روشنایی نمایشگر گلکسی S22 Ultra

میزان روشنایی نمایشگر گلکسی S22 Ultra در تاریخ گوشی های موبایل بی سابقه است

سامسونگ می‌خواهد با گلکسی اس 22 اولترا برخی رکورد‌ها را جابه‌جا کند و حالا نیز گفته می‌شود که میزان روشنایی نمایشگر گلکسی S22 Ultra از همه گوشی‌ها بیشتر خواهد بود.

هنوز چند ماه تا رونمایی رسمی از سری گلکسی اس 22 سامسونگ باقی مانده است؛ اما ظاهرا شایعات مربوطه به گوشی‌های پرچمدار سامسونگ تمامی ندارند. این روند تا حدی ادامه پیدا کرده که دیگر تقریبا تمامی مشخصات و جزئیات این گوشی‌ها را می‌دانیم. امروز نیز IceUniverse@ افشاگر معروف درباره میزان روشنایی نمایشگر گلکسی S22 Ultra نکته مهمی را فاش کرد.

حداکثر روشنایی نمایشگر گلکسی S22 Ultra

بر اساس پست منتشر شده حداکثر میزان روشنایی نمایشگر گلکسی اس 22 اولترا رکورد نمایشگر‌های اولد سامسونگ را خواهد شکست.

روشنایی نمایشگر گلکسی S22 Ultra

اما این جمله دقیقا چه معنایی دارد؟ سامسونگ اعلام کرده بود که نمایشگر گلکسی اس 21 اولترا حداکثر روشنایی ۱۵۰۰ نیت را ارائه می‌دهد که بسیار زیاد است. گلکسی S21 و گلکسی +S21 نیز از حداکثر روشنایی ۱۳۰۰ نیت بهره مي‌بردند.

اگر خبر منتشر شده درست باشد، گلکسی S22 Ultra باید پا را از این ارقام فراتر بگذارد و به ۱۶۰۰ نیت یا حتی بیشتر برسد؛ اما پیش از اینکه هیجان زده شوید،‌ باید به بررسی یک موضوع مهم بپردازیم.

حداکثر روشنایی صفحه نمایش چیست؟

معنای حداکثر روشنایی نمایشگر کاملا مشخص است؛ اما نکته مهم در نحوه اندازه‌گیری و تفسیر آن است. برای اینکار راه‌های مختلفی وجود دارد که از میان آنها «صحنه واقعی»، «پنجره» و «پنجره پایدار» از بقیه معروف‌تر هستند.

روشنایی نمایشگر گلکسی S22 Ultra / حداکثر روشنایی نمایشگر

صحنه واقعی: در این روش میزان روشنایی در یک تصویر یا ویدیو با المان‌های داینامیک اندازه‌گیری می‌شود. و چون در اینگونه تصاویر بخش‌های تاریک و روشن وجود دارند، تقریبا هیچ‌کدام از تولید کنندگان موبایل از این روش استفاده نمی‌کنند. حداکثر روشنایی اعلام شده در این روش در مقایسه با دو روش دیگر کمتر است.

پنجره: در این روش روشنایی بخشی از نمایشگر سنجیده می‌شود. به عنوان مثال اگر بگویند حداکثر روشنایی ۱۰ درصد پنجره میزان مشخصی است، یعنی این میزان فقط در ۱۰ درصد از سطح صفحه نمایش به دست آمده است.

در این روش می‌توان سطح مورد ارزیابی را حتی تا ۱ درصد نیز کاهش داد و همانطور که می‌توان تصور کرد، اگر فقط روشنایی بخش کوچکی از نمایشگر را ارزیابی کنید، به نتیجه بسیار بالاتری خواهید رسید. شرکت‌های تولید کننده گوشی معمولا از این روش استفاده می‌کنند و بدین ترتیب بخش زیادی از صفحه نمایش در ارزیابی آنها حضور ندارد.

پنجره پایدار: عدد به دست آمده در این روش نشانگر حداکثر روشنایی قابل ارائه در یک بازه زمانی طولانی است. نمایشگر‌های اولد مورد استفاده در گوشی‌های هوشمند می‌توانند برای مدت کوتاهی، میزان زیادی از نور را از یک محیط کوچک ساطع کنند و به همین خاطر است که این روزها به اعداد دیوانه‌واری همچون ۱۵۰۰ نیت رسیده‌ایم.

جمع‌بندی

به طور کلی شما نباید این اعداد را خیلی جدی بگیرید. بله حداکثر روشنایی ۱۵۰۰ نیت فوق‌العاده به نظر می‌رسد و گاهی اوقات هم اینگونه است؛ اما در استفاده واقعی تفاوت بین یک نمایشگر با حداکثر روشنایی ۸۰۰ نیت و نمایشگری دیگر با روشنایی ۱۵۰۰ نیت آنچنان قابل توجه نیست.

در طی این سال‌ها نمایشگر‌های زیادی را بررسی کرده‌ایم و با توجه به تجربه شخصی می‌توانیم بگوییم که حداکثر روشنایی پایدار و پوشش ضد بازتاب روی نمایشگر از حداثر میزان روشنایی اعلام شده اهمیت بسیار بیشتری دارند.

روشنایی نمایشگر گلکسی S22 Ultra / روشنایی نمایشگر گلکسی S10

در یکی از بررسی‌هایی که داشتیم یک گوشی پرچمدار با نمایشگر اولد و حداکثر روشنایی +800 نیت را با یک گوشی میان رده با نمایشگر LCD و حداکثر روشنایی 500 نیت مقایسه کردیم و در نهایت گوشی میان‌ رده در برابر نور مستقیم آفتاب خوانا‌تر بود.

البته شکی وجود ندارد که سامسونگ (اگر نگوییم بهترین) یکی از بهترین نمایشگر‌های اولد گوشی‌های هوشمند را تولید می‌کند و حتی اپل نیز پنل‌های مورد نیاز خود را از رقیب اصلی خود تامین می‌کند.

نمایشگر گلکسی S22 Ultra نیز حتما در میان گوشی‌های پرچمدار ۲۰۲۲ به خوبی خواهد درخشید؛ اما تفاوت بین حداکثر روشنایی آن و دیگر گوشی‌های گلکسی، مخصوصا نسل قبل آنچنان که اعداد و تبلیغات نشان می‌دهند، زیاد نخواهد بود.