تراشه تنسور گوگل

شکست تراشه تنسور گوگل از پردازنده 3 سال پیش اپل A12 Bionic در بنچمارک گیک بنچ

نتایج بنچمارک گیک بنچ نشان می‌دهد که تراشه تنسور گوگل حتی از پردازنده اپل A12 Bionic که در سال ۲۰۱۸ عرضه شد هم ضعیف‌تر است؛ آيا این یک شکست بزرگ برای گوگل است؟

گوگل در سری گوشی‌های پرچمدار پیکسل 6 از تراشه اختصاصی تنسور استفاده کرده است و حالا جدیدترین نتایج بنچمارک گیک بنچ 5 این تراشه منتشر شده که واقعا طرفداران گوشی‌های پیکسل را ناامید‌ می‌کند. در واقع حتی پردازنده اپل A12 Bionic که در سری آيفون XS (در سال ۲۰۱۸) استفاده شده بود نیز از جدیدترین تراشه گوگل سریع‌تر است.

نتایج بنچمارک تراشه گوگل تنسور ناامید کننده است

تراشه تنسور گوگل

این مقایسه توسط کاربری به مام 9lekt در توییتر انجام شد. گوگل تنسور در تست تک هسته‌ای امتیاز ۱۰۱۲ و در بخش چند هسته‌ای نیز امتیاز ۲۷۶۰ را به دست آورده است. این در حالی است اپل A12 Bionic توانسته در این بخش‌ها به ترتیب امتیاز ۱۱۱۷ و ۲۹۳۲ را ثبت کند.

به بیانی دیگر تراشه پرچمدار گوگل برای سال 2021 حتی نتوانسته از پس مدل ۳ سال قبل اپل برآید؛ اما این همه ماجرا نیست. در حال حاضر اکثر گوشی‌های پرچمدار اندرویدی از پردازنده اسنپدراگون 888 استفاده می‌کنند و Tensor از این تراشه نیز ضعیف‌تر است.

قبل از معرفی سری پیکسل 6 شایعاتی منتشر شده بود که گوگل قصد دارد در تراشه تنسور به جای عملکرد بالا روی بهینگی هرچه بیشتر تمرکز کند و نتایج به دست آمده نیز تا حدودی در همین راستا هستند.

همچنین این موضوع را نیز باید در نظر داشت که نتایج بنچمارک تنها نیمی از داستان است و به هیچ وجه نمی‌تواند نشانگر مطلقی از عملکرد دستگاه در استفاده واقعی باشد. در واقع وقتی صحبت از عملکرد می‌شود، بهینه‌سازی نرم افزاری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و همانطور که می‌دانید نسخه خام اندروید به سرعت بالا معروف است.

تراشه تنسور گوگل

با توجه به تسلط گوگل روی سخت افزار و نرم افزار و همچنین بهینه‌سازی‌های ایجاد شده در اندروید 12، احتمالا گوگل پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو بتوانند در بخش عملکرد با گوشی‌های پرچمدار فعلی رقابت کنند.

علاوه بر این، تراشه‌های پرچمدار کوالکام و مدیاتک معمولا در برخی دستگاه‌ها بیش از حد داغ می‌شوند و شاید گوگل تصمیم گرفته عملکرد را فدای خنک ماندن تراشه و عمر باتری بهتر کند. هرچند که اینها همه در حد حدس و گمان هستند و باید برای اثبات آنها کمی صبر کرد.

در نهایت باید گفت که با وجود عملکرد متوسط CPU، تراشه تنسور گوگل تا به اینجای کار قدرت خود را در بخش GPU ثابت کرده است و توانسته تمامی پرچمداران اندرویدی را شکست دهد.

عملکرد GPU گوگل تنسور از تمام تراشه‌های اندرویدی بهتر است. تنها چیزی که باقی مانده بهینه بودن آن و عملکرد پایدار است.

Golden Reviewer@

ظاهرا گوگل برای پردازنده جدید خود اهداف کاملا متفاوتی را ترسیم کرده است. این شرکت آمریکایی در مراسم رونمایی از Pixel 6 نشان داد که تمرکز اصلی تنسور روی پردازش سریع هوش مصنوی و الگوریتم‌های یادگیری ماشینی است.

با اضافه شدن ویژگی‌هایی همچون تایپ صوتی فوق‌ سریع و بهینه، پردازش دوربین پیشرفته و … مشخص است که گوگل قصد دارد گوشی‌های هوشمند را هوشمند‌تر از همیشه کند و در این مسیر نیز تراشه تنسور نقش بسیار مهمی دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*