نسخه برقی تارا

نسخه برقی تارا و شاسی بلند الکتریکی ایران خودرو به زودی عرضه می‌شود

مدیرعامل شرکت جتکو اعلام کرد نسخه برقی تارا و شاسی بلند الکتریکی ایران خودرو به زودی معرفی و به بازار عرضه خواهد شد.

داود خسروی، مدیرعامل شرکت جتکو با اعلام این که پروژه طراحی و تولید پیشرانه سه استوانه در حال انجام است گفت گروه صنعتی ایران خودرو در راستای کاهش آلایندگی‌های زیست محیطی با جدیت زیادی پروژه الکتریکی‌سازی محصولات خود را دنبال می‌کند. وی افزود تولید خودروهای الکتریکی و الکتریکی‌سازی خودرو یکی از گام‌های موثر در کاهش آلایندگی محسوب می‌شود و همچنین با حذف سوخت‌های فسیلی می‌توان در راستای کاهش آلایندگی هوا به خصوص در شهرها و کلانشهرها گام بزرگی را برداشت. از این رو باید طرح استفاده از پیشرانه الکتریکی به جای پیشرانه بنزینی را در دستور کار خود قرار داد.

مدیرعامل شرکت جتکو در ادامه گفته‌های خود بیان کرد الکتریکی‌سازی، دو رویکرد هیبرید کردن خودرو و برقی‌سازی کامل خودرو را شامل می‌شود. در رویکرد الکتریکی که با فعالیت شرکت دانش‌بنیان جتکو مرتبط است، تمام سامانه موتور خودرو از جمله پیشرانه، گیربکس و متعلقات آنها نظیر اگزوز از خودرو حذف می‌شود و به جای آن از سامانه برقی استفاده خواهد شد.

جزئیات ساخت نسخه برقی تارا 

خسروی با اعلام این که ایران خودرو از مدتی قبل پروژه الکتریکی‌سازی محصولات خود از جمله تولید نسخه برقی تارا را در دستور کار خود قرار داده گفت در همین رابطه اخیرا مرحله اول نمونه‌سازی تارا برقی به انجام رسیده و تا پایان سال مدل‌سازی صنعتی آن را نیز تولید و معرفی خواهیم کرد. بعد از این مرحله نیز تست‌های خودرویی روی آن به انجام خواهد رسید و اگر شرایط، امکانات، تسهیلات و زیرساخت‌های شهری فراهم گردد، شاهد تولید انبوه آن خواهیم بود.

مدیرعامل جتکو در خصوص امکانات نسخه برقی تارا نیز بیان کرد خودرو تارا برقی می‌تواند با هر بار شارژ باتری حدود 300 کیلومتر را بپیماید و موتور آن نیز قادر به تولید گشتاور حدود 300 نیوتن‌متر خواهد بود. سرعت این نسخه نیز به 140 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و می‌تواند ظرف کمتر از 10 ثانیه از صفر به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

خسروی در ادامه افزود گروه صنعتی ایران خودرو علاوه بر نسخه برقی تارا در راستای الکتریکی‌سازی محصولات خود قصد دارد یک شاسی بلند الکتریکی جدید را نیز به بازار عرضه کند که البته نسخه الکتریکی این شاسی بلند بلافاصله پس از نسخه بنزینی آن معرفی و به بازار عرضه خواهد شد. وی با اشاره به این که الکتریکی‌سازی خودرو یک حرکت بنیادین محسوب می‌شود تاکید کرد مسیر الکتریکی‌سازی محصولات گروه صنعتی ایران خودرو با قدرت تداوم خواهد داشت تا اکثر سبد محصولات این خودروساز طی 10 سال به شکل کامل الکتریکی شوند.

طبق اعلام مدیرعامل جتکو به شکل سالانه بیش از 1 میلیون دستگاه خودرو تولید و به بازار عرضه می‌شود که با یک برنامه‌ریزی جامع می‌توان طی مدت 10 سال آینده علاوه بر الکتریکی‌سازی همه وسایل نقلیه عمومی، خودروهای شخصی بنزینی را نیز با محصولات الکتریکی جایگزین کرد. وی افزود با وجود موانع اقتصادی و تحریم‌ها گروه خودروسازی ایران خودرو توانسته پروژه تولید خودروهای برقی که آینده خودروهای جهانی محسوب می‌شوند را دنبال کند و به نتایج خوبی دست یابد.

خسروی در پایان با اعلام این که اولین سامانه داخلی‌سازی شده پلتفرم برق و الکترونیک خودروهای بنزینی توسط این شرکت به تولید رسیده خاطرنشان کرد تا پایان ماه آبان سال 1400 اولین نمونه از این سامانه پرده‌برداری می‌شود. این محصول در حوزه خودکفایی و توسعه دانش بومی در حوزه برق و الکترونیک خودرو نیز یک اقدام بسیار موثر بوده که بدون شک صرفه‌جویی ارزی چشمگیری را به دنبال دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*