پژو پارس

پژو پارس بخریم یا سمند ؛ مقایسه کامل دو رقیب دیرینه

پژو پارس و سمند به عنوان دو سدان باسابقه و پرفروش بازار خودرو ایران محسوب می‌شوند، اما کدام‌یک از این دو خودرو برای خرید گزینه بهتری خواهد بود؟

پژو پارس و سمند بیش از آن که با هم متفاوت باشند، بسیار به یکدیگر شباهت دارند؛ چرا که علاوه بر پلتفرم مشابه این دو سدان محبوب ایران خودرو از یک مجموعه پیشرانه و گیربکس واحد نیز بهره می‌برند. در حقیقت پژو پارس و سمند را باید دو فیس لیفت کامل از پژو 405 دانست که همین موضوع باعث شده این خودروها تفاوت بزرگی نداشته باشند، اما در بازار ایران در این رده خودروهای ارزان‌قیمت زیادی وجود ندارد و به همین دلیل این دو خودرو توانستند طی این سال‌ها فروش بالایی را به خود اختصاص دهند. از این رو از میان پژو پارس و سمند کدام‌یک برای خرید گزینه بهتری خواهد بود؟

مقایسه پژو پارس با سمند

طراحی ظاهری

پژو پارس

پژو پارس برای اولین بار حدود 20 سال قبل یعنی در سال 1380 معرفی و به بازار عرضه شد که توانست به عنوان یکی از جذاب‌ترین خودروهای تولید داخل به محبوبیت و فروش بالایی دست یابد. البته دلیل محبوبیت پژو پارس نسبت به پژو 405 این است که طراحان برای آن ظاهری خشن‌تری در نظر گرفتند.

پژو پارس

گفتنی است پژو 405 که یک خودرو مربوط به دهه 80 میلادی محسوب می‌شود دارای ساختار کلاسیکی بوده و طبق قوانین آیرودینامیک طراحی شده و همانند سیتروئن زانتیا و دوو اسپرو از طراحی گوه‌ای شکل ویژه‌ای بهره می‌برد تا درجه مقاومت آیرودینامیکی بدنه آن به 0.31 cd کاهش پیدا کند. چنین طراحی مانع جذاب شدن دماغه پژو 405 شده بود و طراحان با در نظر گرفتن جلوپنجره کوچک، چراغ‌های نسبتا باریک و سپرجلوی با ورودی هوای محدود شرایط بهتری را به وجود نیاوردند. نمای جانبی و نمای عقب نیز متناسب با بخش جلو طراحی شدند. از این رو بخش طراحی 405 بسیار هماهنگ، اما نه چندان جذاب به نظر می‌رسد.

پژو پارس

ایران خودرو حدود هشت سال پس از این که پژو 405 را به بازار ایران عرضه کرد، تصمیم گرفت خودرویی به نام پژو پارس یا پرشیا را طبق پژو 405 توسعه دهد تا بتواند با ظاهری جذاب نگاه مشتریان بیشتری را به خود جلب کند. اعمال تغییراتی چون طول بیشتر کاپوت، ارائه چراغ‌های جلو و عقب با سپر جدید باعث شد تا این فیس لیفت جزئی کاملا جذاب به نظر برسد. این خودرو اکنون به مدت 20 سال پس از معرفی همچنان پرفروش و محبوب بوده و بدون کمترین تغییر خاصی توسط ایران خودرو به بازار عرضه می‌شود.

پژو پارس

در طرف دیگر خودرو سمند نیز یک فیس لیفت کامل از پلتفرم پژو 405 محسوب می‌شود که نتیجه آن تولید یک خودرو کاملا متفاوت بود؛ به گونه‌ای که در بدنه آن هیچ اشتراک با پژو 405 دیده نمی‌شود. این در حالی است که پژو پارس یا پرشیا در واقع همان پژو 405 با ظاهری اسپرت‌تر و داشبوردی با تریم طرح چوب به‌شمار می‌رود. سمند به ویژه در نسخه اولیه خود نسبت به پارس نتوانست به عنوان یک خودرو جذاب ظاهر شود و انتقادات زیادی به خصوص در طراحی ساده در نمای جلو و چراغ‌های بزرگ عقب آن وارد شد.

پژو پارس

البته ایران خودرو در سال 1383 سمند ال ایکس را عرضه کرد که با چراغ‌های عقب کوچک‌تر توانست بخشی از انتقادات را کاهش دهد، اما در مجموع به دلیل تفاوت طراحی این خودرو، سمند موفق نشد ظاهری جذاب از خود نشان دهد، اما در طرف دیگر پژو پارس با شباهت ظاهری اندک خود به پژو 406 توانست نگاه‌های زیادی را به خود جلب کند. از این رو در بخش طراحی ظاهری پژو پارس برنده خواهد بود.

طراحی داخلی

پژو پارس

پژو پارس

ایران خودرو برای بخش طراحی داخلی پژو پارس به ویژه در نسخه‌های اولیه تغییرات خاصی را نسبت به پژو 405 در نظر نگرفت و فقط این خودرو را با تریم طرح چوب روانه بازار کرد که البته این تریم داخلی چوبی با طراحی بدنه هماهنگی نداشت و به نوعی نمای داخلی خودروهای به ظاهر لوکس را تداعی می‌کرد.

