اسنپدراگون 778G پلاس

کوالکام از 4 پردازنده جدید برای گوشی های پایین رده و میان رده رونمایی کرد

کوالکام از چهار پردازنده جدید اسنپدراگون 778G پلاس، اسنپدراگون 695، اسنپدراگون 680 و اسنپدراگون 480 پلاس رونمایی کرد. این تراشه‌ها مناسب گوشی‌های میان رده و پایین رده هستند.

کوالکام از چهار چیپست جدید رونمایی کرد. از میان این چهار چیپست، دو تراشه کاملا جدید هستند (اسنپدراگون 695 و 680) و دو تراشه نیز به عنوان نسخه‌های Plus تراشه‌های فعلی عرضه شده‌اند (اسنپدراگون 778G پلاس و 480 پلاس). تمرکز اصلی این تراشه‌ها روی پشتیبانی از شبکه 5G است؛ اما کوالکام گزینه‌ای را نیز برای مواقعی که فقط به اتصال 4G نیاز است، در نظر گرفته است.

از میان چهار تراشه جدید، سه چیپست از معماری مدرن و نه چندان گران قیمت ۶ نانومتری استفاده می‌کنند.

تراشه‌های جدید کوالکام

اسنپدراگون 778G پلاس

نسخه استاندارد اسنپدراگون 778G یک تراشه محبوب در میان گوشی‌های میان رده قوی بود و گمان می‌کنیم که نسخه پلاس این تراشه نیز همینگونه باشد. همانطور که گفته شد این تراشه بر پایه معماری ۶ نانومتری ساخته شده است. کوالکام نیز این تراشه را برای رسیدن به سرعت کلاک بالاتر بهبود بخشیده است.

هسته‌ Kryo 670 Prime حالا با فرکانس ۲.۵ گیگاهرتز کار می‌کند. این در حالی است که فرکانس کاری نسخه قبلی ۲.۴ گیگاهرتز بود. همچنین پردازنده گرافیکی آدرنو 642L نیز تقویت شده است و حالا می‌توان تا ۲۰ درصد عملکرد بهتری داشته باشد.

اسنپدراگون 778G پلاس

سایر مشخصات اسنپدراگون 778G پلاس همانند نسخه استاندارد است که یعنی از مودم X53 5G با پشتیبانی از حداکثر سرعت دانلود ۳.۷ گیگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود ۱.۶ گیگابیت بر ثانیه و پردازشگر تصویر سه‌گانه (Spectra 570L) در آن استفاده شده است.

اسنپدراگون 695

این تراشه به عنوان جایگزین اسنپدراگون 690 ساخته شده است و بر خلاف مدل قدیمی‌تر از شبکه 5G mmWave پشتیبانی می‌کند. البته بهبود‌های این تراشه فقط به این بخش خلاصه نمی‌شود و در زمینه عملکرد نیز تغییراتی داشته است.

اسنپدراگون 695 نسبت به Snapdragon 690 با بهبود ۱۵ درصدی در عملکرد CPU و بهبود 30 درصدی در عملکرد GPU همراه شده است. دلیل این پیشرفت استفاده از هسته‌های پردازشی جدیدتر Kryo 660 (به جای Kryo 560 در مدل قدیمی‌) و آدرنو 619 (به جای آدرنو 619L) بوده است.

دیگر تغییر مهم این پردازنده استفاده از لیتوگرافی ۶ نانومتری به جای لیتوگرافی ۸ نانومتری مدل قدیمی‌تر است. این تغییر باید تاثیر محسوسی در بهبود عمر باتری داشته یاشد.

اسنپدراگون 680

اسنپدراگون 680 از یک مودم 4G LTE بهره می‌برد؛ بنابراین این تراشه در گوشی‌های میان رده ارزان قیمت استفاده خواهد شد. به طور کلی این تراشه ترکیبی از ویژگی‌های جدید و قدیمی است.

اول از همه بگوییم که این تراشه نیز همانند سایر تراشه‌های جدید کوالکام ار لیتوگرافی ۶ نانومتری بهره می‌برد. اسنپدراگون 680 از هسته‌های پردازشی Kryo 265 استفاده می کند که می‌توان حدس زد مدل بهبود یافته هسته‌های Kryo 260 باشند که در اسنپدراگون 662 (یک چیپ ۱۱ نانومتری) استفاده شده‌اند. پردازنده گرافیکی نیز آدرنو 610 است.

نکته مثبت این تراشه مجهز شدن به پردازشگر تصویر سه‌گانه (Spectra 346) است. پردازشگر‌های تصویر سه‌گانه معمولا فقط در گوشی‌های بالا رده استفاده می‌شوند. به کمک آنها چیپست می‌تواند داده‌های دریافت شده از سه دوربین را به صورت همزمان پردازش کند.

اسنپدراگون +480

تراشه اسنپدراگون 480 اولین چیپست از سری 400 کوالکام بود که به مودم 5G مجهز شده بود. در واقع این مودم راه را برای عرضه گوشی‌های 5G اقتصادی باز کرد.

اسنپدراگون +480 همچنان از معماری ۸ نانومتری در کنار هسته‌های پردازشی نسبتا قدیمی Kryo 460 و پردازنده گرافیکی Adreno 619 استفاده می‌کند. هرچند که فرکانس کاری پردازنده از ۲.۰ گیگاهرتز به ۲.۲ گیگاهرتز افزایش یافته و GPU نیز سریع‌تر شده است.

تراشه جدید از نمایشگر‌های با رزولوشن +1080p با نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کند. این در حالی است که اسنپدراگون 680 تنها می‌توانست این رزولوشن را در کنار نرخ تازه‌سازی ۹۰ هرتز در اختیار کاربر قرار دهد. تراشه جدید اسنپدراگون در بخش اتصال به شبکه نیز پیشرفت کرده و حالا هم از شبکه‌های 5G mmWave و هم Sub-6 پشتیبانی مي‌کند.

اسنپدراگون 778G پلاس

برای قضاوت درباره تراشه‌های جدید کوالکام باید کمی صبر کرد؛ اما احتمالا اسنپدراگون 680 مصرف انرژی کمتری داشته باشد و +480 نیز سرعت بیشتری را ارائه دهد.

بر اساس گزارش‌ها نوکیا به استفاده از تراشه اسنپدراگون +480 علاقه دارد. این برند پیش‌تر نیز از مدل اسنپدراگون 480 در برخی از گوشی‌های خود استفاده کرده بود. اوپو نیز به نظر می‌رسد به دلیل پشتیبانی از mmWave به اسنپدراگون 695 تمایل دارد. شیائومی هم می‌خواهد از تراشه‌ های اسنپدراگون 695 و اسنپدراگون 778G پلاس در گوشی‌های خود استفاده کند.

هنوز مشخص نیست دستگاه‌های مجهز به این تراشه‌ها در چه زمانی وارد بازار شوند؛ اما با توجه یه اینکه مدل‌های Plus عملا از سخت افزاری یکسان در مقایسه مدل قبلی خود بهره می‌برند، احتمالا زودتر از مدل‌های دیگر به بازار عرضه شوند. علاوه بر تولید کنندگان فوق موتورولا، ویوو و آنر نیز می‌خواهند گوشی‌های خود را با این تراشه‌ها روانه بازار کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*