مقایسه تعرفه اینترنت و مکالمه

مقایسه تعرفه اینترنت و مکالمه در اپراتورهای موبایل ایران ؛ به صرفه‌ترین و بهترین کدام است؟

در این مقاله قصد داریم با مقایسه تعرفه اینترنت و مکالمه اپراتورهای موبایل کشور، به صرفه‌ترین و بهترین اپراتور مخابراتی ایران را انتخاب کنیم.

سال‌های زیادی از ورود اپراتورهای جدید موبایلی به کشور می‌گذرد و در حال حاضر پر مشترک‌ترین اپراتورهای موبایل کشور همراه اول و ایرانسل هستند. این دو اپراتور نقاط قوت خاص خودشان را داشتند و تا به امروز با پیشرفت‌های شبکه و ایجاد تغییرات گسترده توانسته‌اند مخاطبان خود را حفظ کنند.

همراه اول با پوشش‌دهی گسترده در سراسر کشور و ایرانسل با خدمات ارزان و اقتصادی‌اش بر سر زبان‌ها افتادند و به مرور پای دیگر اپراتورها نیز به کشور باز شد. رایتل با شبکه نسل سوم خود و کیفیت مطلوب اینترنتش در آن سال‌ها توانست مشترکان اندکی برای خود دست و پا کند و شاتل موبایل به عنوان عضو تازه‌کار اپراتورهای موبایل که بر شهرت شرکت شاتل تکیه زده، مجموعه اپراتورهای موبایلی معروف کشور را تشکیل می‌دهند. اما در ادامه قصد داریم با بررسی تعرفه اینترنت و مکالمه این اپراتورها، ببینیم آیا هنوز هم می‌توانیم به موضوعات تبلیغاتی اپراتورهایی مانند ایرانسل و رایتل اعتماد کنیم یا خیر.

مقایسه تعرفه اینترنت اپراتورهای موبایل

مقایسه تعرفه اینترنت و مکالمه

برای انجام مقایسه تعرفه اینترنت اپراتورها، آن‌ها را در دسته‌بندی‌های زمانی مختلف قرار می‌دهیم تا ببینیم کدام یک قیمت بهتری را در کنار حجم بیشتر در اختیار مشترک قرار می‌دهند. برای شروع با بسته‌های هفتگی آغاز می‌کنیم.

  • بسته اینترنت 1.5 گیگابایتی همراه اول 7 روزه با قیمت 10.900 تومان
  • بسته اینترنت 1.5 گیگابایتی ایرانسل 7 روزه با قیمت 10.900 تومان
  • بسته اینترنت 2 گیگابایتی رایتل 7 روزه با قیمت 11.900 تومان
  • بسته اینترنت 1.5 گیگابایتی شاتل موبایل 7 روزه با قیمت 9.900 تومان

اگر کاربری باشید که از اینترنت استفاده زیادی نداشته و در حد ارسال چند پیام از آن استفاده می‌کند، احتمالا بسته 1.5 گیگابایتی برایتان کافی باشد. همان‌طور که بالاتر نیز مشاهده کردیم بسته‌های همراه اول و ایرانسل قیمتی مشابه دارند و در سوی دیگر، رایتل تنها بسته 1 گیگابایتی و 2 گیگابایتی را ارائه می‌کند که برای مصرف 1.5 گیگابایت دیتا، مجبور خواهید بود بسته 2 گیگابایتی را با قیمتی گران‌تر خریداری کنید. در مقابل شاتل موبایل بسته 1.5 گیگابایتی را با قیمت کمتری عرضه می‌کند اما به دلیل تازه تاسیس بودن و عدم پوشش‌دهی کامل شهرهای کشور، خرید و استفاده از این سرویس چندان منطقی به نظر نمی‌رسد هرچند که اندکی قیمت کمتری دارد.

در قسمت بعدی به بسته‌های ماهانه می‌پردازیم که کاربران زیادی از آن‌ها استقبال می‌کنند.

