولات مختلف از وانت نیسان تا شاسی بلند پیشرفته ایکس تریل توانسته به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کند. از این رو قصد داریم در این مقاله سرگذشت نیسان در ایران و محصولات مهمی که به بازار عرضه کرده را مورد بررسی قرار دهیم.

نگاهی به سرگذشت نیسان در ایران

وانت جونیور

نیسان

نیسان وانت جونیور نخستین محصول شرکت نیسان برای بازار ایران محسوب می‌شود. در واقع نیسان وانت یا نیسان آبی معروف همان نسل سوم نیسان وانت جونیور است که برای اولین بار شرکت زامیاد آن را در سال 1349 به بازار عرضه کرد. این خودرو بعدها در سال 1365 با نام سایپا 24 به مشتریان عرض شد. در حال حاضر نیز شرکت سازنده آن را با نام زامیاد 24 به فروش می‌رساند، اما در نزد مشتریان همچنان این خودرو با نام‌های نیسان وانت و نیسان آبی شناخته می‌شود.

این شرکت ژاپنی نسل سوم وانت جونیور را طی سال‌های 1970 تا 1982 میلادی به بازار عرضه کرد، اما تولید این خودرو در ایران به مدت 50 سال ادامه داشته و هنوز سایپا برای توقف تولید آن زمانی در نظر نگرفته است. این وانت که برای باربری شهری طراحی شده در ایران برای حمل و نقل بارهای کمتر از 3 تن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مشتریان ایرانی می‌توانند این خودرو را در دو مدل بنزینی و دیزلی سفارش دهند که موتور بنزینی قدرتی برابر با 100 اسب بخار و مدل دیزلی نیز قدرتی برابر با 93 اسب بخار را به تولید می‌رساند. گیربکس 4 دنده دستی در مدل بنزینی و گیربکس 5 دنده دستی در مدل دیزلی وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌های عقب را بر عهده دارند. گفتنی است شرکت سایپا در حال حاضر وانت پادرا پلاس را نیز به بازار عرضه می‌کند و انتظار می‌رود این خودرو طی چند سال آینده به جایگزین نیسان وانت نوستالوژیک تبدیل شود.

نیسان پاترول

نیسان

نیسان پاترول به عنوان یکی دیگر از محصولات نیسان محسوب می‌شود که توانست در ایران موفق ظاهر شود. این خودرو چهار چرخ محرک در سال‌های دهه 70 و اوایل دهه 80 به یکی از گزینه‌های محبوب مشتریان نسبتا ثروتمند بازار ایران تبدیل شد. نسل سوم پاترول سری 160 و 260 در سال 1364 در این به تولید رسید و تولیدکننده پس از 8 سال برای آن امکاناتی چون زاپاس بند عقب، گارد محافظ جلو، رینگ‌های پهن، کولر و فرمان هیدرولیک در نظر گرفت.

شرکت سازنده در سال 1382 فرایند تولید نیسان پاترول را به دلیل تولید آلایندگی زیاد موتور و همچنین مصرف سوخت بالا متوقف کرد که البته پس از آن رونیز به عنوان جایگزین پاترول به بازار عرضه شد. نیسان پاترول در دو نسخه دو یا چهار در به بازار ایران عرضه شد و از موتورهای 6 سیلندر 2826 سی‌سی یا 4 سیلندر 2389 سی‌سی با گیربکس دستی و دنده کمک بهره می‌برد. در حال حاضر نیسان پاترول به دلیل این که از لحاظ فنی مشابه نیسان وانت است و عملکرد آفرودی مناسبی ارائه می‌دهد به گزینه محبوب آفرودبازها و علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی تبدیل شده است.

رونیز

نیسان

نیسان رونیز یکی دیگر از محصولات نیسان در ایران است که در برخی از بازارها با نام اصلی نیسان پالادین نیز شناخته می‌شود. نیسان رونیز را باید نسخه ارتقا پیدا کرده نیسان اکسترا دانست که نسل اول آن در سال 1382 به شکل یک فیس لیفت توسط پارس خودرو به بازار عرضه شد. این شاسی بلند دو دیفرانسیل به یک موتور 4 سیلندر 2.4 لیتری و گیربکس 5 سرعت با دنده کمک مجهز بود. ضمن این که سیستم تعلیق کارآمد، قابلیت دو دیفرانسیل و ارتفاع مناسب از سطح زمین در کنار کابین جادار باعث شد تا این خودرو بتواند نگاه بسیاری از مشتریان ایرانی به ویژه آفرودبازها را به خود جلب کند.

