مشکلات اینترنت

دلیل اصلی مشکلات اینترنت کشور مشخص شد؛ وزارت ارتباطات در مظان اتهام

بسیاری از کاربران طی چند ماه اخیر با اختلال شدید اینترنت مواجه شدند که بعضی‌ها دلیل آن را اجرای طرح صیانت می‌دانند، اما دلیل اصلی مشکلات اینترنت کشور چیست؟

کاربران فضای مجازی طی ماه‌های اخیر بارها از کند بودن سرعت اینترنت انتقاد کردند و در این بین برخی از کاربران در شبکه‌های مجازی دلیل افت کیفیت اینترنت را به طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی مربوط می‌دانند و بر این باورند که پهنای باند به شکل دستوری کاهش پیدا کرده است. از این رو در این مقاله قصد داریم دلیل اصلی مشکلات اینترنت کشور را مورد بررسی قرار دهیم.

عدم سرمایه‌گذاری لازم در بخش توسعه ارتباطات

در همین راستا عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مدتی قبل در خصوص مشکلات اینترنت کشور عنوان کرد طی چند سال اخیر بنا به دلایل مختلف برای توسعه ارتباطات سرمایه‌گذاری لازم انجام نشد. وی افزود یکی از دلایل آن مشکلات تحریم و افزایش هزینه‌ها بود که باعث شد تا اپراتورها توانایی‌های خود را برای سرمایه‌گذاری لازم در این حوزه از دست دهند. البته پس از تحریم‌ها اکنون بسیاری از محصولات مورد نیاز صنعت مخابرات کشور بومی‌سازی شده و امیدواریم بحث توسعه ارتباطات کشور با سرعت بیشتری پیگیری شود.

وزیر ارتباطات در ادامه بیان کرد موضوع بعدی شیوع ویروس کرونا است که باعث غافل‌گیری این صنعت شد و به واسطه آن نیاز مردم نیز به ترافیک به چند برابر افزایش پیدا کرد؛ افزایش ترافیک در حالی رخ داد که شبکه برای این میزان ظرفیت طراحی نشده بود. وی افزود در حال حاضر ما می‌بایست به سرعت ظرفیت را در لایه دسترسی افزایش دهیم. البته در هسته شبکه مشکلی دیده نمی‌شود؛ چرا که کل ترافیک کشور حدود 5 ترابایت بوده و ظرفیت ما تا 20 ترابایت است. در ترافیک بین‌الملل نیز اقداماتی در حال انجام است، اما بازگشایی مدارس باعث افزایش تقاضا شده و همکاران ما سعی دارند میزان ظرفیت را متناسب با مقدار تقاضا افزایش دهند.

آیا خبر کمبود پهنای باند صحت دارد؟

علاوه بر اظهارات وزیر ارتباطات، اخیرا خبرهایی در خصوص مشکل کمبود پهنای باند اینترنت کشور مطرح شد و در همین راستا نیز مدیران برخی از اپراتورهای اینترنتی اعلام کردند زیرساخت‌های خدماتی آنها مشکی ندارد، بلکه پهنای باند دریافتی آنها از شرکت ارتباطات زیرساخت کاهش پیدا کرده و با افت کیفیت روبه‌رو شده است. در حالی که مصرف اینترنت کشور افزایش پیدا کرده و ضروری است تا ماهانه به پهنای باند کشور اضافه شود، در چنین شرایطی به دلیل مشکل خرید پهنای باند بین‌الملل و اشباع ظرفیت پهنای باند اینترنت کشور، مشکلات اینترنت در زمان پیک مصرف بیش از پیش افزایش پیدا کرده است.

ابوالفضل روحانی، معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی در مورد مخالفت این مرکز با افزایش پهنای باند در کشور عنوان کرد پهنای باند اینترنت در کشور نه کاهش پیدا کرده و نه برای توسعه آن منعی وجود دارد. وی افزود در واقع به دلیل این که طی چند سال گذشته به موضوع توسعه زیرساخت‌های ارتباطی ثابت توجه نشده و کشور در این بخش عقب مانده است، هر میزان از توسعه پهنای باند اینترنت پس از مدتی نمی‌تواند به نیازهای کشور پاسخ دهد.

دلیل مشکلات اینترنت کشور

معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی در خصوص دلایل مشکلات اینترنت طی ماه‌های گذشته عنوان کرد تنظیم‌گری وزارت ارتباطات طی سال‌های گذشته به گونه‌ای انجام شده که مزیت رقابتی توسعه ارتباطات ثابت در کشور نابود شده و عمده توسعه کشور بر پایه ارتباطات سیار به انجام رسیده است. در این وضعیت افزایش تقاضا برای دسترسی به محتوا یا خدمات داخلی و خارجی باعث اختلال و کاهش کیفیت دسترسی می‌شود. به ویژه که طی دو سال قبل با شیوع ویروس کرونا میزان استفاده از خدمات پرترافیک نظیر VODها و آموزش آنلاین به میزان چشمگیری افزایش پیدا کرده است؛ موضوعی که باعث شد کمبودها و عدم توسعه در زیرساخت ارتباطی کشور به شکل واضح و عمومی آشکار شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*