ویژگی‌ های اندروید 12

با بزرگترین تغییرات و بهترین ویژگی‌ های اندروید 12 آشنا شوید

سیستم عامل Android 12 به تازگی برای گوشی‌های پیکسل منتشر شده است. در این مطلب می‌خواهیم به بررسی مهمترین تغییرات و ویژگی‌ های اندروید 12 و نحوه استفاده از آنها بپردازیم.

نسخه پایدار اندروید 12 هفته قبل برای دستگاه‌های گوگل عرضه شد و ما نیز چند روز گذشته را به بررسی جدیدترین نسخه از سیستم عامل گوگل پرداخته‌ایم تا با رابط کاربری، ویژگی ها و تنظیمات آن آشنا شویم. به طور کلی اندروید 12 تفاوت زیادی با اندروید 11 ندارد؛ اما برخی از تغییرات و ویژگی های جدید آن قابل توجه هستند.

تغییرات و ویژگی‌ های اندروید 12

ویژگی‌ های اندروید 12

طراحی و حس و حال جدید به لطف زبان طراحی متریال یو

بیایید ابتدا از واضح‌ترین تغییر اندروید 12 یعنی تم جدید آن شروع کنیم. زبان طراحی متریال یو اندروید 12 با آيکون‌های بزرگتر، منو‌ها و پنجره‌های گردتر و انیمیشن‌های روان‌تر ظاهر کاملا جدیدی به سیستم عامل گوگل بخشیده است. همچنین شاهد تغییراتی در طراحی کلی و اضافه شدن برخی ویژگی ها به هسته اصلی رابط کاربری اندروید 12 هستیم.

بیایید نگاهی به مهمترین تغییرات و ویژگی‌ های اندروید 12 در این بخش بیندازیم:

  • تم‌های سفارشی: Material You به کاربران اجازه می‌دهد تم‌های سفارشی خود را ایجاد کنند. برای اینکار کافی است به قسمت «تصویر زمینه و استایل» در تنظیمات گوشی بروید و تصویر زمینه خود را عوض کنید. بدین ترتیب رنگ فونت گوشی، منو‌ها، ویجت‌ها و آيکون‌ها تغییر خواهد کرد.
  • ویجت‌های جدید و پین کردن مکالمات: اندروید 12 با ویجت‌های جدیدی عرضه شده است و یکی از آنها به شما اجازه می‌دهد یک مکالمه متنی را برای دسترسی آسان‌تر روی صفحه اصلی گوشی قرار دهید. برای اینکار کافی است که انگشت خود را چند ثانیه روی یک قسمت خالی از صفحه اصلی گوشی نگه دارید  و سپس گزینه «ویجت‌ها» را انتخاب کنید تا منو باز شود.
  • جستجو در خود دستگاه: نوار جستجوی گوگل حالا می‌تواند در میان فایل‌ها، پوشه‌ها، مخاطبین، مکالمات متنی و برنامه‌های گوشی نیز به دنبال یک مورد خاص بگردد.
  • ایموجی‌های جدید: اندروید 12 به ایموجی‌های جدیدی همراه شده است و تصاویر حدود ۴۰۰ ایموجی نیز تغییر کرده‌اند.

تنظیمات سریع، نوتیفیکیشن‌ها و میانبر‌های بهتر

در کنار تغییرات بزرگی که در رابط کاربری اندروید 12 ایجاد شد، گوگل منو تنظیمات سریع و کشو نوتیفیکیشن‌ها را نیز با چند میانبر جدید، طرح‌بندی متفاوت و برخی بهبود‌ها به روز کرده است.

برای مشاهده منو تنظیمات سریع کافی است انگشت خود را از بالای صفحه به سمت پایین بکشید تا بتوانید به کشو نوتیفیکیشن‌ها و میانبر‌ها دسترسی پیدا کنید. در این قسمت شما می‌توانید:

  • گزینه «اینترنت» را انتخاب کنید تا تنظیمات اتصال اینترنت شما باز شود و از آنجا از میان شبکه‌های وای‌فای مختلف یک گزینه را انتخاب کرده و یا اینکه داده‌های موبایل خود را فعال یا غیر فعال کنید.
  • گزینه GPay را انتخاب کنید تا به کیف پول گوگل پی دسترسی پیدا کنید.
  • حالت «مزاحم نشوید» را فعال کنید.
  • بلوتوث را فعال یا غیر فعال کنید.

اگر یک بار دیگر انگشت خود را به سمت پایین بکشید هم صفحه تنظیمات سریع به طور کامل باز می‌شود. همچنین در صورتی که می‌خواهید مستقیما به منوی کامل تنظیمات سریع بروید، باید دو انگشت خود را به صورت همزمان از بالای نمایشگر به سمت پایین یکشید. منو کامل میانبر‌ها و گزینه‌های کنترلی بیشتری را در خود جای داده است.

