ویندوز XP

ویندوز XP ، سیستم عامل 20 سال پیش مایکروسافت همچنان میلیون ها کاربر دارد!

ویندوز XP یکی از محبوب‌ترین نسخه‌های ویندوز است. مایکروسافت Windows XP را بیست سال پیش عرضه کرد؛ اما این نسخه از ویندوز همچنان میلیون‌ها کاربر وفادار دارد.

بیست سال پیش در ۳ آبان ماه ۱۳۸۰ یکی از بهترین محصولات مایکروسافت یعنی سیستم عامل ویندوز ایکس پی عرضه شد. ویندوز XP طرفداران وفادار زیادی را به خود جذب کرد و اگرچه عمر آن به صورت رسمی در ۲۵ فروردین ماه ۱۳۹۳ به پایان رسید، ولی هنوز روی تعداد زیادی از رایانه‌های شخصی استفاده می‌شود.

به گزارش Statcounter، در ماه گذشته سهم Windows XP در میان تمام کامپیوتر‌های ویندوزی ۰.۵۹ درصد بوده است. ویندوز ویستا پس از ایکس پی عرضه شد؛ اما تنها روی ۰.۲۶ درصد از کامپیوتر‌های ویندوزی نصب است. ویندوز 10 نیز با سهم ۷۹.۸۴ درصدی در جایگاه نخست قرار گرفته است.

ویندوز XP

به گفته کارشناسان، در حال حاضر بیش از ۹ میلیون رایانه در حال استفاده از ویندوز ایکس پی هستند. نکته جالب اینجاست که سهم ویندوز ایکس پی در بازار کامپیوتر‌های ویندوزی تنها در اواخر سال 2022 به زیر ۱ درصد رسید و یک سال پیش، این نسخه از سیستم عامل ویندوز روی ۱.۲۶ درصد از لپ‌ تاپ‌ها و رایانه‌ها حضور داشت.

در هنگام بررسی این آمار نباید فراموش کرد که مایکروسافت ۷ سال پیش عرضه آپدیت‌های فنی و وصله‌های امنیتی را برای ویندوز ایکس پی متوقف کرد.

ردموندی‌ها مانع استفاده کاربران از ویندوز XP نمی‌شوند؛ اما تاکید می‌کنند که با توجه به پایان زمان پشتیبانی، این سیستم عامل در معرض ویروس‌ها و دیگر تهدیدات امنیتی قرار دارد. همچنین نسخه‌های جدید اکثر برنامه‌های محبوب را هم نمی‌توان روی آن اجرا کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*