تلسکوپ رادیویی 500 متری به نام چشم آسمان

چیزی در عمق فضا در پی ارتباط با زمین؛ 1652 پیام رادیویی در 47 روز!

یک شی ناشناس در عمق فضا به دنبال آن است تا با ارسال 1652 پیام‌ رادیویی در طی 47 روز با سیاره زمین ارتباط برقرار کند.

طبق تحقیقات صورت گرفته توسط رصدخانه های نجومی آکادمی علوم کشور چین، یک شی ناشناس که در عمق فضا قرار دارد، بیش از 1652 پیام رادیویی جداگانه را در طی مدت 47 روز ارسال کرده است. این امواج رادیویی توسط یک تلسکوپ رادیویی 500 متری به نام چشم آسمان به ثبت رسیده است.

پدیده‌های پر از انرژی‌ای که تحت عنوان انفجارهای سریع رادیویی یا به طور اختصار FRB شناخته می‌شوند، یکی از مرموزترین اسرار کهکشانی به شمار می‌روند. این تشعش‌های نور مرموز در طیف رادیویی قابل مشاهده هستند و تنها چند میلی ثانیه پایدار هستند و به سرعت از بین می‌روند. اولین FRB ها در سال 2007 میلادی مشاهده شده بود.

تلسکوپ رادیویی چشم آسمان

تلسکوپ رادیویی 500 متری به نام چشم آسمان

از آن زمان، داشمندان و ستاره‌شناسان به دنبال آن بودند تا ابزارهایی بسازند تا حساسیت کافی را برای تشخیص مداوم این انفجارهای سریع رادیویی داشته باشند. سرانجام، با تکمیل شدن تلسکوپ رادیویی 500 متری ملقب به چشم آسمان، این امر محقق شده است. از زمان شروع فعالیت این تلسکوپ رادیویی، میزان تشخیص FRB ها بسیار بیشتر شده است.

این تلسکوپ رادیویی، 1652 پیام رادیویی جداگانه را در طی مدت 47 روز تنها از یک منبع دریافت کرده است. این تحقیقات توسط چندین دانشمند و ستاره‌شناس از دانشگاه‌ها و موسسات مختلف از کشورهای چین، استرالیا و آمریکا انجام شده است.

FRB چیست؟

FRB ها بسیار پر انرژی هستند و به اندازه یک سال انرژی خورشیدی را در مدت زمان چند میلی ثانیه تولید می‌کنند. در برخی موارد نادر، ستاره‌شناسان انفجارهای سریع رادیویی‌ای کشف کردند که در حالت تکرار قرار داشتند و همین نیز سبب شکل‌گیری این تحقیقات شده است. با اینکه هنوز منبع این انفجارهای سریع رادیویی نامشخص است اما توضیحات مختلفی در مورد آن وجود دارد.

برخی بر این باورند که این انفجارها ناشی از ستاره‌های نوترونی فوق مغناطیسی یا سیاه چاله‌ها هستند و برخی دیگر بر این عقیده هستند که آنها باقی مانده رشته‌های کیهانی از زمان بیگ بنگ هستند. برخی دیگر نیز آنها را به مخابره های بیگانگان ارتباط می‌دهند.

انفجارهای سریع رادیویی از عمق فضا

در مواردی که این انفجارهای رادیویی به صورت تکرار شونده هستند، برخی باور دارند که آنها مرتبط به موجودات فضایی است، چراکه تکرار نشان از چیزی مصنوعی دارد. در سال 2012 میلادی، انفجارهای رادیویی تکرار شونده‌ای کشف شد که به عنوان FRB 121102 نامگذاری شده است. این انفجارهای رادیویی، اولین FRB تکرارشونده کشف شده توسط بشر است.

چرخه FRB 121102

مشاهدات اخیر مشخص کرده است که این FRB در یک چرخه 157 روزه قرار دارد. این چرخه شامل یک دوره غیر فعال 67 روزه و یک دوره فعال 90 روزه است که در آن، انفجارهای رادیویی سریع و شدیدی منتشر می‌شوند. در سال‌های اخیر، پای وانگ و دیگر موسساتی که در پروژه تلسکوپ همکاری داشتند، FRB 121102 را زیر نظر داشتند و چندین انفجار تکرار شونده را به ثبت رساندند. در یکی از آنها، 20 پالس در روز و در دیگری 12 پالس در طی دو ساعت مشاهده شده است.

بر اساس همین مشاهدات، وانگ و همکارانش موفق شدند تا چرخه این FRB را پیدا کنند که 157.1 روزه است. با این حال، زمانی که آنها داده‌های موجود از تلسکوپ رادیویی را در طی دوره راه‌اندازی آن مشاهده کردند، متوجه شدند که FRB 121102 یک دوره فعالیت پر از انرژی را پشت سر گذاشته است. در طی سه ماه 29 آگوست تا 29 اکتبر سال 2019 میلادی، این تلسکوپ در طی 59.5 ساعت از مشاهدات خود، حدود 1652 انفجار جداگانه را کشف کرده است. البته این مشاهده ها پشت سر هم نبوده و در طی 47 روز انجام شده است.