پیشرانه نیسان رونیز می‌توانست قدرتی برابر با 150 اسب بخار و گشتاور 208 نیوتن‌متر را به تولید برساند. این خودرو ظرف مدت 15.2 ثانیه از صفر به 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و مصرف سوخت آن به شکل متوسط به ازای هر 100 کیلومتر حدود 13 لیتر است. شرکت پارس خودرو در سال 1389 تولید این خودرو را متوقف کرد.

سرانزا

نیسان

نیسان سرانزا در واقع مدل خانوادگی وانت پیکاپ نیسان محسوب می‌شود که از لحاظ پلتفرم و مشخصات فنی مشابه نیسان رونیز است. از ویژگی‌هایی مهم این خودرو می‌توان به دسترسی مناسب به قطعات یدکی به دلیل اشتراک پیشرانه با نیسان پیکاپ و رونیز، قابلیت دو دیفرانسیل، توان فنی مناسب، کابین جادار و ارتفاع مناسب از سطح زمین اشاره کرد که چنین ویژگی‌هایی آن را برای طبیعت‌گردی و آفرود به گزینه مناسبی تبدیل کرده است. البته با توجه به این که نیسان رونیز و پیکاپ در بازار حضور داشتند، این خودرو آنچنان موفق ظاهر نشده است. در واقع شرکت سازنده این خودرو را در سال 1382 به بازار عرضه کرد، اما تولید آن به دلیل استقبال کم بعد از مدتی متوقف شد.

ماکسیما

نیسان

اوایل دهه 80 شاهد عرضه نسل پنجم نیسان ماکسیما a33 به بازار بودیم که توانست لقب یکی از محبوب‌ترین محصولات نیسان در بازار ایران را از آن خود کند. البته مشخصات فنی بالا و کیفیت ساخت مطلوب در کنار نبود رقبای مناسب در ابتدای کار باعث موفقیت این خودرو شده بود.

شرکت سازنده برای این خودرو موتور 6 سیلندر تنفس طبیعی 3 لیتر را در نظر گرفت که می‌تواند قدرتی برابر با 200 اسب بخار و گشتاور 271 نیوتن‌متر را به تولید برساند. مشتریان می‌توانند این سدان خانوادگی را با گیربکس‌های 5 سرعت دستی یا 4 سرعت اتوماتیک سفارش دهند. همچنین چابکی این خودرو باعث شد تا در نزد مشتریان جوان به گزینه محبوب‌تری تبدیل شود.

این خودرو در نسخه دستی ظرف مدت 8.4 ثانیه و در نسخه اتوماتیک ظرف مدت 9.6 ثانیه از صفر به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا می‌کند. این خودرو در سال‌های 81 تا 91 توسط پارس خودرو تولید و به بازار عرضه شد که توانست طی این بازه آمار فروش خوبی را ثبت کند. ضمن این که بازار خرید و فروش مدل‌های کارکرده آن نیز بسیار پر رونق بود.

نیسان قشقایی

نیسان

نسل اول قشقایی در سال 2009 به بازار ایران راه پیدا کرد. شرکت پارس خودرو نیز تا مدتی وظیفه مونتاژ این کراس اوور جمع‌وجور را بر عهده داشت. این خودرو به یک پیشرانه 4 سیلندر طبیعی 2 لیتری مجهز بود که می‌توانست قدرتی برابر با 138 اسب بخار و گشتاور 196 نیوتن‌متر را به تولید برساند. گیربکس CVT نیز قدرت تولیدی را به چرخ‌ها منتقل می‌کرد. این خودرو می‌توانست ظرف مدت 10.7 ثانیه از صفر به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. این خودرو در دو نسخه SE و LE به بازار عرضه شد، اما مدل LE به دلیل قابلیت دو دیفرانسیل و آپشن‌های بیشتر توانست به گزینه محبوب‌تری تبدیل شود.

نیسان تینا

نیسان

شرکت پارس خودرو نیسان تینا یا تایا را به عنوان جایگزین ماکسیما به بازار ایران عرضه کرد، اما با توجه به این که این خودرو از کیفیت ساخت بالا، امکانات و آپشن‌های مناسب در کنار سواری نرم بهره می‌برد، نتوانست همانند ماکسیما موفق ظاهر شود. پارس خودرو این سدان ژاپنی را دو نسخه فول xv و نیمه فول xl طی سال‌های 1389 تا 1392 به بازار عرضه کرد.

نیسان تیانا به موتور 6 سیلندر 2.5 لیتری مجهز بود که می‌توانست قدرتی برابر با 182 اسب بخار و گشتاور 228 نیوتن‌متر را به تولید برساند. گیربکس CVT ایکس ترونیک نیز قدرت تولیدی این پیشرانه را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کرد. این خودرو ظرف مدت 9.6 ثانیه از صفر به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسید و مصرف سوخت آن به ازای هر 100 کیلومتر حدود 9.4 لیتر بود.