  • با انتخاب آيکون مداد می‌توانید میانبر‌های بخش تنظیمات سریع را شخصی‌سازی کنید. همچنین تاگل‌های جدیدی برای تم تاریک، حالت خیلی تیره، حالت ذخیره داده و … اضافه شده است.
  • با انتخاب آيکون تنظیمات می‌توانید مستقیما وارد منوی تنظیمات دستگاه شوید.
  • با انتخاب گزینه پاور نیز دکمه‌های خاموش کردن و ری‌استارت برای شما نمایش داده می‌شود.

البته میانبر‌های جدید دیگری نیز در این بخش هستند؛‌ بنابراین شخصی سازی منوی تنظیمات سریع با توجه به سلیقه و اولویت‌های شما ممکن است چند دقیقه طول بکشد.

اسکرین‌شات‌های ادامه دار

حالا باید به بهترین ویژگی‌ های اندروید 12 در خارج از رابط کاربری بپردازیم. اولین ویژگی کاربری اسکرین شات ادامه‌دار نام دارد. وقتی با فشار دادن دکمه پاور و دکمه کم کردن صدا در دستگاهی که به اندروید 12 مجهز شده، اسکرین شات بگیرید، گزینه‌ «ثبت بیشتر» نیز برای شما نمایش داده می‌شود تا با اسکرول کردن بخش بیشتری از صفحه را در اسکرین شات خود جا دهید.

حالت استفاده یک دستی

ویژگی‌ های اندروید 12

حالت یک دستی نیز یکی از ویژگی‌ های جالب اندروید 12 است که برخی از ژست‌های کنترلی، منوها و طرح‌بندی صفحه را برای استفاده با یک دست بهینه می‌کند. این قابلیت در منوی سیستم بخش تنظیمات گوشی در دسترس است.

حالت گیمینگ برای عملکرد بهتر در هنگام بازی

اندروید 12 به یک حالت گیمینگ مجهز شده است که تنظیمات سخت افزاری و سیستمی شما را برای عملکرد بهتر در هنگام بازی تغییر می‌دهد. حالت گیمینگ همچنین همانند حالت «مزاحم نشوید» نوتیفیکیشن‌ها را غیر فعال می‌کند.

برای فعال کردن حالت گیمینگ باید ابتدا به قسمت نوتیفیکیشن‌ها در تنظیمات گوشی بروید و سپس در منو «Do Not Disturb and Schedules» حالت گیمینگ را فعال کنید. شما همچنین می‌توانید یک تاگل اختصاصی را برای فعال کردن این قابلیت به منو تنظیمات سریع گوشی اضافه کنید.

پشتیبانی از چند پنچره در برنامه گوگل کروم اندروید

مرورگر موبایل گوگل کروم در اندروید 12 به یک ویژگی منحصر به فرد مجهز شده است. تا پیش از این شما می‌توانستید چندین تب باز کنید و یا حتی آنها را گروه‌بندی کنید؛ اما با قابلیت جدید می‌توان به صورت همزمان چند پنجره را باز کرد. هرکدام از این پنجره‌ها به صورت یک مرورگر مجزا عمل خواهند کرد.

ساعت آنالوگ

ویژگی‌ های اندروید 12

ساعت آنالوگ را نمی‌توان یک ویژگی جدید دانست؛ اما به هر حال گوگل تصمیم گرفته آن را به اندروید 12 اضافه کند. برای فعال کردن ساعت به منوی تنظیمات بروید و در بخش «About Phone» چند بار روی «نسخه اندروید» ضربه بزنید تا ساعت ظاهر شود. ما با چیزی فراتر از یک ساعت ساده طرف نیستیم؛‌ اما درهر صورت از لحاظ گرافیکی زیبا است.

شما می‌توانید عقربه‌های ساعت را حرکت دهید و هنگامی که آنها را روی ساعت ۱۲:۰۰ تنظیم کنید هم اتفاق جالبی رخ می‌دهد. امتحان کنید!

گزینه‌های کنترلی جدید برای حریم شخصی

گوگل گزینه‌های کنترلی جدیدی را برای حفاظت از حریم شخصی شما به اندروید 12 اضافه کرده است. این گزینه‌ها به شما کمک می‌کنند مجوز‌ها و نوع داده در دسترس برنامه‌ها را محدود کنید.

میانبر‌های خاموش و روشن کردن میکروفون و دوربین

اگر در حال استفاده از یک برنامه با مجوز استفاده از میکروفون یا دوربین هستید، می‌توانید به راحتی دوربین و یا میکروفون گوشی را از طریق منوی تنظیمات سریع فعال یا غیر فعال کنید. همچنین هر وقت که دوربین توسط یک برنامه استفاده شود، یک آيکون به صورت نوتیفیکیشن ظاهر می‌شود.

داشبورد حریم خصوصی

گوگل قابلیتی را به نام داشبورد حریم خصوصی به اندروید 12 اضاقه کرده است که مجوز‌های استفاده شده توسط برنامه‌ها در ۲۴ ساعت گذشته را نشان می‌دهد. برای دسترسی به این فابلیت باید وارد قسمت حریم خصوصی در تنظیمات گوشی بشوید.

