اگزینوس 1280

سامسونگ با اگزینوس 1280 موتور موشک را به گوشی‌های اقتصادی خود می‌آورد

سامسونگ اگزینوس 1280 از جمله جدیدترین چیپست‌های این کمپانی است که قرار است قدرت بسیار بالایی را به گوشی‌های رده اقتصادی آورد.

سامسونگ به عنوان بزرگ‌ترین سازنده تراشه در دنیا موفق شده تا به سطح بسیار بالایی از پیشرفت در زمینه ساخت پردازنده‌هایی با قدرت بسیار بالا در کنار مصرف انرژی بسیار پایین شود که چیپست اگزینوس 2100 مصداق آن است. با این حال غول کره‌ای به اینجا بسنده نکرده و سعی در افزایش بیش از پیش توان تراشه‌های خود در کنار کاهش مصرف انرژی آن‌ها دارد.

همکاری سامسونگ با AMD به منظور ساخت نسل جدیدی از تراشه‌های خانواده اگزینوس که به پردازشگر گرافیکی تیم قرمز مجهز است از جمله تلاش‌های سامسونگ برای پیشرفت در این زمینه و پشت سر نهادن رقابا محسوب می‌شود. حاصل همکاری این دو کمپانی در مرحله اول چیپست اگزینوس 2200 خواهد بود که پردازش گرافیکی آن برعهده یک نسخه موبایل از تراشه معروف رادئون با معماری RDNA2 وویجر است. به لطف AMD چیپست اگزینوس 2200 هنگام رندر به قابلیت تعقیب پرتور (Ray tracing) مجهز است و گفته می‌شود قدرتی بیشتر از کنسول Xbox One دارد.

در حال حاضر سامسونگ مشغول کار روی تراشه انحصاری جدیدی برای گوشی‌های اقتصادی است که اگزینوس 1280 – Exynos 1280 نام دارد و انتظار می‌رود 10 نوامبر (19 آبان) معرفی شود. مشخصات این تراشه به خوبی اگزینوس 1080 که یک تراشه میان رده بود و در آخرین ماه سال 2020 با گوشی‌های کمپانی چینی ویوو به بازار عرضه شد نیست که از این موضوع می‌توان نتیجه گرفت چیپست جدید برای گوشی‌های اقتصادی است. در حال حاضر از فناوری ساخت، مشخصات پردازنده مرکزی و پردازشگر گرافیگی گوشی اطلاعاتی در دست نیست اما احتمالا به قابلیت ارتباطی 5G مجهز است و با فناوری 5 نانومتری تولید می‌شود.

در حالی که سامسونگ در سال 2021 اکثر گوشی‌های هوشمند خود را با تراشه‌های کوالکام و مدیاتک راهی بازار کرد، در سال 2022 قرار است عمده گوشی‌های آن از چیپست‌های اگزینوس نیرو بگیرند. طبق اخبار منتشره سامسونگ برای گوشی‌های سال آینده میلادی خود مشغول کار روی دو تراشه پرچمدار، یک تراشه میان رده و یک تراشه اقتصادی است. ناگفته نماند تا پیش از این سامسونگ تراشه‌های اگزینوس را تنها برای گوشی‌های پرچمدار و میان رده تولید می‌کرد و اگزینوس 1280 نخستین چیپست انحصاری آن برای یک گوشی اقتصادی محسوب می‌شود.

اگزینوس 2200 که یکی از چیپست‌های پرچمدار 2022 سامسونگ است و در ساخت گوشی‌های خانواده گلکسی اس 22 مورد استفاده قرار می‌گیرد، با فناوری 4 نانومتری این کمپانی تولید ‌خواهد شد. چیپست مذکور در بخش CPU دارای یک هسته فوق قدرتمند Cortex-X2، سه هسته قدرتمند Cortex-A710 و 4 هسته کم مصرف Cortex-A510 است. پردازش گرافیکی آن نیز همانطور که گفته شد برعهده یک GPU از خانواده AMD Radeon با معماری RDNA2 Voyager است که همان معماری به کار رفته در ساخت پردازشگر گرافیکی دو کنسول نسل نهمی سونی پلی استیشن 5 و مایکروسافت اکس باکس سری S و X می‌باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*