مشکلات سیستم عامل اندروید

رایج ترین مشکلات سیستم عامل اندروید + راه حل

در این مقاله به رایج ترین مشکلات سیستم عامل اندروید و نحوه رفعشان پرداخته و شایع ترین مشکلات مانند عمر باتری و غیره مورد بررسی قرار می‌دهیم.

برخی کمپانی‌ها به عرضه انحصاری محصولاتشان علاقه‌مندند و این کار را برای سالیان سال انجام می‌دهند. در مقابل کمپانی‌هایی وجود دارند که بر مبنای اپن سورس (Open Source) فعالیت کرده و شریکان مختلف تجاری از نوع سخت افزاری یا نرم افزاری دارند. تعجبی ندارد اگر بگوییم حتی محصولات کمپانی‌های انحصاری نیز گاهی با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند و این موضوع هنگامی که پای شریکان تجاری به وسط می‌آید، وخیم‌تر نیز می‌شود.

سیستم عامل اندروید به دلیل ماهیت اپن سورس خود می‌تواند در اختیار شرکت‌های گوشی‌ساز مختلفی قرار بگیرد. این ویژگی باعث می‌شود که هر کمپانی بنا بر صلاح دید خود از سخت افزارهای مختلف استفاده کند که گاهی سبب ایجاد مشکلات حین کار می‌شود. می‌توانیم بگوییم این مشکلات تقریبا اجتناب‌ناپذیر بوده اما آنچه اهمیت دارد، امکان رفع آن‌هاست. ما امروز در گجت نیوز قصد داریم رایج ترین مشکلات سیستم عامل اندروید و گوشی‌هایی که بر پایه این سیستم عامل کار می‌کنند را زیر ذره‌بین ببریم. با ما همراه باشید.

رایج ترین مشکلات سیستم عامل اندروید

فضای ناکافی

مشکلات سیستم عامل اندروید

تقریبا همه ما حداقل یک بار با این مشکل مواجه شده‌ایم که به دلیل اخطار فضای ناکافی، نتوانیم به دانلود آهنگ یا فیلم بپردازیم. این در حالی است که چندین سال پیش گوشی‌ها با ظرفیت 16 گیگابایتی عرضه می‌شدند که با کنار گذاشتن فضای مورد نیاز سیستم عامل، تنها حدود 5 گیگابایت در اختیار کاربر قرار می‌گرفت.

برای حل این مشکل بایستی از اطلاعات تلفن همراهتان روی کامپیوتر یا هارد بک‌آپ بگیرید یا به سادگی آن‌ها را حذف کنید. استفاده از کارت حافظه جانبی نیز اینجا کاربرد خود را به خوبی نشان می‌دهد و اگر موبایلتان از micro SD پشتیبانی می‌کند، می‌توانید با خرید یک حافظه جانبی چند گیگابایت فضای بیشتری برای خود تهیه کنید.

باز نشدن گوگل پلی

مشکلات سیستم عامل اندروید

این مشکل روی دیوایس‌های زیادی مشاهده شده که هنگام باز کردن گوگل پلی پیغام «Google Play Store isn’t responding» نمایش داده می‌شود و در نهایت امکان استفاده از این فروشگاه نرم افزاری وجود ندارد. معمولا کش ناقص برنامه باعث چنین مشکلی می‌شود و با مراجعه به تنظیمات و پاک کردن کش این برنامه، می‌توانید دوباره از آن استفاده کنید.

نصب نشدن برنامه ها

مشکلات سیستم عامل اندروید

مشکل عدم نصب اپلیکیشن‌ها معمولا به دلیل کمبود حافظه رخ می‌دهد. البته گاهی اوقات به دلیل مشکل در دانلود برنامه و فایل خراب نیز از نصب برنامه جلوگیری می‌شود. در این مورد بهتر است دوباره برنامه را دانلود کنید و از خالی بودن حافظه گوشی مطمئن شوید.

مشکل دانلود و اجرای فایل

مشکلات سیستم عامل اندروید

یکی از رایج ترین مشکلات سیستم عامل اندروید در حوزه دانلود و اجرای فایل دانلود شده است. به منظور دانلود سریع‌تر و راحت‌تر بایستی از برنامه‌های مدیریت دانلود مانند ADM استفاده کنید. بدین ترتیب دانلود شما حتی اگر صفحه گوشی خاموش باشد نیز قطع نخواهد شد. همچنین پیش از شروع دانلود از متناسب بودن میزان فضای خالی گوشی و حجم فایل دانلودی اطمینان حاصل کنید.

