مشکل گرم شدن گوشی

تکنولوژی جدید شیائومی مشکل گرم شدن گوشی ها را حل می کند

مشکل گرم شدن گوشی از جمله معضلاتی است که از عمر گوشی می‌کاهد؛ حال شیائومی راهکار جدیدی برای رفع این مشکل معرفی کرده است.

گوشی‌های امروزی سخت افزارهای قدرتمندی در دل خود جای می‌دهند تا برای انجام امور سنگین نظیر بازی کاربر را راضی نگه دارند. اما این سخت افزارهای قدرتمند در ازای توان پردازشی بالای خود گرما تولید می‌کنند که کمپانی‌ها باید راهکاری بهینه برای دفع آن داشته باشند.

مشکل گرم شدن گوشی

شیائومی که امروزه از بزرگ‌ترین سازندگان گوشی هوشمند در نیا محسوب می‌شود راهکاری برای دفع گرمای گوشی معرفی کرده که «فناوری چرخه خنک‌کاری مایع» نام دارد و به گفته خودش ساخت آن را از سیستم‌های خنک کننده در صنایع هوافضا الهام گرفته است.

در این فناوری شیائومی با استفاده از پدیده مویینگی سبب کشیده شدن مایع خنک کننده (اصطلاحا کولانت) به سمت منبع گرما که در اینجا چیپست گوشی است شده،‌ سپس تبخیر گردیده و به سمت ناحیه با حرارت کمتر می‌رود تا در آن‌جا متراکم شده و از طریق یک چرخه بسته غیرمستقیم مجددا جذب کانال شود.

مشکل گرم شدن گوشی

در واقع طرح ارائه شده از سوی شیائومی برای رفع مشکل گرم شدن گوشی یک چرخه از لوله‌های انتقال گرما، تبخیرکننده،‌ متراکم کننده و محفظه بازیابی است. این سیستم که با اجزای گرم شونده گوشی در تماس است، با یک مبرد پر شده که پس از تماس با منبع گرما به شکل گاز در آمده و پس از آن که به سمت متراکم کننده هدایت شد، با از دست دادن گرما مجددا به شکل مایع در می‌آید. سپس محفظه بازیابی که دارای الیاف کوچکی است این مبرد مایع شده را جذب می‌کند تا مجددا به سمت منبع حرارت هدایت شود. بدین ترتیب شیائومی یک سیستم خودپایدار درون گوشی تعبیه می‌کند.

در سیستم‌های فعلی دفع حرارت با کمک مایع خنک کنده به عدلیل عدم وجود کانال مجزا برای گاز و مایع، ماده مبرد در هر دو فاز گاز و مایع با خود تداخل دارد و خود مانعی برای خودش می‌شود. اما یک پمپ حلقوی مجهزبه لوله‌های مخصوص گاز سبب می‌شود مقاومت گذر تا 30 درصد کاهش یافته و نرخ دفع حرارت افزایش 100 درصدی داشته باشد.

مشکل گرم شدن گوشی

علاوه‌بر این در فناوری چرخه خنک‌کاری مایع از یک شیر تسلا استفاده شده که به مبرد در فاز مایع اجازه می‌دهد از بخش تبخیرکننده گذر کند، اما مانع از حرکت گاز در جهت مخالف می‌شود. این موضوع نیز سبب افزایش بهره‌وری چرخه گاز – مایع درون سیستم می‌شود.

یک ویژگی جالب فناوری جدید شیائومی امکان پیاده سازی آن در اشکال مختلف درون هر طراحی داخلی است. برای مثال به گفته کمپانی با طراحی چرخه به صورت مربعی می‌توان فضای بیشتری برای اجزای داخلی گوشی نظیر باتری، ماژول دوربین و قطعات دیگر داشت.

مشکل گرم شدن گوشی

شیائومی بر این باور است که فناوری چرخه خنک‌کاری مایع عملکردش دو برابر بهتر از سیستم خنک کاری محفظه تبخیر عادی است. این کمپانی قصد دارد طراحی جدید خود را درون محصولاتی که در نیمه دوم سال 2022 راهی بازار می‌شوند به کار ببرد. در حال حاضر گوشی‌های شیائومی به گرم شدن بیش از حد معروف هستند که یک عیب ذاتی آن‌ها محسوب می‌شود. این مشکل به قدری جدی است که در گوشی پرچمدار سال 2021 این کمپانی یعنی Mi 11 در برخی موارد سبب سوختن بورد می‌شد. همچنین به گفته برخی از کاربران انجام بازی‌های ویدیویی بیش از ۱۰ دقیقه باعث می‌شود که گوشی آن‌ها حتی از یک گرمکن دستی نیز گرم‌تر شود. مشکل گرم شدن گوشی ضمن کاستن از عمر گوشی و باتری، سبب می‌شود شارژ گوشی نیز به سرعت تخلیه شود.

ناگفته نماند ایده استفاده از مایع مبرد به منظور خنک کردن گوشی نخستین بار توسط سامسونگ در گوشی پرچمدار سال 2016 این کمپانی یعنی گلکسی S7 به کار رفت و تا گوشی گلکسی نوت 20 اولترا نیز شاهد استفاده از آن بودیم. با این حال گوشی‌های پرچمدار امروزی این کمپانی یعنی خانواده S21 نیز همچون یک مدل نوت 20 از سیستم خنک کننده جدید متشکل از صفحات گرافیتی بهره می‌برند که بسیار بهینه عمل کرده و مانع از گرم شدن گوشی می‌شوند، اما به گفته یک مهندس سیستم‌های حرارتی کوچکترین خمش، شکستگی، چین خوردگی و فرورفتگی در آن‌ها می‌تواند سبب ناکارآمدیشان شود. از این رو سامسونگ قصد دارد در پرچمداران سال 2022 خود که گوشی‌های خانواده گلکسی S22 می‌شوند مجددا به سراغ سیستم مایع مبرد بازگردد. به خصوص اینکه پردازش گرافیکی در این گوشی‌ها برعهده یک GPU ساخت AMD با معماری مشابه پردازنده گرافیکی دو کنسول سونی پلی استیشن 5 و مایکروسافت اکس باکس سری S و X است و نیاز به یک سیستم خنک کاری بهینه دارد. اینطور که به نظر می‌رسد در سال 2022 شاهد نوآوری در نحو خنک کردن گوشی‌ها هستیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*