میزان انرژی FRB 121102

با اینکه نرخ این پالس‌های رادیویی در طی مدت خود متفاوت است اما در اوج آن، در مدت یک ساعت، 122 انفجار به ثبت رسیده است. این میزان، بالاترین نرخ انفجارهای به ثبت رسیده از یک FRB است. بر اساس این انفجارهای مشاهده شده، محققان مشخص کردند که این اوج انرژی معادل 480 نانونیلیون ارگ در 12.5 گیگاهرتز است. وانگ در این رابطه اظهار کرده است:

کل انژری این مجموعه پشت سر هم حدود 3.8 درصد بیشتر از انرژی‌ای است که توسط یک مگنترا در دسترس است. با این حال، هیچ دوره تناوبی در دوره زمانی 1 میلی ثانیه و 1000 ثانیه پیدا نشده است. اینها همگی نشان از این دارند که FRB 121102 احتمالا از یک شی متراکم و مجرد نشات گرفته است.

انفجارهای سریع رادیویی از عمق فضا

علت ایجاد انفجارهای سریع رادیویی

محققان همچنین دریافتند که توزیع انرژی این انفجارها در طبیعت دو حالته است؛ یعنی اینکه آنها بسته به سطح انرژی خود، به دو شیوه توزیع می‌شوند. به عبارت دیگر، محققان متوجه شدند که پالس‌های ضعیف‌تر از انفجارهای سریع رادیویی بیشتر به صورت تصادفی هستند. این در حالی است که پالس‌های قوی‌تر، با ثبات بیشتری رخ می‌دهند. این نتایج به مخققان این اجازه را داده تا به بررسی علت شکل‌گیری این انفجارهای رادیویی بپردازند و احتمالات را کم کنند.

عدم وجود تناوب یا شبه تناوب در این FRB های تکرار شونده، این تصور که آنها نتیجه یک جسم فشرده چرخان همانند سیاه چاله یا ستاره نوترونی هستند را به چالش می‌کشد. نرخ بالای انفجارها نیز نظریات مربوط به بیگانگان را بی‌اعتبار می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

10 دیدگاه

  1. آقا این معجزه است پیام من وسط شهر نمی رسه حداقل یکبار.وسط آسمان میرسه

  2. وجود ندارن. شما که این مزخرفات رو باور نمی‌کنید؟؟
    دروغ گفتن دروغ دروغ دروغ

  3. درود پس مشخصه که فرازمینیها نبودن چون چنان انرژیی را نمیتواند موجودات فرازمینی بفرستن که معنی ومفهومی نداشته باشد پیامی که زمینیان در حدود ۵۰سال گذشته فرستادن خیلی با مفهمو هستش

  4. عاقل نشستین بشینین چکار‌دارین انگلکشون میکنین .حجابتون با نگاهتون رعایت کنید زندگی کنید

  5. به نام خداوند دادگردادگستر بی داد گر علیه ظالمان پیام رایویی وفرکانس ها از طرف خداوند است هشدار برای عذاب شهاب سنگ طوفان خورشیدی ونابودی خیلی ها کو گوش شنوا شما ها در حال جهش ژنتیکی هستید از انسان به حیوان بزودی جهش شروع میشود رسول اخرالزمان

  6. موجودات فضایی هوشمند مسلما وحود دارند . منتها بخاطر فاصله خیلی خیلی زیاد بین ستاره ها ارتباط برقرار کردن با اونها زمان‌بر و سخته

  7. من از بهار امسال تاهمین اواخر یک شی نورانی در هیبت یک ستاره را بصورت اتفاقی باچشم غیرمسلح کشف کردم و جندماهی منو مشغول خودش کرده بود که رفتارش به یک ستاره شباهت نداشت و بصورت تعمدی پرنور و تقریباخاموش میشد و حتی مثل اینکه پیامی مخابره میکرد چراکه باروشن خاموش شدن و شدت نوری که ازش ساطع میشد متغییر میان حالت صفر و صد بود که بسیارحیرت انگیز و باشکوه بود و بادیدن این اخبار مطمین شدم که این ناهنجاری همون چیزی بوده که من شاهدش بودم

  8. در روزگاری که ما انسانها هر ساعت و دقیقه برای کشتن یکدیگر هزاران نقشه وسلاح تولید میکنیم ،به نظر من تاکنون بارها این فرازمینی ها بودندکه جلوی خیلی از حوادث را گرفته،وما را بنحوی کنترل کرده اند.وقتی میلیارها کهکشان داریم،وحداقل در هرکهکشان یک زندگی هوشمند در نظر بگیریم،بنابراین بسیار محتمل است ، که چند تای آنها هم متخاصم و اشغالگر باشند.

  9. خداوند در زمان نزول قرآن بر پیامبر(ص)،از وجود موجودات فرازمینی،در کتاب قرآن یاد فرموده: سپاس و ستایش مخصوص خداوندی است ک خالق موجوداتی در خارج از زمین است!
    موجودات فضایی وجود دارند و بسیار پیشرفته تر از انسان ها هستند.