پس از دانلود بایستی ابزار مناسب باز کردن آن فایل را در اختیار داشته باشید. برای نمونه اگر فایل زیپ دانلود کرده‌اید بایستی برنامه‌ای جهت خارج کردنش از حالت فشرده داشته باشید. همچنین برخی گوشی‌ها برنامه‌ای برای باز کردن فایل‌های PDF و مجموعه آفیس را ندارند و اگر قصد دانلود چنین فایل‌هایی را دارید، بهتر است پیش از شروع دانلود نسبت به نصب برنامه‌های مورد نیاز برای اجرای فایل اقدام کنید.

پیدا کردن فایل دانلود شده

مشکلات سیستم عامل اندروید

به طور پیش‌فرض برنامه‌های دانلودی به پوشه دانلودها منتقل می‌شوند که در فایل‌های دستگاه می‌توانید آن را بیابید. اگر روی موبایلتان برنامه مدیریت فایل‌ها را ندارید، می‌توانید با دانلود برنامه‌هایی مانند ES File Explorer به پوشه دانلودها بروید و فایل‌های دانلودی‌تان را مشاهده کنید.

پخش نشدن فیلم

مشکلات سیستم عامل اندروید

یکی از رایج ترین مشکلات سیستم عامل اندوید روی دیوایس‌های مختلف عدم پخش ویدیو بوده که در حالت عادی روی کامپیوتر یا حتی گوشی‌های دیگر نمایش داده می‌شوند. برای این کار کافیست تا برنامه‌های پخش‌کننده ویدیو مانند VLC و سایرین را دانلود کنید تا با فرمت ویدیوی شما سازگاری داشته باشند.

وصل نشدن به اینترنت

مشکلات سیستم عامل اندروید

اگر گوشی جدیدتان را نمی‌توانید به اینترنت متصل کنید، احتمالا به نصب پروفایل اپراتور و ایجاد تنظیمات اینترنت خواهید داشت. این تنظیمات برای اپراتورهای مختلف متفاوت بوده ولی به راحتی از طریق تنظیمات قابل انجام است. ما در گجت نیوز نحوه دریافت تنظیمات اینترنت را به طور کامل آموزش داده‌ایم و شما می‌توانید با جستجو در سایت، آن را مطالعه کنید.

عدم اتصال به کامپیوتر

مشکلات سیستم عامل اندروید

از جمله مشکلات پرتکرار سیستم عامل اندروید مشکل وصل شدن به کامپیوتر بوده که خوشبختانه برای آن راه حل‌های زیادی وجود دارد. کابل مورد استفاده‌تان را بررسی کنید تا حتما سالم و بدون قطعی باشد و پس از آن یک برنامه مدیریت موبایل روی کامپیوترتان نصب کنید. بدین ترتیب نه تنها مدیریت موبایل‌تان راحت‌تر خواهد شد بلکه ویژگی‌های دیگری نیز در دسترس شما قرار خواهند گرفت که انجام دادنشان در حالت عادی فقط از عهده افراد حرفه‌ای بر می‌آید.

کاهش عمر باتری

مشکلات سیستم عامل اندروید

این روزها به دلیل باتری نه چندان پرظرفیت و همچنین افزایش زیاد استفاده روزانه از تلفن همراه، میزان شارژدهی باتری کاهش یافته است. اگر می‌خواهید مدت بیشتری را بدون نیاز به شارژر بگذرانید بهتر است ویژگی ذخیره نیرو را فعال کرده و در صورت لزوم، یک باتری جدید برای موبایلتان تهیه کنید.

برای کاهش مصرف انرژی، می‌توانید از راهکارهای زیر نیز کمک بگیرید:

  • از اینترنت LTE 4G استفاده نکنید و به جای آن از 3G استفاده کنید.
  • سرویس Location یا موقعیت‌یابی خود را خاموش کنید.
  • بلوتوث را خاموش کنید.
  • برنامه‌های سنگین را به طور کامل ببندید.
  • از داغ شدن دیوایس جلوگیری کنید.
  • روشنایی صفحه را کاهش بدهید.
  • وای فای را خاموش کنید.

روشن نشدن گوشی

مشکلات سیستم عامل اندروید

گاهی اوقات موبایلتان خودبه‌خود خاموش می‌شود و هر چقدر که تلاش کنید نمی‌توانید آن را دوباره روشن کنید. حتی با نگه داشتن دکمه پاور نیز صفحه روشن نمی‌شود و به طور کلی هیچ علائم حیاتی از گوشی دیده نمی‌شود. در این شرایط نیازی به نگرانی نیست چرا که مشکل نمی‌تواند فراتر از چند مورد باشد. در ادامه به دلایل این موضوع که اتفاقا یکی از شایع ترین مشکلات سیستم عامل اندروید به حساب می‌آید خواهیم پرداخت.