گزینه‌های بیشتر برای داده‌های موقعیت مکانی

شما حالا می‌توانید انتخاب کنید که برنامه‌ها به موقعیت مکانی دقیق شما دسترسی داشته باشند یا از آن به صورت تقریبی آگاه شوند. برنامه‌های کمی هستند که به موقعیت مکانی دقیق شما نیاز دارند به همین خاطر هنگامی که برنامه برای اولین بار از شما درخواست دسترسی به لوکیشن را دارد، می‌توانید نوع دسترسی به موقعیت مکانی را انتخاب کنید.

البته بعد‌ها نیز می‌توانید نوع مجوز دسترسی به لوکیشن را برای برنامه‌های مختلف تغییر دهید. برای اینکار ابتدا به منوی حریم شخصی در بخش تنظیمات بروید و سپس در قسمت مدیریت مجوز‌ها گزینه لوکیشن را انتخاب کنید.

مدیریت اطلاعات Login

شما می‌توانید تمامی اطاعات ذخیره شده لاگین خود را در بخش «گذرواژه‌ها و حساب‌های کاربری» تنظیمات گوشی مشاهده و مدیریت کنید. در این قسمت اطلاعات لاگین ذخیره شده توسط گوگل و برنامه‌های مدیریت رمز عبور شخص ثالث نیز قرار دارد.

ژست‌های کنترلی جدید

در آخر به یکی از کاربردی‌ترین ویژگی‌ های اندروید 12 یعنی ژشت‌های کنترلی می‌پردازیم. گوگل در جدیدترین نسخه از سیستم عامل موبایلی خود برخی از ژست‌های کنترلی قبلی را تغییر داده و تعدادی ژست جدید را هم تعریف کرده است.

مشاهده برنامه‌های در حال اجرا

با کشیدن انگشت خود از گوشه سمت راست پایین نمایشگر به سمت بالا می توانید تمامی برنامه‌های در حال اجرا فعلی را مشاهده کنید.

ادغام دکمه پاور با گوگل اسیستنت

اگر چند ثانیه دکمه پاور را نگه دارید، دستیار صوتی گوگل اسیستنت فعال خواهد شد. برای تغییر یا غیر فعال کردن این قابلبت می‌توانید وارد قسمت Gestures از تنظیمات گوشی شده و گزینه «Press and hold button» را انتخاب کنید.

قابلیت Quick tap (فقط برای گوشی‌های پیکسل)

شما می‌توانید دو بار روی بدنه پشتی گوشی خود ضربه بزنید تا گوگل اسیستنت یا یک برنامه خاص دیگر اجرا شود. برای شخصی سازی این قابلیت باید ابتدا وارد بخش تنظیمات گوشی شده و سپس در منوی سیستم بخش Gestures را انتخاب کنید.

چرخش خودکار نمایشگر با استفاده از دوربین (فقط برای پیکسل 4 و مدل‌های جدیدتر)

این ویژگی در اندروید 12 از دوربین گوشی برای تشخیص جهت درست نمایشگر استفاده می‌کند. البته این پروسه کاملا در خود گوشی انجام می‌شود و هیچ داده‌ای در اختیار گوگل قرار نخواهد گرفت.

بازخورد هپتیک برای مدیا

بارخورد‌های هپتیک (لمسی) را نمی‌توان به خودی خود یک نوع ژست حرکتی قلمداد کرد؛ اما در هر حال شما می‌توانید آنها را برای موسیقی، بازی، صداهای سیستمی و زنگ گوشی فعال کنید. در صورتی که یک برنامه، مدیا و البته گوشی شما از بازخورد هپتیک پشتیبانی کند، سیستم عامل این موضوع را به شما اطلاع می‌دهد.

نحوه دریافت اندروید 12

ویژگی‌ های اندروید 12

گوگل در حال حاضر نسخه پایدار سیستم عامل اندروید 12 را برای گوشی‌های پیکسل (پیکسل 3 و جدیدتر) عرضه کرده است و شما می‌توانید به راحتی تمامی ویژگی های فوق را روی آن امتحان کنید. غول فناوری همچنین اعلام کرده که پس از گوشی‌های پیکسل نوبت به دستگاه‌های مجهز به اندروید One خواهد رسید.

آن دسته از دارندگان گوشی‌های پیکسل نیز که آماده دریافت اندروید 12 هستیم می‌توانند وارد تنظیمات گوشی و بخش سیستم شده و سپس در منوی آپدیت سیستم گزینه چک کردن برای آپدیت را انتخاب کنند. البته اگر از کاربران گوشی‌های پیکسل نیستید، می‌توانید برنامه زمانی انتشار اندروید 12 برای گوشی‌های مختلف را می‌توانید در اینجا مشاهده کنید.

هرچند که تاکنون گزارشات متعددی منتشر شده که دارندگان گوشی‌های پیکسل پس از آپدیت به اندروید 12 با باگ‌ها و مشکلات زیادی مواجه شده‌اند. بنابراین شاید بهتر باشد برای استفاده از ویژگی‌ های اندروید 12 کمی بیشتر صبر کنید.

lifehacker[ /منبع]

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*