تجارت موبایل گوگل

گوگل ال جی را به خاطر خروج از بازار موبایل مسخره می‌کند اما خودش وضعیت بدتری دارد!

درحالی که تجارت موبایل گوگل خود وضع چندان خوبی ندارد، این کمپانی خروج ال جی از بازار گوشی‌های هوشمند را مورد تمسخر قرار داد.

سال 2021 برای طرفداران کمپانی ال‌جی چندان دلچسب نبود. این غول کره‌ای که روزی نوآورانه‌ترین محصولات را می‌ساخت مجبور شد تا تجارت گوشی‌های هوشمند خود را تعطیل کرده و از بازار خارج شود. البته خروج ال‌جی از این بازار تنها به عرضه گوشی با برند خود محدود است و همچنان تولید سخت افزارهای مورد نیاز نظیر نمایشگر برای سازندگان دیگر همچنان ادامه دارد و سود بسیاری بالایی برای کمپانی به ارمغان می‌آورد.

ال جی در طول حیات خود گوشی‌های رده اقتصادی، میان رده و پرچمدار متعددی طراحی و روانه بازار می‌کرد. این کمپانی ضمن عرضه گوشی‌هایی با طراحی متعارف نظیر ال جی ولوت، از ریسک کردن ابایی نداشت و گوشی‌هایی غیرمتعارف، مثلا با دو نمایشگر مانند ال جی وینگ و یا گوشی رول شونده ال جی رولیبل را نیز طراحی می‌کرد.

در پی خروج این کمپانی خوش نام از بازار، طرفدارانش به دنبال برندی جدید جهت جایگزینی گوشی‌های ال جی رفتند. در این بین گوگل سعی داشت آن‌ها را به طرف خود جذب کند. این کمپانی در یک ویدیوی تبلیغاتی 9 دقیقه‌ای خود که 113 دلیل برای خرید گوشی خانواده پیکسل 6 را بیان می‌کند، با شیطنت پیشنهاد می‌دهد که این گوشی برای جایگزینی گوشی قبلی شما که دیگر سازنده‌اش گوشی تولید نمی‌کند بسیار مناسب است.

با این حال تجارت موبایل گوگل برای اینکه بتواند در این بازار به شدت رقابتی دوام آورد بایستی موفق شود تا شمار بسیار زیادی گوشی پیکسل به فروش برساند. گوگل کمی بیش از 2 هفته پیش گوشی‌های پرچمدار پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو را رسما معرفی کرد. البته تا پیش از معرفی رسمی همواره جزئیاتی از این گوشی افشا می‌شد تا نام آن همیشه در صدر اخبار روز دنیای فناوری باشد و از ذهن کسی پاک نشود.

در نهایت گوشی های خانواده پیکسل 6 از یک هفته پیش وارد بازار شده و مشخص شد گوگل تا اینجای کار آن را به تعداد کافی تولید نکرده است. در حال حاضر که مدت چندانی از آغاز فروش گوشی نگذشته، در وبسایت رسمی گوگل پیکسل 6 پرو تنها در یک رنگ و یک ظرفیت حافظه قابل خرید است.

تجارت موبایل گوگل

گوگل در پاسخ به این مشکل اعلام کرد به دلیل تقاضای بالا برای گوشی پیکسل 6 پرو، موجودی آن تمام شده و یا با وقفه طولانی تحویل می‌شود. برخی معقتدند گوگل ترجیح داده اعلام کند تقاضا برای گوشی‌هایش بالا بوده تا اینکه بگوید انتظار استقبال از گوشی‌های جدیدشان را نداشت و شمار بالایی از آن را تولید نکرده‌اند. با این حال این عقیده برخی افراد است و نمی‌توان آن را به عنوان دلیل اصلی در نظر گرفت گرفت.

نباید فراموش کرد که در حال حاضر صنعت الکترونیک دنیا با کمبود تراشه موجه است و این وضعیت تا سال 2022 نیز ادامه خواد داشت. همه گیری کرونا نیز در زنجیره تامین قطعات، ساخت و توزیع تاثیر منفی خود را دارد؛ مشکلی که گریبان اپل به عنوان دومین سازنده بزرگ گوشی هوشمند در دنیا را نیز گرفته و عرضه آیفون 13 را با مشکل مواجه نموده است. با این حال گوگل اگر نتواند ظرفیت تولید گوشی در حد کمپانی ال جی داشته باشد، ممکن است آن‌ها نیز به نتیجه برسند که برای جلوگیری از ضرر دیگر وقت خروج از بازار است.

چگونگی عملکرد گوشی‌های پیکسل 6 از نظر فروش می‌تواند سرنوشت تجارت موبایل گوگل را تعیین کند. با وجود کمبود تراشه، گوگل تصمیم گرفت تا تراشه انحصاری خود موسوم به تنسور را برای این دو گوشی جدیدش طراحی کند که یک موضوع جذاب و امیدبخش برای طرفدار گوشی‌های پیکسل است.

گوگل اگر روی گوشی‌های خود حساب بازنکرده بود هرگز به سراغ توسعه تراشه انحصاری برای آن‌ها نمی‌رفت. در این بین عده‌ای دیگر معتقدند گوگل با چیپست تنسور قصد عرض اندام برای کوالکام را داشته و قصد دارد وارد رقابت با آن شود؛ گوشی‌های پیکسل 6 نیز بستری برای نمایش توانمندی این چیپست بودند. با این حال چیپست تنسور تا به اینجای کار نتوانسته در مقابل تراشه‌های کوالکام اسنپدراگون یا چیپست‌های بایونیک اپل حرفی برای گفتن داشته باشد و بعید است گوگل به واسطه آن قصد داشته باشد وارد رقابت با کوالکام شود.

در هر صورت بازار گوشی‌های هوشمند بسیار رقابتی است و حتی بزرگانی نظیر مایکروسافت نیز همچنان برای کسب جایگاهی در آن تقلا می‌کنند. پس اینکه گوگل چقدر بزرگ باشد باز تضمینی بر موفقیت آن نیست. گوگل برای رسیدن به جایگاهی درخور عظمتش بایستی در ابتدا کمپانی‌های کوچک‌تر را پشت سر گذاشته و در نهایت به سراغ شیائومی، اپل و سامسونگ برود.

تا اینجای کار گوگل همچنان بین سازندگان بزرگ گوشی شامل سامسونگ، اپل، شیائومی، اوپو و ویوو که 70 درصد بازار را در دست دارند دیده نمی‌شود. البته خروج ال جی از این بازار کار را برای گوگل آسان می‌کند. هواوی نیز وضع خوبی ندارد و بعید نیست که تجارت گوشی‌های هوشمند را رها کند. با حذف یک رقیب دیگر کار برای گوگل بیش از پیش تسهیل می‌شود، البته اگر خود در این بازار دوام آورد و کارما به سراغش نرود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*