  • بسته اینترنت 10 گیگابایتی همراه اول یک ماهه با قیمت 29.400 تومان + یک گیگابایت هدیه صبحانت
  • بسته اینترنت 10 گیگابایتی ایرانسل یک ماهه با قیمت 29.500 تومان
  • بسته اینترنت 10 گیگابایتی رایتل یک ماهه با قیمت 28.900 تومان
  • بسته اینترنت 10 گیگابایتی شاتل موبایل یک ماهه با قیمت 35 هزار تومان + 2 گیگابایت هدیه

بسته‌های همراه اول و ایرانسل با یکدیگر شبیه بوده و از لحاظ کیفیت و قیمت، بهترین‌های این لیست برشمرده می‌شوند. همراه اول علاوه بر این بسته، یک گیگابایت هدیه از ساعت 6 تا 12 ظهر نیز در نظر گرفته و در واقع یک آپشن اضافه‌تر نسبت به ایرانسل و رایتل محسوب می‌شود. رایتل بسته اینترنتی خود را تقریبا با همان قیمت همراه اول و ایرانسل عرضه می‌کند اما به دلیل پوشش‌دهی نه چندان مناسب و مشکلات اخیر این شبکه، استقبال کمتری از آن می‌شود. شاتل موبایل نیز پا را فراتر گذاشته و بسته اینترنت خود را حدود 20 درصد گران‌تر از سایرین به فروش می‌رساند که هیچ توجیهی ندارد.

مقایسه تعرفه اینترنت و مکالمه

اما اگر خوره حجم باشید احتمالا به سراغ بسته‌های طولانی‌مدت و پر حجم می‌روید که در ادامه مقایسه تعرفه اینترنت اپراتورها، آن‌ها را نیز بررسی خواهیم کرد.

  • بسته اینترنت 50 گیگابایتی همراه اول 6 ماهه با قیمت 119 هزار تومان
  • بسته اینترنت 48 گیگابایتی ایرانسل 6 ماهه با قیمت 115 هزار تومان
  • بسته اینترنت 55 گیگابایتی رایتل 6 ماهه با قیمت 130 هزار تومان
  • بسته اینترنت 60 گیگابایتی شاتل موبایل 6 ماهه با قیمت 160 هزار تومان

در حالی که به صرفه‌ترین بسته اینترنت بلندمدت توسط همراه اول با قیمت مناسب و حجمی بیشتر از سایر اپراتورها عرضه می‌شود، شاهد بسته‌های اینترنت با قیمت گزاف از سوی رایتل و شاتل موبایل هستیم که خرید آن‌ها اصلا به صرفه نیست. برای نمونه رایتل حدود 5 گیگابایت حجم بیشتر روی بسته‌اش دارد که باعث شده قیمت کلی آن 11 هزار تومان بیشتر شود. شاتل موبایل نیز ظاهرا به فلسفه قیمت رقابتی اعتقادی نداشته و بسته 60 گیگابایتی خود را با قیمت غیرمعقول 160 هزار تومان به فروش می‌رساند. بسته اینترنت طولانی مدت ایرانسل نیز حجم و قیمتی نزدیک به همراه اول داشته و پس از همراه اول، در رده دوم بهترین اپراتور موبایل برای خرید اینترنت بلند مدت قرار می‌گیرد.

بدین ترتیب با مقایسه میان 4 اپراتور مطرح کشور دریافتیم که همراه اول و ایرانسل بهترین ارائه‌دهندگان اینترنت همراه در ایران هستند که در مقایسه با اپراتورهای رایتل و شاتل موبایل، بسته‌های متنوع‌تر و با قیمت و حجم منصفانه‌ای عرضه می‌کنند. رایتل بر خلاف وعده‌اش برای ارائه بهترین کیفیت اینترنت، اخیرا با مشکلات زیادی در حوزه آنتن‌دهی و کیفیت اینترنت همراهش دست و پنجه نرم می‌کند و همچنین بسته‌هایش در برابر همراه اول و ایرانسل حرف زیادی برای گفتن ندارند. شاتل موبایل نیز تازه‌کار این حوزه بوده و شاید هنوز با قواعد بازی آشنا نیست؛ چرا که این قیمت‌های گزاف در قبال سرویس‌هایش نمی‌تواند هیچ مشترکی را به شاتل موبایلی شدن ترغیب کند.

مقایسه تعرفه مکالمه اپراتورهای موبایل

مقایسه تعرفه اینترنت و مکالمه

همان‌طور که اپراتورها برای سرویس اینترنت خود بسته‌های مختلفی طراحی کرده‌اند، همین ساز و کار برای مکالمه نیز وجود دارد. اما مسئله اصلی اینجاست که تنها اپراتورهای همراه اول و ایرانسل بسته‌های مکالمه متنوعی طراحی کرده‌اند و رایتل و شاتل موبایل در این بخش کم‌کاری‌هایی داشته‌اند. رایتل به ارائه فقط یک بسته مکالمه برای تماس‌های خارج شبکه بسنده کرده و شاتل موبایل نیز سعی دارد در بسته مکالمه خود، ویژگی‌های دیگری مانند پیامک و اینترنت را نیز بگنجاند تا بتواند مبلغ بیشتری از مشترک دریافت کند.