ممکن است باتری گوشی‌تان به طور کامل تخلیه شده باشد. بدین ترتیب حتی اگر تلفن همراهتان را به شارژر نیز متصل کنید باز هم صفحه روشن نخواهد شد. تنها کاری که برای ادامه استفاده از گوشی باید انجام بدهید رها کردن آن به حال خود برای چند دقیقه است. پس از چند دقیقه گوشی به اندازه کافی شارژ شده و می‌تواند دوباره روشن شود.

اگر هنوز مشکل پابرجا بود دکمه پاور را همراه با دکمه ولوم پایین نگه دارید. وقتی گوشی‌های اندرویدی روشن هستند با این کار اسکرین شات گرفته می‌شود ولی هنگامی که گوشی خاموش است، این کار سبب می‌شود تا آپشن‌های بوت نمایان شوند.

اگر آپشن‌های بوت نمایش داده نمی‌شود، بهتر است در گوگل مدل گوشی‌تان را سرچ کنید و نحوه وارد کردن آن به حالت ریکاوری را یاد بگیرید. این فرایند ممکن است برای گوشی‌های مختلف متفاوت انجام شود ولی کار با آن پیچیدگی خاصی ندارد. پس از انتخاب حالت ریکاوری گزینه Start را انتخاب کنید تا دوباره گوشی روشن شود.

عمر مفید گوشی‌های اندرویدی 2 سال بوده و پس از این مدت، به مرور قطعات آن شروع به فرسودگی می‌کنند. اما اگر با مشکل عدم روشن شدن گوشی مواجه شدید باتری گوشی را خارج کرده و آن را بررسی کنید. سپس دکمه پاور را به مدت 15 ثانیه نگه دارید تا گوشی روشن شود. اگر هنوز هم نتوانستید گوشی را روشن کنید و از شارژ بودن باتری آن اطمینان دارید، آن را به مراکز خدمات تلفن همراه ببرید.

عدم شناسایی کارت حافظه SD Card

مشکلات سیستم عامل اندروید

این مشکل یکی از رایج ترین مشکلات سیستم عامل اندروید بوده که تقریبا هرکسی که از SD Card استفاده می‌کند با آن حداقل یک بار دست و پنجه نرم کرده است. اولین پیشنهاد ما به شما تهیه بک‌آپ از اطلاعات کارت microSD بوده چرا که معمولا در چنین مواقعی تنها راه‌حل باقی‌ مانده، فرمت کردن کارت حافظه خواهد بود. البته پیش از این کار یک بار گوشی را خاموش و روشن کنید و کارت حافظه را دوباره در گوشی قرار بدهید.

اگر راهکارهای بالا کارآمد نبودند می‌توانید با استفاده از آپشن‌های خود سیستم عامل کارت حافظه‌تان را فرمت کنید. برای این کار به تنظیمات گوشی مراجعه کرده و به قسمت حافظه یا Storage بروید. سپس روی «Format SD Card» تپ کنید تا مشکل حل شود. در صورتی که هنوز مشکل برطرف نشده باشد احتمالا کارت حافظه شما دیگر قابل تعمیر و استفاده نخواهد بود و به یک کارت حافظه جدید احتیاج خواهید داشت.

نصب فایل‌های APK

مشکلات سیستم عامل اندروید

APK همان پسوند اپلیکیشن‌های سیستم عامل اندروید بوده و در حالت پیش‌فرض، کاربران اندرویدی اجازه ندارند از فروشگاه‌های نرم افزاری ثالث برنامه دانلود کنند. اما اگر می‌خواهید برنامه‌ها را از منبع دیگری دانلود و نصب کنید بایستی به تنظیمات مراجعه کرده و در قسمت Security، تیک گزینه Unknown Sources را بزنید.

ارور 504 دانلود از گوگل پلی

مشکلات سیستم عامل اندروید

معمولا ارورهای حین دانلود به تحریم‌ها مربوط می‌شود اما اگر نرم افزارهای تغییر آی‌پی هم نتوانستند به شما کمک کنند، بهتر است موبایلتان را یک بار خاموش و روشن کنید و کش برنامه Google Play Store را پاک کنید. در صورت نیاز می‌توانید نسخه جدید گوگل پلی را دانلود کنید تا مشکل دانلود مرتفع شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*