مورانو

نیسان

نیسان مورانو یکی دیگر از محصولات نیسان برای بازار ایران محسوب می‌شود که توانست به فروش خوبی دست پیدا کند. نسل اول این خودرو در سال 2008 به بازار ایران آمد. همچنین در سال 2009 نسل دوم این شاسی بلند ژاپنی نیز شانس حضور در بازار ایران را پیدا کرد. مدل LE این خودرو از یک موتور 3.5 لیتری 6 سیلندر و گیربکس CVT ایکس ترونیک و دو دیفرانسیل بهره می‌برد. پیشرانه این شاسی بلند می‌تواند قدرتی برابر با 256 اسب بخار و گشتاور 334 نیوتن‌متر را به تولید برساند. همچنین این خودرو می‌تواند ظرف مدت 8 ثانیه از صفر به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. مصرف سوخت این خودرو نیز به ازای هر 100 کیلومتر حدود 10.9 لیتر اعلام شده است.

نیسان پیکاپ

نیسان

شرکت پارس خودرو در اوایل دهه 80 شمسی یک وانت پیکاپ قدرتمند نسبتا اقتصادی را به بازار ایران عرضه کرد. نیسان پیکاپ در ابتدای ورود مورد توجه نهادهای دولتی و خدمات قرار گرفت که از دلایل محبوبیت آن می‌توان به توان فنی نسبتا بالا، سیستم تعلیق کارآمد، توانایی حمل بار مناسب، پیشرانه قدرتمند و توانایی مناسب در عبور از مسیرهای طبیعی اشاره کرد.

نیسان پیکاپ به یک موتور 2.4 لیتری مجهز شده که از لحاظ فنی در سطح مدل‌های سرانزا و رونیز قرار می‌گیرد. پارس خودرو تولید این خودرو را از سال 1380 شروع کرد. همچنین در سال 1390 نیز مدل نیوفیس آن به بازار عرضه شد. سرانجام تولید این پیکاپ در سال 1392 توسط سایپا متوقف گردید و این خودروساز مدل چینی پیکاپ ریچ را به عنوان جایگزین به بازار عرضه کرد.

نیسان جوک

نیسان

نیسان جوک به عنوان یک کراس اوور محبوب در بازارهای بین‌المللی محسوب می‌شود که در ایران نیز موفق ظاهر شده است. این کراس اوور ژاپنی در سال 2016 در تیپ اسکای پک و پلاتینیوم به بازار ایران عرضه شد که به یک موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری اتمسفریک مجهز بوده و می‌تواند قدرتی برابر با 110 اسب بخار را به تولید برساند. گیربکس CVT ایکس ترونیک نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌ها را بر عهده دارد.

همچنین مدتی بعد نسخه توربوشارژ این کراس اوور در قالب تیپ اسپرت به بازار ایران آمد. این خودرو به موتور 1618 سی‌سی پرخوران مجهز است که می‌تواند قدرتی برابر با 190 اسب بخار و گشتاور 242 نیوتن‌متر را تولید کند. شتاب صفر تا 100 این خودرو نیز 8.4 ثانیه اعلام شده بود. البته نیسان جوک وارداتی حضور بلندمدتی را در ایران تجربه نکرده و فقط مدل‌های 2016 و 2017 آن موفق به حضور در ایران شدند.

نیسان ایکس تریل

نیسان

نیسان ایکس تریل که جزو یکی از محبوب‌ترین کراس اوورهای سایز متوسط جهان قرار دارد در نسل سوم خود با مدل 2016 به بازار ایران راه پیدا کرد. پلتفرم این خودرو مشابه رنو کولئوس بوده و به دلیل عملکرد فنی مطلوب، امکانات مناسب، کیفیت ساخت بالا و طراحی جذاب توانست نزد مشتریان ایرانی به محبوبیت خوبی دست پیدا کند. همچنین از سال 2018 شاهد عرضه نسخه فیس لیفت این خودرو با طراحی ظاهری جذاب‌تر از قبل بودیم، اما پس از آن به دلیل ممنوعیت واردات خودرو عرضه آن متوقف شد.

نیسان ایکس تریل 2018 به یک موتور 4 سیلندر 2.5 لیتری مجهز شده که می‌تواند قدرتی برابر با 170 اسب بخار و گشتاور 233 نیوتن‌متر را تولید کند. گیربکس 7 دنده CVT تیپ ترونیک نیز وظیفه انتقال قدرت تولیدی به تمام چرخ‌ها را بر عهده دارد. این خودرو ظرف مدت 9.8 ثانیه از صفر به 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و به ازای هر 100 کیلومتر نیز مصرف سوخت 8.3 لیتری را به همراه دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*