تعرفه مکالمه درون و برون شبکه همراه اول و ایرانسل یکسان بوده و فرقی نمی‌کند که با سیم‌کارت همراه اول یا ایرانسلتان با چه شماره‌ای تماس بگیرید. این موضوع در رایتل و شاتل موبایل متفاوت بوده و علاوه بر اعمال تعرفه‌های متفاوت برای سیم‌کارت‌های اعتباری و دائمی، برای تماس‌های درون و برون شبکه تعرفه‌های مختلفی در نظر گرفته شده است. بدین ترتیب با برقراری تماس برون شبکه در اپراتورهای رایتل و شاتل موبایل، هزینه بیشتری را متحمل خواهید شد.

در مجموع می‌توانیم بگوییم همراه اول و ایرانسل با عرضه بسته‌های مختلف مکالمه، بیشتر به فکر مدیریت هزینه‌های مشترک بوده‌اند و گزینه‌های بیشتری را پیش روی کاربر قرار می‌دهند. در مقابل رایتل و شاتل موبایل در این زمینه نیاز به تحولاتی دارند تا بتوانیم آن‌ها را دوست‌دار مشترک برای کاستن از هزینه‌هایش بدانیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

9 دیدگاه

  1. سلام ببخشید شما گفتید رایتل در بحث تماس فقط بسته خارج از شبکه قرار داده لازم دونستم بگم که تماس های درون شبکه در اپراتور رایتل کاملا رایگان حساب میشه من خودم از رایتل استفاده میکنم اتفاقا سرعت و پوشش اون هم نسبت به ایرانسل بهتر هست مخصوصا سرعت اینترنت در منطقه ما که ۴.۵ ایرانسل به گرد پای ۳جی رایتل هم نمیرسه

    • محمدمصطفی آسیابی

      درود دوست عزیز
      طرح مکالمه رایگان مدت‌هاست که برداشته شده و نرخ جدیدی رو براش تعیین کردن. اما اینکه شما فقط منطقه تحت پوشش خودتون رو مدنظر بگیرید و فکر کنید که در تمام کشور همین میزان پوشش‌دهی وجود داره کمی دور از واقعیت و منطق هست؛ چرا که تجربه‌های عینی چیزهای دیگه‌ای رو میگن.

  2. اینترنت فقط رایتل.بعدشم باید از خودشون تمجید کنن.یادمون هست که قبل اینکه ایرانسل بیاد همین سیمکارت نهایت ۳۰ تومنی رو همراه اول داشت یک میلیون میداد تو پاچه مردم

  3. خدایی مشکلت با رایتل چیه؟الان این مقایسه بود انجام دادین مثلا؟رایتل داره ۵۰۰ مگابایت تو اولین مقایسه فقط هزارتومن بیشتره.شما با هزارتومن از همراه اول یا ایرانسل ببین میتونی ساعت عادی نت بگیری؟تو مقایسه دوم که رایتل ازهمراه اول۵ از ایرانسل ۷ گیگ بیشتر میده فقط یا ۱۱ اونم ۱۵تومن.حالا شما با ۱۱ تومن میتونی ۵ یا ۷ گیگ اینترنت بگیری؟؟؟؟اگه گرفتی مارو هم خبر کن.همین حرکتا باعث میشه دنبال همچین نشریه رسانه و…..

    • محمدمصطفی آسیابی

      دوست عزیز ما به دنبال استثناها نیستیم. مقایسه‌ها براساس بسته‌های پرطرفدار و پرکاربرد مشترکان انجام شده و ملاک مقایسه اون‌ها هستن.

  4. قبلا 18 گیگ سه ماهه خریداری می کردم زمان سه ماهه سپری می شد ولی 2 یا سه گیگ باقی می ماند اما الآن 18 گیگ را خریداری می کنم یک روز دو روز هم طول نمی کشد در حالی که عمل کرد ما همان عمل کرد است. نمی دانیم که چه خبر است!!!

  5. با عرض سلام خدمت دست اندر کاران شرکت ایرانسل در ضمن عرض اینکه مدت دو و سه هفته شده قمت انترنت صد برابر شده 10 گیگ را خریداری می کنم یک روز طول نمی کشد تقاضامندم انصاف به خرج داده قمت مناسب در نظر بگیرید چه خبر است که یکدفعه قمت به صد برابر برسد!!! مگر چپاول و غارت گری است؟!

  6. دزدای گرامی با مالیات بزنین اینا بدون مالیات
    چقد خجالت آور واقعا