اما ایران خودرو برای مدل‌های جدید پژو پارس به جای داشبورد اولیه از داشبورد به اصلاح سوناتایی استفاده کرد که با پژو 405 مشترک بود و توانست هماهنگی بیشتری را با طراحی بدنه به وجود آورد. البته تریم داخلی کم رنگ برای خودروهای اسپرت مناسب نبوده و به همین دلیل طراحی داخلی پژو پارس نمره قبولی دریافت نمی‌کند.

پژو پارس

سمند

سمند در بخش طراحی داخلی تغییرات بیشتری را تجربه کرده و ایران خودرو برای مدل‌های اولیه آن تریم داخلی بزرگ چوبی و داشبورد بسیار ساده را در نظر گرفت بود. علاوه بر این که این تریم با ظاهر خودرو هماهنگی بیشتر داشت، ایران خودرو کیفیت آن را نیز به دلیل ملی بودن سمند به میزان زیادی افزایش داده بود، اما پس از مدتی کیفیت متریال داخلی کاهش پیدا کرده و سرانجام ایران خودرو با عرضه مدل‌های مختلف این خودرو نظیر سورن توانست طراحی داشبورد را نسبت به قبل کاملا تغییر دهد. از این رو با وجود این که طراحی داخلی سمند جذاب به نظر نمی‌رسد، اما با شخصیت خودرو هماهنگی بیشتری دارد.

از آنجایی که عرض و طول کابین پژو پارس و سمند یکسان است، فضای داخلی آنها نیز در یک سطح قرار دارد، اما در بخش ارتفاع و فضای سرنشینان برتری با سمند است که به دلیل برخورداری از ستون‌های طویل‌تر، مشتریان هنگام ورود به سمند با خودرویی بزرگ‌تر مواجه خواهند بود.

طی سال‌هایی که ایران خودرو دو محصول پژو پارس و سمند را به بازار ایران عرضه می‌کند به احتمال زیاد از لحاظ امکانات مدل سریر ایران خودرو با امکاناتی چون مانیتور برای صندلی‌های عقب و پژو پارس ELX با صندلی‌های برقی به عنوان کامل‌ترین مدل‌های این خودروها محسوب می‌شوند. البته این خودروها هنوز از امکاناتی چون سانروف و دوربین 360 بی‌بهره مانده‌اند. از این رو سطح امکانات رفاهی این دو خودرو در سطح متوسط و حتی ضعیف قرار دارد. البته ایران خودرو طی سال‌های گذشته به دلیل این که سمند را یک خودرو ملی معرفی کرده بود برای آن امکانات بهتری چون کامپیوتر سفر سخنگو را نیز در نظر گرفته است.

مشخصات فنی

پژو پارس

گروه خودروسازی ایران خودرو طی دو دهه گذشته پژو پارس و سمند را با پیشرانه‌های مختلف با قدرت محدود 98 تا 110 اسب بخار به بازار ایران عرضه کرد. دو خودرو مورد نظر در این بررسی از نوع 1800 یا XU7 بوده و به عنوان پرتیراژترین، قدیمی‌ترین و پرمصرف‌ترین پیشرانه نصب شده روی این خودروها محسوب می‌شود و قدرت تولیدی آن نیز حدود 100 اسب بخار است.

این خودروها در کیلومترهای بیش از 100 هزار کیلومتر با مشکل سوختن واشر سرسیلندر مواجه می‌شوند و گرمای زیاد نیز نقطه ضعف آنها به شمار می‌رود. البته این پیشرانه با گیربکس 5 سرعت دستی هماهنگی زیادی داشته و در سرعت‌های اتوبانی کشش زیادی را ارائه خواهد داد. مدرن‌ترین پیشرانه نصب شده روی سمند، پیشرانه ملی یا EF7 محسوب می‌شود و بهترین پیشرانه نصب شده روی پژو پارس نیز نسخه 16 سوپاپ 1800 مشترک با زانتیا 1.8 لیتر بوده که می‌تواند قدرتی برابر با 110 اسب بخار را تولید کند، اما ایران خودرو این نسخه یا همان ELX را به تعداد محدود به بازار عرضه کرده است.

پژو پارس

از آنجایی که پیشرانه و گیربکس این دو خودرو در یک سطح قرار دارد، در عملکرد آنها نیز شاهد تفاوت زیادی نیستیم. هرچند اتاق سمند نسبت به پارس از وزن بیشتری بهره می‌برد که همین موضوع باعث کاهش اندک شتاب شده است. ضمن این که ارتفاع بدنه سمند نیز از سطح زمین نسبت به نسخه‌ی اولیه پژو پارس بیشتر است و سمند هنگام عرضه به بازار به عنوان یک خودرو مرتفع با فنربندی نرم معرفی شد. البته طی سال‌های گذشته ایران خودرو ارتفاع تمامی محصولات تولیدی خود را افزایش داد که باعث شد شد هندلینگ کاهش پیدا کرده و نرمی سیستم فنربندی نیز افزایش پیدا کند.

شرایط بازار

با توجه به این که در بازار خودرو ایران محصولات چندان جدیدی در این رنج قیمتی وجود ندارد، پژو پارس و سمند به عنوان خودروهای پرتیراژ توانستند آمار فروش بالایی را به خود اختصاص دهند. البته طبق آمارهای قرعه‌کشی مربوط به سال قبل، تعداد متقاضیان پژو پارس از هر محصول دیگری در خانواده پژو 405 و سمند بیشتر بوده است. همچنین نسخه 1600 یا همان پژو ای ال ایکس که با پیشرانه TU5 به فروش می‌رسد از مدل 1.8 لیتری محبوب‌تر است.